اینترنت فناوری است که با آمدن آن، عصر اطلاعات آغاز شد. حجم اطلاعات منتقل شده و سرعت آن، فرهنگ و آداب مردم دنیا را نیز تحت شعاع خود قرار داده‌است. تا حدی که جشن‌های بومی ممکن است هزاران کیلومتر دورتر از محل اصلی خود، بدون در نظر گرفتن ریشهٔ آن برگذار شوند.

یکی از این جشن‌ها، جشن هاووین است که ابتدا در کشورهای اورپایی و بعد در آمریکا برگذار شد، اما امروزه این جشن که در ۳۱ اکتبر برگذار می‌شود به نوعی فراگیر شده و مردم از هر کشور و فرهنگی مایل به برگذاری آن هستند. 

قبل از شرکت در این مراسم به‌عنوان مسیحی، اول از همه باید بدانیم، هالووین یک رسم غربی است و هیچ اشارهٔ مستقیمی در کتاب مقدس به آن نشده است. با این حال، اصولی در کتاب‌مقدس وجود دارد که نه بطور مستقیم به این جشن؛ بلکه به مراسم‌هایی با این مضمون مربوط می‌شود.

کلمهٔ هالووین «Halloween»، « All hallows evening» بوده  که به مرور زمان به هالووین خلاصه شده‌ است؛ به معنی «شبِ همهٔ قدسین» است.

تاریخچهٔ هالووین

در حدود ۱۹۰۰ سال پیش در انگلیس و ایرلند این جشن برگذار می‌شد؛ جشن سال نو سلتیک‌ها*‌(Celtic). جشنی که روح مردگان با زندگان در ارتباط می‌شدند.

در این جشن؛ شیاطین، جادوگران و ارواح شیطانی به استقبال رسیدنِ فصل خود، زمستانْ می‌رفتند و در زمین به گشت و گذار می‌پردازند. شیاطین در آن شب با مردم خود را سرگرم می‌کردند، آنها را می‌ترساندند و حتی انواع و اقسام شگردها را روی آنها امتحان می‌کردند. به نظر می‌رسید که تنها راه فرار انسان‌ از آزار و اذیت شیاطین این بود که غذا و شیرینی به آنها بدهند. یا برای فرار از آنها، با لباس مبدل خود را شبیه آنان درآورند تا به این ترتیب شیاطین با آنها کاری نداشته باشند.

برگذاری این جشن تا ورود سَنت پاتریک و دیگر مبلغان مسیحی به منطقه ادامه داشت. با شروع تغییر اعتقادات به مسیحیت، این تعطیلات محبوبیت خود را از دست داد و به جای ریشه کن کردن این فستیوال، برخی از مسیحیان با تبدیل و نگه داشتن قسمتی از آداب جشن سالِ نو سلیتک‌ها به «جشنِ‌ قدیسین» سعی کردند، مردم محلی را از خود خشنود نگه دارند.

در زمان امپراتوری روم در این منطقه، رسم خوردن یا بخشیدن میوه، به‌ویژه سیب، به هالووین وارد شد. احتمال می‌رود این مراسم برپایهٔ جشن خدای رومی«پومونا» بنا شده که باغ‌ها و میوه‌های آن به او تعلق داشت. برخی از مراسم این جشن رومی همانند؛ بازی خوردن سیب با دست بسته، گرفتن سیب با دهان از تشت آب، جزوی از هالووین شد.

 امروزه، جشن و سنتی که ریشهٔ تاریخی بت‌پرستی داشته به جشنی برای کودکان تبدیل شده‌است. در طول تاریخ، سنت‌های هالووین با فرهنگ‌های روز، تغییر کرده است، اما هدفِ‌گرامی‌داشت ارواح شیطانی، که قسمتی از این جشن بوده، ثابت مانده است. 

آیا جشن هالووین، کتاب‌مقدسی است؟

«در پایان، ای برادران، هرآنچه راست است، هرآنچه والاست، هرآنچه درست است، هرآنچه پاک است، هرآنچه دوست‌داشتنی و هرآنچه ستودنی است، بدان بیندیشید. اگر چیزی عالی است و شایان ستایش، در آن تأمل کنید.»

(فلیپیان ۸:۴) 

به عنوان یک مسیحی از خود بپرسید؛ چه چیزی را جشن می‌گیرم؟ هالووین چیست؟ آیا فقط یک فستیوال است؟ آیا هالووین خالص است؟ آیا قابل ستایش و ستودنی است؟ آیا هالووین بر اساس استانداردهای خدا برگذار می‌شود؟ با باور و ایمان من هم‌خوانی دارد؟ کتابمقدس در مورد جادوگری و مشورت با ارواح چه می‌گوید؟ (تثنیه ۱۳:۱۸- لاویان ۲۰:۲۷)   

در کتاب‌مقدس می‌خوانیم، ما نه تنها با تاریکی کاری نداریم؛ بلکه نقش ما این است که حقایق کلام خدا را بازگو کنیم و نوری باشیم در تاریکی!        

« زیر یوغ ناموافق با بی‌ایمانان مروید، زیرا پارسایی و شرارت را چه پیوندی است و نور و ظلمت را چه رفاقتی؟ مسیح و بِلیعال را چه توافقی است و مؤمن و بی‌ایمان را چه شباهتی؟ و معبد خدا و بتها را چه سازگاری است؟ زیرا ما معبد خدای زنده‌ایم. چنانکه خدا می‌گوید: «بین آنها سکونت خواهم گزید و در میانشان راه خواهم رفت، و من خدای ایشان خواهم بود و آنان قوم من خواهند بود.» پس، خداوند می‌گوید: «از میان ایشان بیرون آیید و جدا شوید. هیچ چیز نجس را لمس مکنید و من شما را خواهم پذیرفت.» «من شما را پدر خواهم بود و شما مرا پسران و دختران خواهید بود، خداوندِ قادر مطلق می‌گوید.»  (دوم قرنتیان ۱۸:۶-۶ )                                                                                                    

 «در کارهای بی‌ثمر تاریکی سهیم نشوید، بلکه آنها را افشا کنید.»  (افسسیان ۱۱:۵)

همین‌طور که در حال تصمیم‌گیریی هستید که آیا در این جشن شرکت کنم یا نه؟!‌ به این بی‌اندیشید، آیا با گرامی‌داشتن این جشن، خدا را نیز گرامی خواهم داشت؟ آیا بخاطر اینکه جامعه آن را جشن ‌می‌گیرند، من نیز باید با آنها همراه شوم؟

*سلت‌ها یا کلت‌ها(Celts) در حدود سال ۷۰۰ قبل از میلاد،  گروهی از قبایل هندواروپایی جنگ‌جوی چادرنشین بودند که در اروپای مرکزی ساکن شدند و در طول قرن چهارم ق. م به بالاترین نقطهٔ نفوذ خود رسیدند و از بریتانیا تا آسیای کوچک گسترش یافتند.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.