برخورد مناسب با شب‌ادراری

شب‌ادراری معمولاً خودبه‌خود و به‌طور طبیعی متوقف می‌شود، اما ممکن است تا مدتی ادامه یابد و کودک را دچار اضطراب و خجالت کند. بنابراین، کودک احتیاج دارد از لحاظ عاطفی حمایت شود. به کودک خود اطمینان دهید که شب‌ادراری مرحله‌ای طبیعی از رشد است و برای بسیاری از کودکان اتفاق می‌افتد. همچنین، برایش توضیح دهید که پس از مدتی رفع می‌شود و برای همیشه ادامه نمی‌یابد. 

به کودک توضیح  دهید که او تنها کسی نیست که دچار شبا‌دراری می‌شود و در‌صورت امکان داستان شخصی را که همیت مسئله را داشته است برایش  تعریف کنید، شنیدن چنین خاطراتی می‌تواند به کودک احساس بهتری دهد و درک کنند که شب‌ادراری فقط برای او اتفاق نمی‌افتد.

سعی کنید کودک را تشویق کنید، در طول روز بیشتر بنوشد و پیش از خواب، از خوردن آب و نوشیدنی پرهیز کند. از دادن نوشیدنی‌هایی که دارای کافئین هستند، مانند شیر کاکائو، کوکاکولا و چای خودداری کنید. چنین نوشیدنی‌هایی میزان تولید ادرار را افزایش می‌دهند. به کودک یادآوری کنید که پیش از آماده‌شدن برای خواب برای آخرین بار به توالت برود.

هنگامی‌که کودک دچار شب‌ادراری می‌شود، او را تنبیه نکنید. 

سیستم پاداش 

همانطور که در مقالهٔ قبلی گفته شد، سیستم پاداش معمولاً جدولی است که کودک پس از هر کار مثبت یک ستاره در آن می‌چسباند و پس از هر ۵ یا ۱۰ ستاره از والدین خود جایزه می‌گیرد. شب‌ادراری امری نیست که در کنترل کودک باشد، بنابراین، اگر شب‌ادراری اتفاق نیفتاد، کودک را تشویق نکنید. در عوض می‌توانید هنگامی او را تشویق کنید که در طول روز به اندازهٔ کافی آب بنوشد و پیش از خوابیدن به توالت برود. 

اگر پس از یک هفته احساس کردید جدول پاداش مفید واقع نشده و تأثیری ندارد، این روش را ادامه ندهید و روش دیگری بیابید. حائز اهمیت است که در صورت وقوع شب‌ادراری کودک  را تنبیه نکنید؛ زیرا استرس آنها را افزایش می‌دهد و ممکن است منجر به افزایش شب‌ادراری شود.

نکاتی که به کاهش شب‌ادراری کمک می‌کنند

  • کودک باید بتواند به‌راحتی به توالت دسترسی داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر در تخت دو طبقه می‌خوابد، باید در طبقهٔ پایین بخوابد؛ 
  • چراغ توالت را روشن بگذارید و صندلی مخصوص کودکان را هم در توالت در جای مناسب قرار دهید؛
  • از ملحفه‌ها و تشک‌های ضد آب استفاده کنید؛ 
  • از بیدار‌کردن کودک برای بردن به توالت در نیمه‌های شب خودداری کنید؛ زیرا در طولانی مدت کمکی به آنها نمی‌کند. 
  • گاهی کودکان بزرگ‌تر تمایل دارند که در نیمه‌های شب خودشان ملافه‌هایشان را عوض کنند. در این صورت بهتر است برایشان ملحفه و لباس اضافی کنار بگذارید. 

عادات مناسب خواب باعث می‌شود کودک بهتر بخوابد و این امر به کاهش شب‌ادراری کمک می‌کند. کودکی که به اندازهٔ کافی نمی‌خوابد، خواب عمیق‌تری دارد و احتمال اینکه دچار شب‌ادراری شود بیشتر است. بهتر است میزان تماشای تلویزیون یا تبلت را به ویژه قبل از خواب کاهش دهید. این کار باعث می‌شود که فعالیت‌های مغزی کودک قبل از خواب کاهش یافته و خواب بهتری داشته باشند. 

در پایان، اگر در زمینه شب‌ادراری یا هر مشکل دیگری در دوران کودکی پرسش‌هایی دارید یا علاقمند هستید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید، حتماً در بخش نظرات آنها را مطرح کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.