«با مردم همان‌گونه رفتار کنید که می‌خواهید با شما رفتار کنند» (لوقا ۱۳:۶، متی ۱۲:۷)، یعنی چه؟ چرا این آیه به قانون طلایی معروف است؟ جواب این سؤالات را در قسمت قبل بیابید.

احیای رابطهٔ دوستی: وقتی بین من و دوستانم مشکلی به‌وجود می‌آید

اگر از طرف کسانی که به‌نظر دشمن ما هستند با مشکلاتی روبه‌رو شویم، تعجب نمی‌کنیم، اما وقتی از جانب دوستمان آزرده می‌شویم چه باید بکنیم؟ یک ضرب‌المثل عامه می‌گوید: «یک دوست واقعاً دوست نیست؛ مگر اینکه گاه‌و‌بی‌گاه با او مشاجره کرده باشید.» این را می‌دانستید؟ ما خیلی راحت از کسانی که بیشتر از دیگران دوستشان داریم، زخم می‌خوریم. البته منظور این نیست که می‌توان همیشه در حال کلنجار‌رفتن با دیگران بود. چه کسی حاضر است با چنین فردی دوست باشد؟ همهٔ ما یک حس مشترک داریم و آن این است که از بودن با کسی که کمی متفاوت به‌نظر می‌رسد؛ یا می‌تواند به‌نوعی شخصیت ما را متعادل کند لذت می‌بریم.
خیلی ناراحت‌کننده است که ببینیم جمع کوچک دوستان به‌خاطر یک اختلاف نظر از هم بپاشد و هیچ کس هم حاضر به آشتی نباشد. گاهی اوقات این اتفاق حتی در یک خانواده رخ می‌دهد. در این مواقع، معمولاً یک نفر هست که احساسش از سوی دیگران جریحه‌دار شده و به‌شدت عصبانی است. گاه این جراحت درونی به‌قدری عمیق است که به‌نظر شفا پیدا نمی‌کند، اما نگه‌داشتن یک جراحت روحی یا دلخوری تلخ، باعث می‌شود که آن زخم همواره تازه بماند و سال‌ها باعث رنج و آزار ما بشود. دلخوری کم‌کم به نفرت تبدیل می‌شود. نفرت، عامل ناسالم و خطرناکی در زندگی است که سبب بیماری می‌شود و در شکل حاد خود به مرگ می‌انجامد.

آیا می‌دانستید که با غصه‌خوردن می‌توانید خودتان را از بین ببرید؟ از‌دست‌دادن یک دوست خوب واقعاً دردناک است. البته اگر مورد بی‌احترامی یا کژ فهمی قرار گرفته باشید، آن‌وقت تحمل این درد منصفانه است. اما اگر بخواهید رابطهٔ دوستی خود با شخصی که باعث ناراحتی شما شده است را برای همیشه قطع کنید، بیشتر غمگین و ناراحت خواهید شد.

اگر دوستانم به حرف‌های من توجه نکنند و مایل به آشتی نباشند چه باید کرد؟

شما نمی‌توانید دوستتان را وادار کنید عذرخواهی‌تان را قبول کند و شما را ببخشد. اگر چه ممکن است در قلبتان مایل به آشتی باشید، اما اگر واقعاً می‌خواهید که رابطهٔ شکسته شما یک بار دیگر احیا شود، باید خیلی صبور و شکیبا باشید. دعا کمک مؤثری است. حتی اگر از کسی عصبانی هستید، دعا‌کردن برای او می‌تواند شما را آرام کند و بگذارد که اندکی هم از چشم او به ماجرا نگاه کنید. امتحان کنید، حتما جواب می‌دهد. خدا دوست دارد که با مردم و به‌ویژه با ایمانداران سازگاری داشته باشیم. «با یکدیگر مهربان و دلسوز باشید و همان‌گونه که خدا شما را در مسیح بخشوده است شما نیز یکدیگر را ببخشایید.» (افسسیان ۳۲:۴) خیانت‌دیدن از کسی که واقعاً به او اهمیت می‌دهید یکی از بدترین انواع شکستگی در روابط است. این نوع صدمه معمولاً دلیلی جز خود‌خواهی آن شخص ندارد. خیلی سخت و دشوار است که ببنید شخص مورد اعتماد شما خائن از آب درآمده است.
مگان ۱۴ ساله، در مدرسه با دختر دیگری رقابت داشت. در یک مسابقه، مگان قطعه شعر زیبایی در مورد دوستی و رفاقت خواند و برندهٔ جایزه شد. رقیب مگان که نتوانسته بود جایزه را ببرد، شروع به شایعه‌پراکنی کرد و به او تهمت‌‌های سنگینی زد. این موضوع قلب مگان را شکست و او تبدیل به سوژهٔ خنده و تمسخر برای دانش‌آموزانی شد که فقط می‌خواستند چیزی برای مسخره‌کردن داشته باشند. مگان درمورد آن ایام می‌گوید: «نزدیک بود برای همیشه مدرسه را رها کنم. حتی الان که همه چیز مشخص شده و آن دختر عذرخواهی کرده است، بعضی از بچه‌ها با تحقیر به من نگاه می‌کنند. خدا می‌داند چه فکر می‌کنند. به‌نظرم این مواقع است که آدم دوست واقعی خودش را می‌شناسد.»

اگر شما نیز چنین موضوعی را تجربه کرده‌اید، به‌خوبی می‌دانید که صدمات روحی و عاطفی از این دست چقدر می‌توانند ویرانگر باشند. تنها یک آدم کوته‌بین ممکن است برای بالا‌بردن خودش به شخص دیگری آسیب بزند.
امثال سلیمان ۱۷:۱۷ خاطر نشان می‌سازد که: «دوست خالص، در همه اوقات محبت می‌نماید.» همچنین پولس رسول در رسالهٔ اول خود به قرنتیان می‌نویسد: «محبت با همه چیز مدارا می‌کند؛ همواره ایمان دارد؛ همیشه امیدوار است و در همه حال پایداری می‌کند.» ( اول قرنتیان ۷:۱۳) در آیهٔ ۵ از همین قسمت، عبارت «کینه به دل نمی‌گیرد (می‌بخشد)» کلید اصلی برای آرمش فکری شما در موقعی است که دوستتان مرتکب خیانت می‌شود. حتی در صورتی که رابطهٔ دوستی هیچ‌گاه دوباره برقرار نشود، باز هم شما آرامش دارید.

اگر رابطهٔ رفاقت شما ارزشمند باشد، خدا راهی پیدا می‌کند که در زمان مناسب دوباره احیا شود. شاید علت آن است که خدا می‌خواهد [در این فاصله] به شما و دوستتان درس مهمی بدهد. شاید هم خدا می‌خواهد از آن شخص جدا شوید و با فرد دیگری دوستی برقرار کنید. گذشت زمان زخم‌های بسیاری را التیام می‌دهد. مشکل از جانب ما است که نمی‌توانیم جلوتر از بینی خودمان را نگاه کنیم. هر چه گذشت زمان بیشتر بین ما و یک مشکل فاصله ایجاد کند، بهتر می‌توانیم کل تصویر را ببینیم.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.