پیشگفتار:

افراد بسیاری در این دنیا می‌خواهند با ما ایمانداران دشمنی کنند. کتاب‌مقدس به ما می‌گوید که نام «عیسی» باعث رنجش کسانی می‌شود که ایمان ندارند. آنها نهایتاً در پی راهی برای آسیب‌زدن به ما خواهند بود، همان‌طور که عده‌ای می‌خواستند به عیسی آسیب برسانند، و حتی او را به صلیب بکشند. این حملات امروز هم به‌اندازۀ زمان عیسی واقعی هستند. آنها شاهدی بر این مدعا هستند که مردم هنوز هم به‌خاطر پیروی از خدای حقیقی، دستگیر می‌شوند و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. حتی ممکن است ما از سوی خانواده، دوستان، همسایگان و دولت کشور خود با تهدیدهایی مواجه شویم. پس باید چه‌کار کنیم؟
خدا را شکر که ما کسی را داریم که به ما اهمیت می‌دهد و مراقبت ماست. وقتی با دشمن؛ یا خطر؛ یا تهدیدی در زندگی مواجه می‌شویم، یا زمانی به‌خاطر ایمانمان جفا می‌بینیم، خدا حضور دارد تا به ما کمک کند. خدا همان‌طور که قوم اسرائیل تحت ظلم و ستم را از سرزمین مصر رهایی داد، می‌تواند ما را نیز برهاند. او از آیات و معجزات بزرگی همچون ۱۰ بلا و شکافتن دریای سرخ استفاده کرد تا قوم اسرائیل را از مصر برهاند. ما نمی‌دانیم که او از چه چیزی برای رهایی ما استفاده خواهد کرد، اما می‌دانیم که دشمن نمی‌تواند پیروز شود. خدا پیروز است! خدا می‌تواند ما را نجات دهد و می‌توانیم مطمئن باشیم که این کار را خواهد کرد! بیایید این کار را به او بسپاریم!

آیا می‌دانستید کودکان هم اذیت و آزار را در اطرافشان احساس می‌کنند؟ آیا می‌دانستید آنها هم تهدید و ترس را احساس می‌کنند؟ صرف‌نظر از تمام تلاش‌های ما برای محافظتشان در برابر این چیزها، آنها هم در برابر این سختی‌ها مصون نیستند. شاید ما از تمام ترس‌های کودکانمان آگاه نباشیم؛ یا ندانیم که چه کسانی می‌خواهند به آنها آسیب برسانند، اما کودکان ما از آنها آگاهند و خدا هم همین‌طور. پس برای کمک به آنها چه می‌توان کرد؟ وقتی با بزرگ‌ترین دشمنان خود مواجه می‌شوند، چگونه می‌توانیم به آنها کمک کنیم؟

ما می‌توانیم به کودکان خود تعلیم دهیم که خدا چگونه از موسی، ۱۰ بلا و شکافتن دریای سرخ برای نجات قوم اسرائیل از دست مصری‌های عصبانی استفاده کرد. آنها با شنیدن این داستان امیدوار می‌شوند. خدا برای کمک به آنها و رهانیدن آنها حاضر است، وقتی که آنها راهی برای رهایی و خروج نمی‌بینند. وی از آنها مراقبت می‌کند و به آنها اهمیت می‌دهد. بیایید این فرصت را به آنها بدهیم تا خدا را به‌عنوان رهانندۀ خود بشناسند. بیایید به آنها بیاموزیم که برای نجاتشان به خدا اعتماد کنند! بیایید اکنون این موضوع را به آنها بیاموزیم که در کنار خدا برای مواجهه با دشمنانشان آماده شوند! خدا برای رهانیدن کودکان ما نیز حاضر است!

نگاهی به کتاب‌مقدس:

خروج ۳‏:‏۱ – ۱۲‏:‏۳۸، ۱۳‏:‏۱۷ – ۱۴‏:‏۳۱

آیهٔ کلیدی:

دوم پادشاهان ۱۷‏:‏۳۹، «تنها یهوه خدای خویش را بپرستید زیرا اوست که شما را از دست جمیع [همۀ] دشمنانتان خواهد رهانید.»

مفهوم کلیدی:

خدا آن‌قدر به ما اهمیت می‌دهد که می‌آید و ما را از دست همۀ دشمنانمان رهایی می‌دهد (نجات می‌دهد). ما فقط باید به او اعتماد کنیم و او غیرممکن‌ها را انجام می‌دهد.

