روال عادی و روزمره زندگی را در فرزندان ایجاد کنید

داشتن برنامه منظم روزانه (پیش بینی آینده)، به کودکان کمک می‌کند که احساس شادابی و امنیت بیشتری در زندگی داشته باشند. همچنین داشتن چنین برنامه‌ای، زندگی را برای والدین آسان‌تر می‌سازد. 

اجازه رشد را به فرزندان بدهید

به فرزند خود کمک کنید تا در قبال رفتارهایش مسئولیت‌پذیر باشد. با واگذار کردن کارهای روزمره و تصمیماتی که به خود فرزندان مربوط می‌شود، والدین می‌توانند حس مسئولیت‌پذیری را در فرزندان پرورش دهند و به آنها کمک کنند تا عواقب تصمیمات خود را درک کنند.

به آنها این اطمینان را بدهید که اشتباه کردن کاملاً نرمال و طبیعی است. در غیر این صورت ترس از اشتباه و خطا، مانعی برای تجربیات جدید آنها خواهد شد.

و در نهایت 

به‌طور مرتب به فرزندان خود بگویید که آنها را دوست دارید. 

پدر یا مادر بودن همیشه هم آسان نیست. اما بسیار لذت‌بخش است. در اینجا به نکاتی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند رابطه قوی‌تری را با فرزندتان برقرار کنید. رابطه‌ای که در آن فرزند شما احساس دوست داشتنی بودن و امنیت می‌کند:

  • متفاوت (و یا منحصر به فرد) بودن فرزند خود را تشخیص دهید
    هر کودکی شخصیت و‌ توانایی‌های منحصر به فردی دارد. علایق و سلیقه‌های فرزند‌ شما ممکن است با بچه‌های ‌دیگر متفاوت باشد. فرزند شما نیاز دارد که بداند شما آنها را همان‌طوری که هستند، و با همان ویژگی منحصر به فردشان دوست دارید.
  • اعتماد به نفس را در فرزندان خود بسازید
    کمک کنید تا فرزندتان نسبت به خودش احساس مثبت و خوبی داشته باشد. شما می‌توانید با قدردانی کردن از کارهای مثبتی که انجام می‌دهند، اعتماد به نفس آنها را بالا ببرید. به‌طور مثال می‌توانید به آنها بگویید که چقدر برایتان مهم و با ارزش هستند، چقدر شوخ طبعی آنها را دوست دارید و یا چه لبخند زیبایی دارند.
  • آنها را تمجید و تشویق کنید
    کارهای خوب و موفقیت‌های کوچک و بزرگ فرزندتان را تحسین کنید. به فرزندتان بگویید که به او افتخار می‌کنید. بچه ها دوست دارند که در جمع و در حضور دیگران از آنها تمجید ‌شود. 
  • حس تعلق را به آنها بدهید
    بچه ها دوست دارند که حس تعلق را احساس کنند و خود را متعلق و عضوی از خانواده ببینند. برنامه‌های تفریحی مانند سفر کردن، سینما رفتن ،جشن‌ها و مناسبت‌های فرهنگی به فرزند کمک می‌کند که حس تعلق قوی‌تری در درون خود احساس کند.
  • به فرزندتان توجه کنید و با او وقت بگذرانید
    مراقبت جسمانی و توجه به نیازهای فرزندان کوچک؛ مهم است و باعث شادابی و احساس امنیت بیشتر در آنها می‌شود. اما اختصاص دادن زمانی شخصی به فرزندان بزرگ‌تر خانواده نیز مهم است. این کار کمک می‌کند که از آنچه در زندگی آنها می‌گذرد آگاه باشید. 
  • با فرزندانتان خوش بگذرانید
    برنامه‌های تفریحی و‌ زمان برای بازی با فرزندان خود داشته باشید. بازی با فرزندان روابط پدر و مادر را با فرزند قوی تر میکند. برای آنها کتاب بخوانید (حتی اگر خواندن را بلد هستند) ، اجازه دهید در بازی به شما کمک کنند، و اینگونه فرصت تجربه های مشترک را به آنها می‌دهید.
  • به آنها گوش دهید
    اگر بچه‌ها در سن کم احساس کنند که شما همیشه به آنها گوش‌می‌دهید، در بزرگسالی احتمالاً بیشتر با شما صحبت خواهد کرد. همیشه آماده باشید که کار خود را متوقف کرده و به فرزندتان توجه کافی نشان دهید. اگر فرزند شما کوچک و خردسال است، او بر روی زانوهای خود بنشانید تا فرزند بتواند به صورت شما نگاه کند و حرف بزند. به یاد داشته باشید که بعضی از بچه‌ها در حین انجام کار و‌ فعالیت مشترک راحت‌تر می‌توانند صحبت کنند. سعی کنید از صحبت‌های منطقی با بچه‌ای که در استرس و پریشانی است پرهیز کنید. گاهی نوازش کردن و در آغوش کشیدن؛ کمک می‌کند تا آنها آرام شوند. 
  • انضباط و مرزها
    داشتن انضباط اخلاقی به فرزند شما کمک می‌کند تا احساس امنیت کنند. همه کودکان نیاز دارند بدانند که تا چه اندازه می‌توانند پا فراتر از مرزها و محدودیت‌های اخلاقی بگذارند. داشتن انضباط اخلاقی و رفتاری، بچه‌ها را در امنیت نگاه داشته و به آنها احترام به دیگران را یاد می‌دهد.

در انضباط، با محبت و ثابت قدم باشید. نظر خود را عوض نکنید و مطابق با آنچه که گفته‌اید رفتار کنید. انضباط اخلاقی و ‌رفتاری، باید مطابق با سن و بلوغ کودک باشد. فراموش نکنید به آنها یادآور شوید که او را هنوز دوست دارید، حتی زمانی که نیاز به انضباط دارد.

  • آنها را در امنیت نگه دارید
    از آگاهی خود نسبت به اینکه فرزندتان کجاست و با چه کسانی (دوستانی) می‌گردد، اصمینان حاصل کنید. برای او تعیین کنید که اجازه رفتن به چه مکان‌هایی را دارد، و به چه مکان‌هایی را ندارد. به راحتی متقاعد نشوید که به آنها اجازه رفتن به جایی و یا انجام کاری را بدهید که نسبت به آن کاملاً مطمئن نیستید.

آزار و اذیت (زور گویی- گردن کلفتی)، از طریق روش‌های ارتباطی از جمله تلفن و اینترنت بسیار زیاد و عادی شده است. بچه‌ها ممکن است با افراد غریبه زیادی آشنا شوند. فرزندتان را تشویق کنید‌که با شما در مورد هر آنچه که او را ناراحت و یا ‌اذیت می‌کند ، صحبت کند. حواستان باشد که با چه‌ نوع ‌برنامه و وب سایت‌هایی در اینترنت مشغول هستند و اگر لازم باشد حد و مرزی برای استفاده از اینترنت، تلویزیون و یا موبایل مشخص کنید. به طور مثال می‌توانید بگویید که فقط اجازه استفاده و دسترسی به کامپیوتری که ‌متعلق به همه اعضای خانواده است را دارد و ‌یا اگر مایل به داشتن تلفن همراه است، می‌تواند ساده‌ترین مدل تلفن را داشته باشد.

به عنوان والدین، از اقتدار خود استفاده کنید و با استفاده از برنامه‌های مخصوص از دسترسی فرزندتان به وب سایت‌های ناسالم و مضر جلوگیری کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.