در این سری از مقالات، دربارهٔ دوطرفه‌بودن رابطه با کلیسا صحبت می‌کنیم و تمرکزمان به‌طور مخصوص بر نقش جوانان در این رابطه است. در مقالهٔ قبلی پرسیدیم که آیا می‌دانیم ما به‌عنوان جوانان چه نقشی در این رابطه بر عهده داریم؟

در پاسخ به این سؤال، به‌ برخی از نقش‌هایی که جوانان می‌توانند در کلیسا ایفا کنند به موضوعات مختلفی پرداختیم و دیدیم که جوانان چگونه می‌توانند از آنها در کلیسا استفاده کنند. همچنین، خواندیم که خدمت در پادشاهی خدا تنها به معنای موعظه و خدماتی از این قبیل نیست. هر کاری که بتواند به پیشبرد پادشاهی خدا کمک کند، خدمتی مهم است. در این مقاله به موضوعی دیگر و چگونگی استفاده از آن می‌پردازیم.

جوانان و فرهنگ پادشاهی خدا

فرهنگ و آیندهٔ فرهنگی هر جامعه‌ای به جوانان آن جامعه به‌شدت بستگی دارد. دوران نوجوانی و جوانی زمانی است که شخصیت، عادات و فرهنگ هر یک از ما شکل کامل‌تری به خود می‌گیرد. هر چه که سن ما بیشتر می‌شود، تغییر آن به مراتب دشوار‌تر می شود. کتاب‌مقدس در فصل سوم پیدایش به ما نشان می‌‌دهد که گناه چطور همه چیز را در این جهان دَر‌هم شکست. متأسفانه، شخصیت و فرهنگ ما هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، این دوران از این جهت بسیار مهم است. آنچه که در این دوران به عنوان فرهنگ پذیرفته و تبدیل به شخصیت ما شود، نه تنها آیندهٔ ما، بلکه نسل‌های بعد از ما را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد. با این حساب، چه فرهنگی شخصیت ما را شکل می‌دهد؟

در گذشته فرهنگ ما خیلی به محل زندگی، شهر یا کشور ما مرتبط بود، ولی با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس‌بودن اینترنت، امروزه به‌راحتی می‌توان از آداب و رسوم مردم دیگر جاهای دنیا نیز مطلع شد و حتی تأثیر هم گرفت. وقتی کتاب‌مقدس را مطالعه می‌کنیم، مخصوصاً تاریخ قوم اسرائیل در عهد قدیم، می‌بینیم که بزرگ‌ترین دلیل گرایش آنها به بت‌پرستی و گناه، تأثیرات مردم و فرهنگ‌های اطرافشان بود. امروزه هم بعضی از ایمانداران در دو فرهنگ متفاوت زندگی می‌کنند، یکشنبه در کلیسا و فرهنگ و آداب پادشاهی خدا و دوشنبه تا شنبه در فرهنگ دنیای پیرامونشان.

به‌عنوان جوانان در هر جامعه‌ای، یکی از نقش‌هایی که می‌توانید در قبال کلیسا ایفا کنید این است که فضا و باور خود به عیسی مسیح را نه تنها در کلیسا تجربه کنید، بلکه آن را همراه خود به بیرون از دیوارهای کلیسا نیز ببرید. آیا حاضر هستید تلاش کنید تا فرهنگ اطراف خود را با فرهنگ پادشاهی خدا آشنا کنید؟ آیا خودتان با فرهنگ پادشاهی خدا و جایگاه و مقامتان در نزد خدا آشنا هستید؟ آیا اجازه می‌دهید که ارزش خود را در فرهنگ پادشاهی خدا بیابید؛ یا ارزشتان طبق فرهنگ جامعهٔ اطرافتان تعریف می‌شود؟

یکی از بهترین نمونه‌ها دربارهٔ این موضوع فرهنگی در کتاب‌مقدس، داستان دانیال و دوستانش است که به اسارت برده شدند. خوب در نظر داشته باشید که آنها اسیر بودند و تحت فرمان و قدرت نبوکدنصر پادشاه بابل قرار داشتند، اما دانیال تصمیم گرفت بر روی ارزش‌های فرهنگی خود به‌عنوان شخصی که خدا را می‌شناسد و دوست دارد بایستد و اجازه ندهد که فرهنگ بابل در زندگی او نفوذ کند (دانیال ۸: ۱).
این تصمیم سختی برای دانیال و دوستانش بود، ولی آنها به خدا اعتماد داشتند که در سخت‌ترین لحظات آنها را ترک نخواهد کرد. برای ما هم این تصمیم بسیار سختی خواهد بود که اجازه ندهیم فرهنگی بیرون از فرهنگ پادشاهی خدا وارد زندگی ما بشود. ولی فراموش نکنیم که همان خدا همراه ما نیز خواهد بود و همه چیز تنها به تصمیم ما بستگی دارد.

آیا حاضر هستید این تصمیم را بگیرید که از همین روزهای نوجوانی و جوانی، فرهنگ پادشاهی خدا تنها فرهنگی باشد که زندگی، شخصیت، آینده و نسل‌های بعدی شما را شکل دهد؟ می‌توانید تصور کنید که اگر چنین تصمیمی بگیرید، کلیسای شما در آینده شاهد نسلی خواهد بود که بیشتر شبیه عیسی مسیح و فرهنگ پادشاهی او و کمتر شبیه به فرهنگ دنیای سقوط کرده خواهد بود. این تصمیم به این معناست که ایمانداران کمتر دچار بحران هویت، بی‌ارزشی و پوچی خواهند شد. امروز قادر هستید تصمیمی بگیرید که فرهنگ پادشاهی خدا در زندگی شما و آیندگان شما بیشتر گسترش یابد. بنابراین، اگر می‌خواهید چنین نقشی را در قبال کلیسا ایفا کنید، تصمیم با شماست!

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.