پیشگفتار:

بسیار مهم است کودکان درک کنند که نقشهٔ خوب خدا برای جهان، در کلام کاملش قرار دارد. بدون این درک، آنها در سراسر زندگی‌شان در جستجوی هدف از زندگی خواهند بود و هیچ امیدی برای آیندهٔ خود نخواهند داشت. زندگی بدون امید واقعاً طاقت‌فرساست، مخصوصاً در کشوری که زندگی‌ را برای مسیحیان سخت و دشوار می‌سازد. این کودکان هر روزه با جنگی روحانی مواجه می‌شوند و بسیاری از آنها در جستجوی اهمیت زندگی هستند. چرا آنها روی زمین هستند؟ هدفشان چیست؟ آنها نیاز دارند که نقشهٔ خوب خدا را برای زندگی خود درک کنند و بدانند که خدا به آنها اهمیت، امید و آینده می‌دهد و بدون آن، آنها گمشده‌اند و گمشده باقی خواهند ماند. برخلاف عقیدهٔ بسیاری از افراد، نجات موروثی نیست و هر شخص باید خودش دربارهٔ نجات خدا بشنود و برای پذیرش آن تصمیم بگیرد.

پس ما باید به این نکته توجه کنیم که کودکان از چه منبعی می‌توانند نقشهٔ خوب خدا برای زندگی‌شان را درک کنند. آنها می‌توانند از کلام خدا (کتاب مقدس) آن را یاد بگیرند. کتابی که خدا به ما داده تا راهنمای زندگی‌مان باشد و چیزهایی را به ما تعلیم می‌دهد که برای زندگی و رشد خود در خدا به آن نیاز داریم. متأسفانه، بسیاری از کودکان این فرصت را نداشته‌اند که کلام خدا را بخوانند. در حقیقت، بعضی از آنها هنوز نمی‌توانند بخوانند. با این حساب، چگونه می‌توانند از نقشهٔ خوبی که خدا برای آنها دارد آگاه شوند؟ آنها می‌توانند از طریق والدین خود، معلمانشان و برنامه‌های ماهواره‌ای مسیحی از این نقشهٔ خوب آگاه شوند. البته کودکان، همین‌طور ما معلمان و والدین، همه باید بدانیم که کتاب‌مقدس برای همه نوشته شده است. خدا می‌خواهد که همهٔ ما این کتاب را خوانده و از‌ آن یاد بگیریم. کتاب‌مقدس فقط برای بزرگ‌ترها نیست که آن را بخوانند و لذت ببرند، بلکه برای همهٔ فرزندان خداست.

در این درس، ما کلام و نقشهٔ خوب خدا برای زندگی کودکان را که در کتاب‌مقدس می‌باشد، به آنها معرفی کرده، به آنها یاد می‌دهیم که کلام خدا برای آنهاست. علاوه بر این، به آنها یاد می‌دهیم که آن را بپذیرند. سپس، آنها را تشویق می‌کنیم که خودشان کلام خدا را خوانده و از آن یاد بگیرند. کلام خدا برای آنهاست، چون ملکوت آسمان به آنها تعلق دارد! پس مانعِ کاری نشویم که خدا می‌خواهد در زندگی فرزندانمان انجام دهد؛ یا کاری که هم‌اکنون در حال انجامش می‌باشد. آنها باید به تمام چیزهایی که خدا عطا می‌کند، دسترسی کامل داشته باشند. روح‌القدس کسی است که کلام واقعی کتاب‌مقدس را آشکار می‌کند. بنابراین، سن افراد، روح‌القدس را محدود نمی‌کند. بیایید به‌طرف جلو حرکت کرده و کلام خدا را برای فرزندانمان دست‌یافتنی کنیم. با تمام دل با خدا موافق باشیم که کودکان نیز به‌صورت یکسان با ما، عضوی از ملکوت هستند و آنها را تشویق کنیم که بی‌درنگ، خودشان حقایق خدا را در کلامش جستجو کنند. باشد که خدا شما را به‌خاطر انجام این کار برکت دهد.

نگاهی به کتاب‌مقدس:

پیدایش ۲: ۸–۳: ۲۴، متی ۲۶: ۱۷–۲۸: ۱۰، یوحنا ۳: ۱۶

آیهٔ کلیدی:
مزامیر ۱۱۹: ۱۰۵ «کلام تو برای پاهای من چراغ، و برای راه من نور است.»

مفهوم کلیدی:

کتاب مقدس شامل داستان کامل خدا و نقشهٔ خوب او برای جهان است. هدف خدا این است که ما این کتاب را مطالعه کرده و به‌عنوان راهنما در زندگی‌مان به‌کار ببریم.