اهداف درس (دانستن، احساس‌کردن، انجام‌دادن):

۱- بدانند فرعون پس از ۱۰ بلایی که خدا فرستاد، قوم اسرائیل را رها کرد، اما بعد، تا دریای سرخ ‌دنبالشان کرد. خدا برای رهایی‌ ایشان، آب‌ها را شکافت و از طریق موسی آنان را از بردگی آزاد کرد.
۲- احساس کنند حتی وقتی امیدی نیست، خدا به آنها اهمیت می‌دهد و می‌خواهد آنها را برهاند. او برای رسیدن به این هدف، کارهای غیرممکن انجام می‌دهد و آنها را از دست آزاردهندگانشان نجات می‌دهد.
۳- افرادی را که می‌خواهند به آنها آزار برسانند، همچنین ترس‌هایشان را بشناسند. راه‌های خدا یا روش‌هایی را که برای رهایی‌شان به‌کار می‌برد، تشخیص دهند و به او اعتماد کنند.

وسایل مورد نیاز:

– کتاب‌‌مقدس
– کیسه/ سبد هدایا
– خوراکی
– سرودهای پرستشی کودکان
– تختۀ سفید (وایت بُرد) یا کاغذ، ماژیک
– کارت‌های تصویر داستان موسی/بوتۀ مشتعل/بلایا/دریای سرخ
– تخم‌مرغی که عسلی شده و تخم‌مرغی که کاملاً آب‌پز شده به تعداد بچه‌ها، چاقو
– الگوی کاردستی موسی و دریای سرخ، چسب، قیچی، وسایل رنگ‌آمیزی، ماژیک، مداد و پاک‌کن
– فرفره

خوشامدگویی:

‭- ‬ سرود‭ ‬خوشامدگویی (سرود مربوط به این قسمت و قسمت‌‌های دیگر، برای دانلود در آخر همین صفحه قرار داده شده‌اند.)
‭- ‬ خوراکی: ‬خوراکی‌هایی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬بچه‌ها‭ ‬بدهید‭ ‬که‭ ‬نیاز‭ ‬به‭ ‬تمیزکاری‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬خوردن‭ ‬نداشته‭ ‬باشند. ‬مانند‭ ‬آب‌میوه‭ ‬و‭ ‬بیسکویت. ‬زمانی‌‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬خوردن‭ ‬خوراکی‌ها‭ ‬تعیین‭ ‬کنید‭:‬ مثلاً‭  ‬۱۰‭ ‬دقیقه‭.‬
‭- ‬ زمان‭ ‬گفتگو: ‬با‭ ‬بچه‌ها‭ ‬دربارهٔ‭ ‬هفته‌ای‭ ‬که‭ ‬داشتند‭ ‬صحبت‭ ‬کنید. ‬از‭ ‬آنها‭ ‬بپرسید‭ ‬چه‭ ‬کارهایی‭ ‬کردند،‭ ‬چه‭ ‬احساسی‭ ‬داشتند‭ ‬و… . ‬نشان‭ ‬دهید‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬اهمیت‭ ‬می‌دهید‭.‬
‭- ‬ درس هفتۀ گذشته را پیگیری کنید.

پرستش و هدیه:

– سرودهایی دربارۀ موسی و عبور از دریای سرخ، معجزات خدا، مصر
– ‬جمع‌آوری هدیهٔ بچه‌ها (به یک سبد یا کیسه برای جمع‌آوری هدایا نیاز دارید. به آنها بگویید که این هدایا را به‌عنوان پرستشی برای خدا جمع‌آوری و برای کمک به دیگران استفاده می‌کنید.)

تنها راه آزادی

فایلعمل
درس ۱۵_ تنها راه آزادی.mp3دانلود 
GKFK_L15.pdfدانلود 

 
کار کار کار از صبح تا شب کار این بود دستور فرعون ستمکار
آزادی از بردگی و کار این بود فرمان خدای وفادار
با قدرت عظیمش شکافت خدا دریا رو اسرائیل رو نجات داد بچه‌ها و بزرگا رو
از دریا عبور کردند با هدایت موسی لشکر فرعون موندند زیر امواج دریا
خداوند قادر و توانا قوی‌تر از هر قدرتیست توی این دنیا
برتر از پادشاهان قوی‌تر از هر لشکر و فرمانروایان
نترسیم از دشمنان خداوند همیشه نجات‌دهندهٔ ماست
نه زندان و نه بردگی خداوند تنها راه آزادی ماست

دعا برای درس:

درس را با دعا شروع کنید. خدا را به‌خاطر کسانی که درونشان نرم است و به حرف دیگران گوش می‌کنند، شکر کنید. از خدا بخواهید به کسانی که درونشان سفت است و کارهایی که باید را انجام نمی‌دهند، کمک کند تا بیاموزند که چگونه کار درست را انجام دهند. خدا را شکر کنید که آن‌قدر برایش مهم هستیم که در زندگی‌مان کار می‌کند و قلبمان را نرم می‌کند تا بتوانیم بهتر به حرف‌های او گوش کنیم.

