کمک!

من یکی از والدین هستم!

درک نقش شما به عنوان پدر و مادر.

در قسمت پیش، به توضیح سه گروه از روش‌های تربیتی والدین پرداختیم. برای خواندن قسمت قبلی، از « فهرست مطالب این مجموعه»، آن را انتخاب کنید.

اجازه دهید به چهارمین نوع روش تربیتی فرزندان، که همان روش تربیتی والدین توانا و مقتدر است و یکی از مؤثرترین و بهترین روش‌های تربیتی است، بپردازیم:

  • به کودکان در زمینه‌های مختلف آموزش و راهنمایی می‌دهند؛
  • برای فرزندانشان وقت می‌گذارند و قابل اعتماد هستند؛
  • محدودیت‌های منطقی تعیین می‌کنند؛
  • به کودک، آزادی انتخاب می‌دهند؛
  • به نظرات و افکار کودک، احترام می‌گذارند؛
  • با یادآوری اشتباهات کودک، به او می‌آموزند به شیوهٔ بهتری رفتار کند؛
  • کودک خود را، بدون هیچ قید و شرطی دوست دارند؛
  • ارتباط صمیمی با فرزند خود دارند؛
  • به قول‌های خود عمل می‌کنند؛
  • بر اساس نیازهای کودک، تصمیم‌گیری می‌کنند؛
  • راسخ و با محبت هستند؛
  • در مقابل فرزند خود، احساس مسئولیت می‌کنند؛ 
  • بر رفتار کودک خود نظارت می‌کنند.

این روش تربیتی می‌تواند بهترین نتیجه را برای والدین و کودک داشته باشد.

کدامیک از موارد بالا را در رفتار خود با فرزندتان مشاهده می‌کنید؟

نکتهٔ مثبت:

هر یک از والدین می‌توانند روش متفاوتی داشته باشند، اما معمولاً یکی از این روش‌ها در خانه قوی‌تر است. گاهی اوقات والدین سبک متفاوتی دارند و هر دو به همان اندازه آن را نشان می‌دهند.

با کلمات خود، رابطهٔ بین والدین و کودک را در روش تربیتی والدین توانا و مقتدر بیان کنید.
حالا که تصویر کاملی از هر چهار روش تربیتی دارید،کدام روش را در خانهٔ کودکی خود غالب می‌دانید؟.
آیا شما کودکتان را به همان شیوه‌ای که تربیت شده بودید، پرورش می‌دهید؟ به برخی از این روش‌ها اشاره کنید.
هنگامی که به خانهٔ کودکیتان از نزدیک نگاهی می‌اندازید، می‌توانید نقاط قوت و ضعف آن را تشخیص دهید؟

شما این آزادی را دارید تا چیزهای با ارزش را حفظ کنید و مابقی را رها کنید. مجبور نیستید اشتباهات والدین‌تان را مرتکب شوید. گاهی اوقات به دلیل رنج ناشی از دوران کودکی این فرآیند سخت و دشوار می‌شود.

به‌خاطر فرزندتان، باید به گذشته نگاهی بیندازید تا بتوانید به نفع او، تغییرات مورد نیاز را به‌وجود آورید . به عقیدهٔ من بسیاری از ما حاضر به انجام چنین کاری هستیم. پس بگذارید کمی عمیق‌تر شوم. بهتر است برخی از موارد مثبت در خانوادهٔ دوران کودکیتان، که مایل هستید در مورد تربیت فرزند خود داشته باشید را بنویسید. مواردی مانند «صداقت»، روش‌های ابراز «محبت»، «سخت کوشی»، «وفاداری»، «شخصیت اخلاقی قوی» و غیره. همین‌طور مواردی را که مایل به تغییر دادن آنها هستید، یادداشت کنید. در زمان انجام این تمرین، ممکن است لازم باشد شما والدین‌تان را به‌خاطر کوتاهی‌هایی که در امر تربیت شما داشته‌اند، ببخشید.

کتاب مقدس به ما می‌آموزد که ما نیاز به «بخشیدن» داریم، زیرا مسیح ما را عفو نمود و بخشید. یکی از راه‌های مثبت و کلیدی که جهت حرکت خانوده‌تان به‌سوی جلو می‌باشد، عفو و بخشش است. هر چقدر که لازم است وقت بگذارید تا بتوانید خانوادهٔ دوران کودکی خود را برای کارها و اشتباهاتی که در قبال شما انجام داده‌اند، ببخشید‌. 

شاید برای شروع به کمک احتیاج پیدا کنید. می‌توانید از دعای زیر به‌عنوان راهنما استفاده کنید.

خداوند عزیز،
از دوران کودکی‌ام درد و رنج زیادی دارم. تو می‌گویی که ببخشم، زیرا که تو مرا بخشیده‌ای. امروز می‌خواهم پدر و مادرم را ببخشم به‌خاطر اینکه (… مرا دوست نداشتند، …با من بدرفتاری می‌کردند،….مرا تنها گذاشتند و رها کردند،… از من حمایت نکردند و… هر آنچه که متناسب با موقعیت شما است). من می‌دانم که والدینم، بهترینی که از دستشان بر می‌آمده است را برایم انجام داده‌اندو حالبه من این قدرت و توانایی را بده تا فرزندم را به راه و روشی که درست است و باعث خشنودی تو می‌شود، تربیت کنم. این دعا را در نام عیسی مسیح طلبیدم.
آمین.

در قسمت بعد خواهید خواند که چگونه «چارلز» در میان تمام دردها و رنج‌هایی که تجربه کرده بود، موضوع مثبتی یافت و حاضر شد به‌خاطر خانواده‌اش این قدم را بردارد و گذشته‌اش را ببخشد. شاید این داستان برای شما الهام‌بخش باشد و به شما کمک کند تا در این مسیر گام بردارید.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.