جایگاه ازدواج در نظر خالق عالم به قدری حرمت دارد که از تمثیل «داماد و عروس» برای توصیف رابطهٔ «مسیح با کلیسا» استفاده کرده است. زمینهٔ درست برای یک ازدواج ایده‌آل در کلام خدا طراحی شده است. در کتاب مقدس یک مجموعه اشعار کامل تحت عنوان «غزل غزل‌ها» به توصیف ازدواج عاشقانه اختصاص دارد. پولس رسول نیز در این خصوص می‌گوید: «هر یک از شما نیز باید زن خود را همچون خویشتن محبت کند و زن باید شوهر خویش را حرمت نهد» (افسسیان ۳۳:۵). صرفن‌ظر از اینکه در چه سن و سالی هستید، می‌توانید به رابطهٔ یک زوج نگاه کنید و بفهمید که عشق و احترام میان ایشان تا چه حد واقعی است. آنچه شما به‌عنوان ازدواج می‌شناسید عبارت است از زندگی مشترک زیر یک سقف، البته در صورتی که والدین شما با یکدیگر زندگی می‌کنند. 

شما قبلاً تصویری از همسر ایده‌آل خود را در ذهن مجسم کرده‌اید. با توجه به نگرشی که راجع به پدر و مادر، ازدواج و ایام گذشته و حال خود دارید، احتمالاً شخصی را انتخاب خواهید کرد که برخی از خصوصیات پدر یا مادر شما را داشته باشد و یا اینکه به‌طور کل یک شخص متفاوت را در نظر می‌گیرید. اگر از نعمت زندگی در کنار پدر و مادری مهربان و عاشق برخوردار بوده‌اید پس انسان خوش اقبالی هستید. منظور این نیست که اگر از چنین موهبتی برخوردار نبوده‌اید، نمی‌توانید ازدواج موفق و شادی داشته باشید. تجربهٔ قبلی مهم نیست، چون برای شما امیدی وجود دارد. شما می‌توانید برای ازدواج آیندهٔ خود از زندگی مشترک زوجی که در کلیسا و یا میان بستگان خود می‌شناسید الگو بگیرید. 

آیا خدا شخص خاصی را برای من در نظر دارد؟ 

بسیاری از مسیحیان معتقدند که خدا یک شخص خاص را برای همسری ایشان در نظر دارد. شاید دربسیاری از موارد این موضوع درست باشد، اما در حق همه صدق نمی‌کند. کتاب پیدایش خیلی زیبا به ما می‌گوید که اولین زن از وجود مرد گرفته شد: «و آدم گفت همانا این است استخوانی از استخوان‌هایم و گوشتی از گوشتم… از این سبب مرد پدر و مادر خود را ترک کرده به زن خویش خواهد پیوست و یک تن خواهند بود» (پیدایش ۲۳:۲- ۲۴). ازدواج آن‌طور که امروزه در بسیاری از برنامه‌های تلویزیون یا سینما به تصویر می‌کشند یک جوک نیست، بلکه یک «پیمان مقدس» است. 

پیرامون ازدواج کتاب‌های بسیار خوب و پُر محتوایی نوشته شده‌اند و اگر علاقه‌مند باشید، می‌توانید بعضی از آنها را مطالعه کنید. فقط به‌یاد داشته باشید که مجبور نیستید عجولانه درگیر یک رابطهٔ جدی و مهم بشوید. اگر در فهرست ضوابط و معیارهایی که برای همسر آینده خود در نظر گرفته‌اید متوجه شدید که به‌طور غیر عادی مجذوب و شیفتهٔ کسی هستید که با فهرست شما تطبیق می‌کند، شتاب‌زده عمل نکنید، به حضور خدا بروید و ارادهٔ او را برای زندگیتان بطلبید. ما به شما توصیه می‌کنیم که قبل از ازدواج حتماً در کلاس‌های مشاورهٔ قبل از ازدواج کلیسای خودتان و یا سایر مشاورین تأیید شده شرکت کنید. خداوند شکیبایی و برنامه ریزی شما را برکت دهد. 

تأمل شخصی 

  1. آیا تصمیم‌هایی گرفته‌ام که باعث تأسف و پشیمانی‌ام شده‌اند؟ امروز چطور می‌توانم درست عمل کنم؟ 
  2. آیا نفوذ من بر اطرافیانم بیشتر از نفوذ آنها بر من است؟ آیا این خوب است یا بد؟ 
  3. از میان چهار طبقه‌بندی مختلف در رابطه با شغل آینده کدامیک بیشتر به وضعیت من نزدیک است؟ 
  4. آیا احتیاج داشته‌ام که از راه فرار الهی برای گریز از وسوسه‌های جنسی استفاده کنم؟ 
  5. سه ویژگی مهم که برای همسر آینده‌ام در نظر دارم با توجه به این نکته که باید «یوغ موافق» داشته باشیم کدام‌ها هستند؟

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.