نان روزانه

کلام امروز: لوقا ۲۴: ۲۵ – ۲۶ | مطالعهٔ کتاب مقدس: اول پطرس ۲: ۱۳ – ۲۵

مصائب مسیح

(لوقا ۲۴: ۲۵ – ۲۶) «آنگاه به ایشان گفت: …آیا نمی‌بایست مسیح این رنجها را ببیند و سپس به جلال خود درآید؟»

آیه فوق کلامی بنیادین است که مسیح به شاگردان نا‌امیدی که به منزل‌هایشان در روستای عمائوس بر‌می‌گشتند فرمود. آنها نمی‌توانستند بپذیرند که استادشان رنج و مرگ را بشناسد، بنابر‌این مسیح برای ایشان توضیح می‌دهد که درد و رنج او، شکست مفلوکانه یک انقلابی هلاک‌شده نیست، بلکه اراده خداست که توسط انبیا از قبل نبوت شده است.

مسیح گرسنگی، تشنگی، خستگی، بی‌خانمانی، سوءظن، تهمت، ناعدالتی، درک نشدن توسط دیگران، خیانت نزدیکان و تنهایی و انزوا را تجربه کرد؛ او را مانند یک گناهکار و جنایتکار دستگیر کردند، او را شلاق زدند و بر سر او تاج خار گذاشتند و بر سرش کوبیدند، عریانش کردند و در کوچه‌های شهر گرداندند و به شکلی دردناک او را بر روی صلیب اعدام کردند. مسیح خواستار این مصائب نبود حتی از پدر درخواست کرد : «ای پدر من، اگر ممکن است این جام از من بگذرد» (متی۲۶: ۳۹).

مسیح  کلمه خدا، شخصیت دوم تثلیث و خدای کامل است، در‌عین‌حال انسان کامل نیز بود و تمامی درد‌ها‌ و رنج‌ها بر روی جسم و روح او تاثیر می‌گذاشت، اما بر اساس محبتی که در جان خویش نسبت‌ به بشر داشت آزادانه پذیرفت که بار گناهان انسان‌ها را بر عهده گیرد، چنانکه اشعیای نبی قرن‌ها پیش در خصوص خادم رنجدیده خداوند پیشگویی می‌کند: «حال آنکه رنج‌های ما بود که او بر خود گرفت و دردهای ما بود که او حمل کرد.» (اشعیا ۵۳: ۴)

کلیسا پیوسته کوشیده است مفهوم رنج مسیح در مقام انسان کامل را به یاد آورد و در مورد معنای آن تعمق کند.

در اعتقادنامه نیقیه چنین آمده است:

… و در زمان پنطیوس پیلاطُس  برای ما مصلوب شد، رنج کشید،

مُرد و مدفون گشت و بر حَسَب کتاب مقدس،

روز سوم رستاخیز نمود و به آسمان صعود کرد …

مفهوم مصائب مسیح  برای کلیسا صرفا درد و رنج یک شخص بی‌گناه یا خداوند پر‌جلالی که بر او هیچ مصیبتی عارض نمی‌شود نیست، بلکه یاد‌آوری انسانیت کامل مسیح و تحقق تمامی وعده‌های خداوند در شخص عیسی به عنوان انسان کامل، و خدای کامل است که در تمامی تجربیات بشر شریک گردید؛ نویسنده رساله به عبرانیان می‌فرماید: «زیرا کاهن اعظم ما چنان نیست که نتواند با ضعف‌های ما همدردی کند، بلکه کسی است که از هر حیث همچون ما وسوسه شده است، بدون اینکه گناه کند.» (عبرانیان ۴: ۱۵)

مطالعهٔ کتاب مقدس

لوقا ۲۴: ۲۵ – ۲۶

۲۵آنگاه به ایشان گفت: «ای بی‌خردان که دلی دیرفهم برای باور کردن گفته‌های انبیا دارید! ۲۶آیا نمی‌بایست مسیح این رنجها را ببیند و سپس به جلال خود درآید؟»

اول پطرس ۲: ۱۳ – ۲۵

اطاعت از صاحبان قدرت
۱۳به‌خاطر خداوند، تسلیم هر منصبی باشید که در میان انسانها مقرر گشته است، خواه پادشاه که مافوق همه است، ۱۴و خواه والیان، که مأمور اویند تا بدکاران را کیفر دهند و نیکوکاران را تحسین کنند. ۱۵زیرا خواست خدا این است که با کردار نیک خود، جهالت مردم نادان را خاموش سازید. ۱۶همچون آزادگان زندگی کنید، امّا آزادی خود را پوششی برای شرارت مسازید، بلکه چون غلامان خدا زندگی کنید. ۱۷همگان را حرمت بدارید، برادران را محبت کنید، از خدا بترسید و به پادشاه احترام بگذارید.
۱۸ای غلامان، با کمال احترام تسلیم اربابان خود باشید، نه فقط تسلیم نیکان و مهربانان، بلکه کج‌خُلقان نیز. ۱۹زیرا پسندیده است که کسی از آن رو که چشم بر خدا دارد، چون به ناحق رنج کشد، دردها را تحمل کند. ۲۰امّا اگر به سبب کار خلاف تنبیه شوید و تحمّل کنید، چه جای فخر است؟ حال آنکه اگر نیکویی کنید و در عوض رنج ببینید و تحمّل کنید، نزد خدا پسندیده است. ۲۱چه، برای همین فرا خوانده شده‌اید، زیرا مسیح برای شما رنج کشید و سرمشقی گذاشت تا بر آثار قدمهای وی پا نهید.
۲۲«او هیچ گناه نکرد،
و فریبی در دهانش یافت نشد.»
۲۳چون دشنامش دادند، دشنام پس نداد؛ و آنگاه که رنج کشید، تهدید نکرد، بلکه خود را به دست داور عادل سپرد. ۲۴او خودْ گناهان ما را در بدن خویش بر دار حمل کرد، تا برای گناهان بمیریم و برای پارسایی زیست کنیم، همان که به زخمهایش شفا یافته‌اید. ۲۵زیرا همچون گوسفندان گمراه شده بودید، امّا اکنون به سوی شبان و ناظر جانهایتان بازگشته‌اید.

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.