به‌یاد می‌آورم فیلمی دیده بودم در خصوص دو باستان شناس که مجسمه‌ای باستانی را که حدس می‌زدند مجمسهٔ همسر لوط باشد، در محلی یافته بودند. آنها سعی داشتند تا آن را به دور از چشم مردمان محلی بربایند و با هواپیما خارج کنند. آنها مجسمه را در پارچه‌ای پیچیده و پشت یک وانت پنهان کرده بودند. اما در بین راه باران می‌بارد و آن پارچه را کاملاً خیس می‌کند. همین که آنها به پای هواپیما می‌رسند و سعی می‌کنند مجسمه را به داخل هواپیما منتقل کنند، به‌یک‌باره مجسمه از هم می‌پاشد و تنها توده‌ای از نمک در کف آن وانت باقی می‌ماند.

البته داستان همسر لوط، داستانی مستقل نیست. این ماجرا تنها در طی یک سطر بیان شده است. در فصل ۱۹ از کتاب پیدایش می‌خوانیم که دو فرشته برای مجازات مردمان شهرهای سدوم و عموره می‌روند؛ آنها در زمان مأموریت خود، به لوط می‌گویند که او و خانواده‌اش در امان خواهند بود، «به شرطی که» شهر را ترک کنند (پیدایش ۱۹: ۱۵).

لوط گویی در حرکت تأخیر می‌کند (۱۹: ۱۶) تا جایی که دو فرشته وارد عمل شده و دست لوط و خانواده‌اش را می‌گیرند تا با شتاب شهر را ترک کنند. این نشان می‌دهد که قرار نبوده همسر لوط مجازات شود. در حین فرار، یکی از فرشته‌ها به لوط می‌گوید به عقب نگاه نکنند و تمام طول راه را نایستند، بلکه به کوه روبه‌رو نگاه کنند تا هلاک نشوند (۱۹: ۱۷).

اما در اینجا اتفاق بسیار تلخی می‌افتد! همسر لوط به عقب نگاه می‌کند و مطابق کلام، به ستونی از نمک تبدیل می‌شود ( ۱۹: ۲۶). من همیشه دلم برای همسر لوط می‌سوزد. در لوقا ۹: ۳۲، عیسی نامی از او می‌برد، جایی که می‌گوید: «زن لوط را به‌یاد آورید.» این سخن عیسی در متن لوقا؛ نمی‌گوید که همسر لوط هم‌دست گناهکاران بوده است. می‌خواهم بگویم که به‌نظر می‌رسد همسر لوط، تاوان این «بی‌اطاعتی» را که «نباید» به پشت سر خود نگاه کند، با هلاکت خود پرداخت کرد. اما از متن کلام، نمی‌توان او را مثلاً هم‌دست با مردمان سدوم عموره نامید.

آیا او قربانی اشتباه خود شد؟ باید همواره در زندگی مراقب و هوشیار باشیم. نباید گمان کنیم که اگر به ما گفته می‌شود سوار کشتی شویم تا نجات یابیم، دیگر خطر کاملاً رفع شده است. اگر قرار است در بین راه از نرده‌های کشتی فاصله بگیریم، لازم است که این کار را بکنیم. همیشه این خطر وجود دارد که در شرایطی سخت، بی‌توجهی ما، باعث دردسر شود.

به‌نظر شما داستان همسر لوط چگونه می‌تواند باعث هوشیاری ما در زندگی روحانی‌مان شود؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چقدر به‌خاطر نااطاعتی‌هایمان دچار دردسر شده‌ایم؟
دفعهٔ دیگر دربارهٔ سارا، یکی دیگر از زنان کتاب مقدس، خواهم گفت.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.