اهداف درس (دانستن، احساس‌کردن، انجام‌دادن):

۱- بدانند که کتاب‌مقدس برای آنها نوشته شده و شاملِ نقشهٔ خوب خدا برای جهان است و در کشمکش‌ها و پیروزی‌ها می‌توانند از آن کمک بگیرند؛
۲- احساس کنند که با کلام خدا در ارتباط هستند و بدانند که این کلام برای استفادهٔ روزانهٔ آنها می‌باشد؛
۳- هر روزه کتاب‌مقدس خود را بخوانند و از خدا بخواهند که آنها را راهنمایی کند. آنها می‌توانند از دستبند بی‌کلمهٔ خود برای یادآوری نقشهٔ خوب خدا برای زندگی‌شان استفاده کنند.

وسایل مورد نیاز:

– دو عدد پازل، زمان‌سنج
– خوراکی
– سرودهای پرستشی کودکانه
– کیسه/سبد هدیه
– کتاب مقدس
– کتاب بی‌کلمه (کاغذ رنگی، منگنه، بندهای نواری یا چسب)
– تصویر داستان‌ها (آدم و حوا در باغ، آدم و حوا در حال ارتکاب گناه و بیرون‌انداخته‌شدن از باغ، عیسی و مصلوب‌شدن او)
– ماژیک یا وسایل نقاشی
– مهره‌های رنگی، نوار یا بند
– آب، کاسه، پارچهٔ کثیف، صابون یا مواد شوینده

خوشامدگویی:

‭- ‬سرود‭ ‬خوشامدگویی (سرود مربوط به این قسمت و قسمت‌‌های دیگر، برای دانلود در آخر همین صفحه قرار داده شده‌اند.)
-‬ خوراکی: ‬خوراکی‌هایی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬بچه‌ها‭ ‬بدهید‭ ‬که‭ ‬نیاز‭ ‬به‭ ‬تمیزکاری‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬خوردن‭ ‬نداشته‭ ‬باشند. ‬مانند‭ ‬آب‌میوه‭ ‬و‭ ‬بیسکویت. ‬زمانی‌‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬خوردن‭ ‬خوراکی‌ها‭ ‬تعیین‭ ‬کنید‭:‬ مثلاً‭  ‬۱۰‭ ‬دقیقه‭.‬
‭- ‬ زمان‭ ‬گفتگو: ‬با‭ ‬بچه‌ها‭ ‬دربارهٔ‭ ‬هفته‌ای‭ ‬که‭ ‬داشتند‭ ‬صحبت‭ ‬کنید. ‬از‭ ‬آنها‭ ‬بپرسید‭ ‬چه‭ ‬کارهایی‭ ‬کردند،‭ ‬چه‭ ‬احساسی‭ ‬داشتند‭ ‬و… . ‬نشان‭ ‬دهید‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬اهمیت‭ ‬می‌دهید‭.‬
‭- ‬ درس هفتۀ گذشته را پیگیری کنید.

پرستش و هدیه:

‭-‬ سرودهایی‭ ‬دربارۀ‭ ‬غرور،‭ ‬فروتنی‭ ‬یا‭ ‬خدمت‭ ‬به‭ ‬دیگران
– جمع‌آوری هدایا (به یک سبد یا کیسه برای جمع‌آوری هدایا نیاز دارید. به آنها بگویید که این هدایا را به‌عنوان پرستشی برای خدا جمع‌آوری می‌کنید و آن را برای کمک به دیگران استفاده خواهید کرد.)

کتاب بی‌نظیر

فایلعمل
درس ۱ _ کتاب بی‌نظیر.mp3دانلود 
GKFK-L01.pdfدانلود 

یک کتاب بی‌نظیر، داستان‌هایی دلپذیر کتابی پرماجرا کتاب‌داستان خدا
این کتاب مقدس دربارهٔ‌ خدا است خدای خالق ما صحبت می‌کنه با ما
شروع میشه از اول از روز آفرینش مژده می‌ده به ماها که می‌رسیم به بهشت
از آدم و از حوا موسی و قوم خدا زنان و مردانی که جنگیدن با بدی‌ها
حتی از اون شبی که عیسی اومد به دنیا اومد که ما آدما بشیم فرزند خدا
خدایی که همیشه مواظب آدماست یک پدر مهربون به فکر ما بچه‌هاست
یک کتاب بی‌نظیر داستان‌هایی دلپذیر کتابی پرماجرا کتاب‌داستان خدا
این کتاب مقدس دربارهٔ خدا هست خدای خالق ما صحبت می‌کنه با ما
یک کتاب بی‌نظیر داستان‌هایی دلپذیر کتابی پرماجرا کتاب‌داستان خدا
قدر کتاب‌مقدس رو خیلی خوب می‌دونیم این کتاب مثل طلاست هر روز اونو می‌خونیم
 

