در بخش اول توضیح دادیم که تأدیب به چه معناست و چه تأثیری بر روی رابطهٔ شما با فرزندتان دارد. سپس اولین مورد از راه‌کارهای تربیتی را با ذکر مثال‌هایی توضیح دادیم. قسمت اولِ درس ششم را «فهرست مطالب این مجموعه» انتخاب کنید. در این بخش به ادامهٔ راه‌کارهای تربیتی که به شما کمک می‌کنند تا رابطهٔ بهتری با فرزندتان داشته باشید، ادامه می‌دهیم.

به کودک خود فرصت انتخاب دهید

به فرزند خود حق انتخاب دهید، اجازه دهید مسئولیت تصمیم‌‌گیری‌ها را به‌عهده بگیرد. دادن حق انتخاب به فرزندتان، می‌تواند باعث عدم راحتی شما شود. بدون شک «به‌جای» و «برای» کودک تصمیم‌گیری‌کردن، بسیار آسان‌تر است از این که به او اجازه دهید خودش تصمیم‌گیری کند، اما هدف این است که توانایی انتخاب درست را به کودک آموزش دهید. 

دو انتخاب خوب به فرزند خود پیشنهاد دهید. از آنجا که شما از قبل تصمیم خود را گرفته‌اید، لازم نیست نگران تصمیم‌گیری اشتباه فرزند خود باشید. هر دو گزینه، خوب و مورد پذیرش شما هستند. به‌طور مثال:

تصمیم‌گیری مناسب برای کودک، در مرحلهٔ سنی خردسالی:

«کدامیک را برای دسر دوست داری؟ سیب یا موز؟»
«امروز دلت می‌خواهد، کدام پیراهنت را بپوشی، قرمز یا آبی؟»

تصمیم‌گیری مناسب برای کودک، در مرحلهٔ سنی کودکستان:

«آیا می‌خواهی قبل یا بعد از انجام تکالیفت، برای نیم‌ساعت بازی کنی؟»
«همهٔ ما به نوبت ظرف‌ها را خواهیم شست. تو کدام روز را ترجیح می دهی؟»
«تا قبل از ناهار اتاق خود را تمیز کن.»

گاهی اوقات برای کودک محدودیت زمانی قائل می‌شویم. با‌این‌حال، موارد بسیاری وجود دارند که در آن زمان نقشی در انجام وظایف ندارد. مانند: «تا قبل از ناهار اتاق خود را تمیز کن»، که‌ در آن مهم نیست فرزند شما چه موقعی ‌از صبح، کار تمیز‌کردن اتاقش را انجام خواهد داد. انتظار شما این است که فرزندتان وظایفش را تا« قبل از ناهار» انجام داده باشد.

با واگذاری حق انتخاب، شما به کودک خود کمک می‌کنید در مهارت‌های تصمیم‌گیری و مسئولیت‌پذیری رشد کند. همین‌طور قدرت و کنترل را با فرزند خود به اشتراک می‌گذارید. با به‌اشتراک‌گذاشتن قدرت و اختیار، می‌توان از بسیاری ناسازگاری‌ها اجتناب و رابطه‌ای مثبت برقرار کرد. جوانب مناسب اختیار و آزادی را به‌ کودک در حال رشد خود بدهید. در حین روند رشد، با دادن آزادی‌های کوچک شروع کنید و در طول زمان به آن بیفزایید. این مورد، عاملی مؤثر برای کودک خردسالی می‌باشد که خواهان آزادی و اختیار است.

  • در چه موادری به کودک خود آزادی انتخاب می‌دهید؟
  • چند روشی که می‌توانید به فرزندتان اختیار انتخاب‌کردن را بدهید، عنوان کنید.

آیا کودکان اجازهٔ اشتباه‌کردن دارند؟ آیا شما باید مدام مراقب این باشید که کودکتان کمترین اشتباه را انجام دهد؟ در قسمت بعدی به موضوع اشتباهاتی که کودکان انجام می‌دهند و چگونگی برخورد شما با آنها خواهیم پرداخت.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.