با‌هم‌بودن

در چند دههٔ اخیر الگوی روابط جنسی در جهان تغییرات فراوان داشته است. جامعهٔ ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و اکنون با تحولات چشمگیری در حوزهٔ ارزش‌ها و باورهای جوانان رو‌به‌رو است. تحقیقات نشان می‌دهند که رابطهٔ جنسی پیش از ازدواج در ایران رو به افزایش است و به یکی از چالش‌های جدید تبدیل شده است. زن و مرد تحت عنوان «ازدواج سفید» یا «هم‌خانگی» زیر یک سقف رفته و بدون دادن تعهد رسمی به یکدیگر، از نزدیکی و صمیمیت جنسی برخوردارند.

خوب است بدانید که هم‌خانگی دلیل و تضمینی برای استحکام بنیان خانواده در آینده نیست. امکان سوءاستفادهٔ طرفین از هم و حملات جسمی و خشونت‌های فیزیکی در هم‌خانگی در مقایسه با ازدواج‌هایی که به‌طور رسمی ثبت شده‌اند، می‌تواند بیشتر باشد؛ زیرا به دلیل عدم پاسخگویی مراجع قانونی در ارتباط با ضرب‌و‌شتم، همچنین به دلیل عدم حمایت قانونی از موجودیت هم‌خانگی، جسارت افراد برای خشونت‌های فیزیکی افزایش می‌یابد. از آنجا که ساختار زن، لطیف و بر اساس ظرایف و پیچیدگی‌های خاص توسط خداوند طراحی شده است، این‌گونه روابط تأثیرات بسیار مخرب و فاجعه‌آمیزی بر ذهن و روان زنان می‌گذارد. در نتیجهٔ فروپاشی این نوع روابط، زن دچار سرگردانی و دوگانگی، شکست و شرمساری شده، خود را تنها، رها و رانده‌شده از جامعه می‌بینند. عدم امنیت روانی برای طرفین، به‌ویژه برای زنان، از عواقب این هم‌خانگی است. متأسفانه، در چنین ارتباطاتی برای فرزندان و بارداری‌های احتمالی هیچ پیش‌بینی‌ای انجام نگرفته است. این امر سبب افزایش آمار سقط جنین و مرگ‌و‌میرهای ناشی از آن می‌شود.

در هر صورت، وقتی با کسی آشنا می‌شوید، هیچ چیز برایتان زیباتر از با‌هم‌بودن برای همیشه نیست. برای بسیاری از افراد، این دلیل، گامی منطقی برای ازدواج است. دیگران شک دارند. بنابراین، بدون ازدواج زیر یک سقف می‌روند. برخی دیگر هم قبلاً این گام را برداشته‌اند و ممکن است که سال‌ها، بدون ازدواج‌کردن، دارند با هم زندگی می‌کنند. ازدواج سفید کم‌کم دارد در جامعه عادی تلقی می‌شود و حتی به‌نظر می‌رسد که تبدیل به یک هنجار شده است.

اما آیا هم‌خانگی آن‌طور که ما فکر می‌کنیم عادی است؟ اصلاً چرا باید کار آسان را سخت کرد؟ به هر حال این هم مثل ازدواج است، چه اشکالی دارد! اشکال این است که کتاب‌مقدس چیز دیگری می‌گوید. در کتاب‌مقدس فرمان «با هم زندگی نکنید» را نخواهید یافت، اما بدون شک دربارهٔ نوع و کیفیت رابطه‌ٔ مدنظر خدا برای زن و مرد را خواهید یافت.

آیا برای مسیحیان هم‌خانگی تأیید شده است؟ حال که در مسیح آزاد شده‌ایم، آیا آنچه که دنیا از روابط جنسی ارائه می‌دهد؛ به‌اقع آزادی‌ای است که در مسیحیت از آن صحبت می‌کنیم؟ معیار خدا چیست؟ در قسمت‌های بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.