قلاب (جلب توجه آنها):

«من امروز یه عالمه تخم‌مرغ‌ با خودم آوردم، اما قرار نیست که بخوریمشون. امروز می‌خوایم با این تخم‌مرغ‌ها بازی کنیم. نظرتون چیه؟ (اجازه دهید پاسخ دهند.) البته نمی‌خواد نگران باشین. کثیف کاری نمی‌شه؛ چون یه‌کمی پخته شدن. می‌دونین تخم‌مرغ‌ها می‌تونن مثه فرفره بچرخن؟ (اجازه دهید پاسخ دهند.) خُب، بذارین بهتون نشون بدم چطوری (از فرفره برای نشان‌دادن حرکت استفاده کنید). فکر می‌کنین که تخم‌مرغ هم می‌تونه این‌طوری بچرخه؟ (اجازه دهید پاسخ دهند.)

خُب امتحان می‌کنیم (به هریک از آنها یک تخم‌مرغ عسلی داده و اجازه دهید امتحان کرده و آن را بچرخانند). تخم‌مرغ کی چرخید؟ (اجازه دهید پاسخ دهند.) عالیه! حالا یه تخم‌مرغ دیگه بهتون می‌دم. بذارین ببینیم که این تخم‌مرغ هم می‌چرخه (تخم‌مرغ‌های عسلی را بردارید و تخم‌مرغ‌های کاملاً آب‌پز را به آنها بدهید. اجازه بدهید امتحان کنند و آن را بچرخانند). این یکی چقدر می‌چرخه؟ (اجازه دهید پاسخ دهند.) یه‌جور دیگه می‌چرخه، مگه نه؟ (اجازه دهید پاسخ دهند. سپس تخم‌مرغ‌ها را جمع کنید.)

خُب، حالا می‌خوام دلیلشو بهتون بگم. اول، بیاین به تخم‌مرغی نگاه کنیم که خوب چرخید (یک چاقو بردارید و تخم‌مرغ عسلی را ببرید). توی این تخم‌مرغ چه شکلیه؟ (اجازه دهید پاسخ دهند.) بله، وسطش یعنی قسمت زرده، کمی نرمه. این باعث می‌شه که بچرخه و فرفرۀ خوبی برای بازی ما باشه.حالا بیاین به اون یکی تخم‌مرغ نگاه کنیم. تخم‌مرغی که اون‌طوری که ما می‌خواستیم، خوب نچرخید (یک چاقو بردارید و تخم‌مرغی را که کاملاً آب پز شده ببرید). داخل این تخم‌مرغ چه شکلیه؟ (اجازه دهید پاسخ دهند.) بله، قسمت زرده حسابی سفته. برای همین نتونست ‌خوب بچرخه، پس این فرفرۀ خوبی برای بازی نیست.
امروز می‌خوایم برگردیم به داستان مصر و دربارۀ دشمن موسی و قوم اسرائیل، یعنی فرعون، کسی که درونش سفت بود، یاد بگیریم. می‌دونین منظورم چیه؟ (اجازه دهید پاسخ دهند.) یعنی قلبش نامهربون بود و براش سخت بود کاری رو که ازش می‌خوان انجام بده. اون کارایی که باید رو انجام نمی‌داد، همون‌طور که این تخم‌مرغی که داخلش سفت بود، کاری رو که باید انجام نمی‌داد. دوست دارین بیشتر بدونین؟ (اجازه دهید پاسخ دهند.) عالیه!»

دانلود سرودها

فایلعمل
سرود-خوش‌آمدگویی.mp3دانلود 
سرود-قلاب.mp3دانلود 
سرود-کتاب.mp3دانلود 
سرود-ببین.mp3دانلود 
سرود-ببر.mp3دانلود 
سرود-خداحافظی.mp3دانلود 

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.