در این سری از مقالات، دربارهٔ دوطرفه‌بودن رابطه با کلیسا صحبت می‌کنیم و تمرکزمان به‌طور مخصوص بر نقش جوانان در این رابطه است. در مقالهٔ قبلی پرسیدیم که آیا می‌دانیم ما به‌عنوان جوانان چه نقشی در این رابطه با کلیسا بر عهده داریم؟

در پاسخ به این سؤال، به یکی از نقش‌هایی که جوانان می‌توانند در کلیسا ایفا کنند و به موضوع انرژی جوانانی پرداختم. دیدیم که جوانان می‌توانند از انرژی‌ای که خدا به ایشان بخشیده، در کلیسا استفاده کنند. خدمت در پادشاهی خدا تنها به معنای موعظه و خدماتی از این قبیل نیست، بلکه هر کاری که بتواند به پیشبرد پادشاهی خدا کمک کند، خدمتی مهم است. در این مقاله، به موضوعی دیگر و چگونگی استفاده از آن در قبال کلیسا می‌پردازیم.

جوانان و تکنولوژی

کلیسا تاریخی بسیار طولانی دارد، اما در هیچ دوره‌ای تا به این حد با استفاده از تکنولوژی اجین نبوده است. سال‌هاست که کلیساها در سراسر دنیا از ابزار تکنولوژی برای بهبود و گسترش خدمات خود استفاده کرده‌اند. البته در این یک سال اخیر که موضوع همه‌گیری ویروس کرونا دنیا را تحت‌تأثیر قرار داده، کلیساها بیشتر به‌سوی استفادهٔ بهتر و بیشتر از تکنولوژی قدم برداشته‌اند.

آنچه در این دوران به همهٔ ما ثابت شد، این است که تکنولوژی چقدر می‌تواند برای کمک به خدمات کلیسا مفید باشد. وقتی از تکنولوژی صحبت می‌‌کنیم، جوانان افرادی هستند که در این زمینه بیشترین سررشته و آشنایی را دارند. امروزه تکنولوژی با سرعت بسیار زیادی در حال ارتقاست. به‌یاد دارم که در دوران نوجوانی و جوانی من تکنولوژی‌ها و ابزارهایی که امروزه در دسترس هستند وجود نداشتند. با این وجود، ما جوانان همیشه سعی می‌کردیم که از آخرین تکنولوژی روز بهره‌مند یا حداقل از آنها مطلع باشیم.

کلیسا در دوران پیشین نگاهی سنتی‌تر داشت و ما جوانان بیشتر از آن تکنولوژی‌ها در بیرون از مرزهای کلیسا استفاده می‌کردیم. امروزه کلیسا رویکرد بهتری در مورد ورود تکنولوژی به خدمات خود دارد و این فرصت بسیار خوبی را در اختیار جوانان قرار می‌دهد تا در این مسیر به کلیسا و خادمین خود کمک کنند. بنابراین، شما را تشویق می‌کنم به این موضوع فکر کنید که چطور می‌توانید از دانش و توانایی‌های خود در این زمینه به بهینه‌شدن خدمات کلیسای خود کمک کنید.

تکنولوژی و جلسات عبادتی کلیسا

اگرچه سال‌هاست که کلیسا به‌نوعی از تکنولوژی در جلسات عبادتی خود استفاده کرده است، اما دوران همه‌گیری ویروس کرونا نشان داد که مشارکت در جلسات عبادتی کلیسا، بدون استفاده از نوعی از تکنولوژی غیرممکن است. هر چند امید و دعای همهٔ ما این است که این شرایط هرچه زودتر تغییر کند و همهٔ ما قادر شویم که بار دیگر به‌صورت حضوری در جلسات کلیسا شرکت کنیم، ولی نباید آنچه را که این دوران به ما آموخت را فراموش و فکر کنیم که در جهان پس از کرونا چطور می‌توانیم از این تجربه‌ها استفاده کنیم.

آنچه می‌تواند در این مسیر باعث برکت کلیسا باشد، این است که جوانان حاضر باشند از دانش و مهارت‌های خود در زمینهٔ برگزاری جلسات، چه حضوری و چه مجازی استفاده کنند. شاید بتوانید ابزارهای جدیدی را پیدا کنید، آنها را یاد بگیرید و طرز کارکردن با آن را به دیگران، مخصوصاً افراد مسن‌تر در کلیسا بیاموزید. یا تکنولوژی‌هایی را پیدا کنید و یاد بگیرید که به ارتباط بین اعضای کلیسا در گروه‌های مجازی کمک کند. شاید بتوانید در جهت تولید محتوای متفاوت برای جلسات کلیسا، فضای جلسات را از تکراری‌شدن خارج کنید. شاید بتوانید در زمینهٔ ساخت و مدیریت وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی به خادمین خود کمک کنید.

اگر کلیسای شما همین حالا از همهٔ این موارد بهره‌مند است و شما ایده‌ای دارید که به‌نظرتان می‌تواند شرایط حال حاضر را بهبود بخشد، سکوت نکنید و حتماً ایدهٔ خود را با مسئولین و خادمین خود در میان بگذارید. موضوع مهم این است که در رابطه با کلیسای خود نقشی فعال و مؤثر ایفا کنید.
ایده‌ها مهم هستند. فراموش نکنید که ایدهٔ یوسف جوان توانست شرایطی را ایجاد کند که در دوران قحطی نه تنها سرزمین مصر، بلکه قوم خود را نیز نجات دهد!

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.