تقریباً به نیمهٔ راه سری مقالات و موضوع مهم «کلیسا چیست» رسیده‌ایم. خوشحالیم که همچنان با ما همراه هستید. در دو مقالهٔ پیش رو و ادامهٔ بحث این که چرا برخی از ایمانداران به کلیسا نمی‌روند، می‌خواهیم به سؤال مهم دیگری بپردازیم: چرا من امروز در قرن ۲۱، با رفاه و امکاناتی که می‌توانم در دنیا داشته باشم، به کلیسا نیاز دارم؟ در طی این دو مقاله به ۸ دلیل مهم که چرا ما به کلیسا نیاز داریم خواهیم پرداخت، اما قبل از آن، بیایید به این ۲ آمار توجه کنیم.
از جماعت حدود ۷.۵ میلیاردی دنیا، بالای ۲ میلیارد نفر به‌صورت هفتگی در مراسم کلیسا شرکت می‌کنند (حدود ۲۶%). همچنین، از جماعت ۶۷ میلیون نفرهٔ بریتانیا در سال ۲۰۱۸، حدود ۶ میلیون نفر (نزدیک ۱۰٪) اعلام کرده‌اند که به‌صورت مرتب و هفتگی به کلیسا می‌روند.


با در نظر گرفتن آمار بالا که شاید تا حدودی امیدوار‌کننده هم باشد، سؤالی مطرح می‌شود که آیا تمام افرادی که به کلیسا می‌روند، از دلیل و انگیزهٔ رفتنشان آگاهند؟ شاید بعضی را عادت شده است که به کلیسا بروند؟ طبق تعریف کوتاه کتاب‌مقدس و اعمال باب ۲، کلیسا جمعی از مؤمنین متعهد به مسیح است که گرد هم آمده-اند تا هدف‌ها و برنامه‌های خدا برای زندگی‌شان را کشف، درک و پیاده کنند. (اعمال رسولان ۲: ۴۱-۴۷)

۱- کلیسا خانوادهٔ الهی است. (۱ پطرس ۱: ۳-۴، اَفسسیان ۱۹:۲)
در آیه‌های ۱پطرس، به‌طور مشخص اشاره شده است که ما خانواده و میراث الهی هستیم. همچنین، در آیهٔ دوم، ما هم‌وطن مقدسین و عضو خانوادهٔ الهی خوانده شده‌ایم. پس چرا باید به کلیسا بروم؟ زیرا نیاز دارم به خانوادهٔ الهی که در سختی‌ها و چالش‌ها زندگی کمکم کنند.

۲- دلیلی که خدا جهان را آفرید کلیساست. (اَفسسیان ۱: ۴-۵، پیدایش ۱: ۲۶-۲۷)
هر چند خدا همهٔ جهان و مردمش را آفرید و آنها را دوست دارد، اما هدف‌ها، نقشه‌ها، برنامه‌ها و ملکوت خودش را توسط کلیسا عملی می‌کند و به اجرا می‌رساند. همان‌طور که در آیات بالا نیز عنوان شده است، ما ایمانداران و کلیسا از پیش از آفرینش برگزیده و جدا شده‌ایم تا مقدس و بی‌عیب باشیم و محبت او را در این دنیای تاریک اعلام کنیم. در نتیجه، از دید خدا، کلیسا و ایمانداران دلیل اصلی خلقت این جهان هستند و به همین دلیل است که ما را به‌صورت و شبیه خودش آفرید.

۳- خدا از کلیسای خود برای اهداف ابدی‌اش استفاده می‌کند. (اَفسسیان ۳: ۱۰-۱۱، یوحنا ۱: ۱۲-۱۳)
همان‌طور که بالاتر هم عنوان شد، تمام نقشه‌ها و برنامه‌های خدا می‌تواند توسط کلیسایش پیاده شود. آیهٔ عنوان‌شدهٔ اَفسسیان ۳ بسیار گویا و شیرین است: «تا اکنون از طریق کلیسا حکمت گوناگون خدا بر ریاست‌ها و قدرت‌های جای‌های آسمانی آشکار شود، مطابق با آن قصد ازلی خدا که بدان در خداوند ما مسیحْ عیسی جامۀ عمل پوشانید.» در ادامه، آیهٔ یوحنا هم اشاره می‌کند که همان‌طور که فرزندی طالب انجام خواسته و برنامهٔ پدرش است، ما نیز به‌عنوان فرزندان خدا، بعد از دریافت نجات، باید طالب تحقق ارادهٔ او در این دنیا باشیم.

۴- عیسی مسیح جانش را برای کلیسا داد. (اَفسسیان ۲۵:۵، رومیان ۸:۵)
عیسی مسیح بالاترین بهای ممکن را برای کلیسایش داد. همان‌طور که در اَفسسیان ۵ هم اشاره شده، مسیح نمونه و الگویی از این فداکاری که برای کلیسایش انجام داده است را برای ما به جا گذاشته است. عجیب‌تر و غیرقابل توصیف‌تر اینکه رومیان ۵ عنوان می‌کند مسیح زمانی که ما پیروش بودیم و او را دوست داشتیم و محبت می‌کردیم نبود که جانش را برای ما داد، بلکه خدا زمانی که ما هنوز گناهکار و دشمن او بودیم، عیسی مسیح را داد تا برای ما بمیرد. چه محبت و فداکاری‌ای فراتر از این؟

دوستان در مقالهٔ بعدی و ادامهٔ همین موضوع، به ۴ دلیل دیگر که «چرا من به کلیسا نیاز دارم» خواهیم پرداخت. همچنین، اگر علاقه‌مند هستید مطالب این دروس را در ویدیوهایی کوتاه دنبال کنید، تشویقتان می‌کنم به وب‌سایت «سلام مسیحی» یا شبکه‌های اجتماعی آن سری بزنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.