محبت به همسر

 

محبت به همسر، در واقع هدیه‌ای است که خداوند در وجود انسان به امانت گذاشته است. امانتی که وظیفۀ زن و مرد در یک زندگی زناشویی آن است که آن را در محیطی محترم و پاک، به یکدیگر ابراز دارند. کلام خداوند در این خصوص می‌فرماید که زن و مرد به هم می‌پیوندند و «یک تن» می‌شوند (پیدایش ۲: ۲۴). از نظر الهیاتی به محبت زن و مرد نسبت به یکدیگر این‌طور می‌شود نگاه کرد که خدایی که ما را به شباهت خویش آفریده است(پیدایش ۱: ۲۶)، محبتی را که در خود اوست( خدا محبت است. اول یوحنا ۴: ۸) در ما نیز قرار داده است.

در کتاب غزل غزل‌ها، که جزو متن‌های شاعرانه در کلام خداست می‌خوانیم که: «بیا تا سحرگاهان به تاکستان رویم، تا ببینیم آیا موها جوانه زده‌اند، یا شکوفه‌های انگور باز شده‌اند، یا انارها به گُل نشسته اند. آنجا عشق خود را نثارت خواهم کرد» ( غزل غزل‌ها ۷: ۱۲). در این متن دل انگیز در فضایی شاعرانه و آکنده از احترام، محبت و عشق بین زن و مرد بیان می‌شود.

این خواست خداوند است که زندگی‌های زناشویی در محیطی آرام و بر اساس احترام متقابل شکل گیرد. محیطی که بدون محبت امکان پذیر نخواهد بود. در کلام خدا، کولسیان ۳: ۱۹ می‌خوانیم که: «ای شوهران زنان خود را محبت کنید». در حقیقت این فرمانی است از جانب خداوند که نه فقط شامل مردان، بلکه شامل زنان نیز می‌شود. چنانکه پیشتر گفتیم بر اساس پیدایش ۲: ۲۴، زن و مرد یک تن می‌شوند. پس محبتی که بین ایشان است شایسته است به ‌شکلی باشد که گویی آنها یک پیکر هستند و محبت در آن مثل خورشیدی تابان، همه چیز را تحت تأثیر قرار داده است و به زندگی ایشان، حیات و طراوت می‌بخشد.

زن و مرد باید مراقب باشند که چه آفت‌هایی در زندگی زناشویی ممکن است باعث شود که محبت بین ایشان خدشه‌دار شود. این کاری لازم است که زندگی‌های زناشویی زیر نور کلام خدا قرار بگیرند، و زن و مرد خود را جستجو کنند تا مواردی را که باعث ضربه زدن به محبت بین ایشان می‌شود شناسایی کرده، برطرف نمایند.

یکی از این مواردی که باعث ضربه زدن به محبت بین زن و مرد است، بی‌احترامی در روابط خانوادگی است. دوستی را می‌‌شناسم که هرگاه از تجربه‌های زندگی‌اش سخن می‌گفت، بسیار بر این نکته تأکید داشت که در محیط خانوداگی، روابطی که بر اساس احترام متقابل نباشند، می‌توانند باعث صدمه خوردن به محبت بین زن و مرد شوند.

به نظر شما چه آفت‌ها و موارد دیگری وجود دارند که می‌توانند به تداوم محبت بین زن و مرد صدمه وارد نمایند؟ همین‌طور چه نکات مثبتی را می‌توانیم نام ببریم که باعث می‌شوند محبت در زندگی زناشویی درخشان‌تر شود؟

در قسمت بعدی قصد داریم برای شما عزیزان از «محبت پایدار» بگوییم. از اینکه در این سفر کتاب مقدسی همراه ما هستید از همۀ شما سپاسگزاریم.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.