دعا برای درس:

درس‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬دعا‭ ‬شروع‭ ‬کنید‭. ‬خدا‭ ‬را‭ ‬به‌خاطر‭ ‬احساس‭ ‬خوشحالی‌ای‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬موفقیت‌مان‭ ‬در‭ ‬کار‭ ‬گرفته‌ایم،‭ ‬شکر‭ ‬کنیم‭. ‬از‭ ‬خدا‭ ‬بخواهیم‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬کمک‭ ‬کند‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬انجام‌‭ ‬کارها‭ ‬خوشحال‭ ‬باشیم،‭ ‬اما‭ ‬مغرور‭ ‬نشویم،‭ ‬چون‭ ‬باعث‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬موفقیت‌های‭ ‬ما‭ ‬مهم‌تر‭ ‬از‭ ‬خدا‭ ‬و‭ ‬دیگران‭ ‬شود‭. ‬از‭ ‬خدا‭ ‬بخواهیم‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬کمک‭ ‬کند‭ ‬تا‭ ‬یاد‭ ‬بگیریم‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬رابطۀ‭ ‬خود‭ ‬با‭ ‬خدا‭ ‬ادامه‭ ‬می‭ ‬دهیم،‭ ‬فروتن‭ ‬باشیم‭ ‬و‭ ‬به‌جای‭ ‬راه‌های‭ ‬انسانی،‭ ‬راه‌های‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬یاد‭ ‬بگیریم‭.

قلاب (جلب توجه آنها):

بگویید: «امروز می‌خوایم یه بازی بکنیم. اما اول باید دو تا تیم داشته باشیم. می‌تونید دو تا تیم درست کنید؟ (به آنها اجازه بدهید که دو تیم تشکیل دهند. اگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند، یا به‌نظر می‌رسد که بعضی‌ها ناراحت می‌شوند، این تیم‌ها را برای آنها تشکیل دهید). خُب، به‌نظر می‌رسه که شما دو تا تیم دارید و آماده‌اید که بازی کنید.»

«من می‌خوام به هر تیم یه پازل بدم. (آنها نباید تصویر بزرگ یا کامل شده را ببینند. فقط باید قطعه‌ها را داشته باشند). حالا می‌خوام که این پازل رو درست کنید، اما باید تو یه زمان مشخص این کار رو بکنید. من یه زمان‌سنج دارم که زمان رو به مانشون می‌ده. (زمان را بر حسب توانایی بچه‌ها تنظیم کنید. چقدر زمان لازم است تا این پازل با موفقیت تکمیل شود؟) شما هیچ تصویری ندارید که برای درست‌کردن پازل بهش نگاه کنید، پس نمی‌دونید که این تصویر چه شکلیه. چی فکر می‌کنید؟ جالب نیست؟ (اجازه دهید که پاسخ بدهند). شما … دقیقه وقت دارید تا این پازل رو درست کنید. آماده‌اید؟ (اجازه بدهید که پاسخ دهند). عالیه! شروع می‌کنیم. (زمان‌سنج را روشن کنید)

وقتی زمان‌سنج متوقف شد، بگویید: «خیلی سخت بود که بدون تصویر این پازل رو درست کنید؟ (اجازه دهید که پاسخ دهند). سخت بود، مگه نه؟ وقتی از همهٔ جزئیات خبر داریم و تصویر بزرگ‌تر رو داریم، خیلی راحت‌تر می‌تونیم چیزی رو که می‌خوایم درست کنیم.»

خُب، کلام خدا این شکلیه. خدا برای هر کدوم از ما نقشهٔ خوبی داره و این نقشهٔ خوب انقدر بزرگه که تو یه قطعه جا نمی‌شه. ما باید همهٔ بخش‌ها، داستان‌ها و همهٔ چیزایی رو که دربارهٔ شخصیت‌های مختلف می‌گه بخونیم تا کل داستان خدا و همهٔ نقشه‌های خوبی که برای ما داره و اینکه چطوری می‌خواد به ما کمک کنه رو یاد بگیریم. وقتی که ما هر روز کتاب مقدس رو می‌خونیم و ازش یاد می‌گیریم، می‌تونیم تصویری کلی خدا از خدا داشته باشیم و اونو بیشتر بشناسیم.»

دانلود سرودها

فایلعمل
سرود-خوش‌آمدگویی.mp3دانلود 
سرود-قلاب.mp3دانلود 
سرود-کتاب.mp3دانلود 
سرود-ببین.mp3دانلود 
سرود-ببر.mp3دانلود 
سرود-خداحافظی.mp3دانلود 

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.