این سؤالی است که برای بسیاری از افرادی که بدون آگاهی قبلی به مطالعۀ کتابمقدس میپردازند، مطرح میشود. این دست از افراد با جهانبینیای که دارند، معتقدند که پیامبران مصون از خطا و معصوماند، در حالی که طبق جهانبینی کتابمقدس چنین چیزی مطرح نیست. این دسته از افراد میپرسند که چرا در کتابمقدس آورده شده که «پیامبرانی» نظیر هارون و لوط و داوود و سلیمان گناهان فجیعی مرتکب شدند؟ در این مقالۀ کوتاه، در این زمینه بحث خواهیم کرد و جهانبینی کتابمقدس را مطرح خواهیم نمود.
نخست و پیش از هر چیز، باید توجه داشته باشیم که طبق تعلیم کتابمقدس، هر موجود بشری از نسل آدم و حوا، حتی اگر به پیامبری هم مبعوث شده باشد، چه بهلحاظ ارثی و چه بهلحاظ ارتکابی گناهکار است. در جهانبینی کتابمقدس، هیچ بشری از نسل آدم و حوا معصوم نیست. در این میان، تنها عیسی مسیح معصوم و مصون از گناه بود؛ چرا که او از نسل آدم و حوا نبود و نطفۀ او را خدا در رحم مریم مقدس قرار داد. به بیانی، او خلقت دوم خدا بود. از این رو است که پولس رسول، او را «آدم آخر» و «انسان دوم» مینامد (اول قرنتیان ۱۵:۴۵ و ۴۷). پولس رسول در بحثی مفصل در فصلهای اول تا سوم رساله به رومیان، همۀ انسانها را گرفتار گناه بهشمار میآورد و در آخر میفرماید: «همه گناه کردهاند و از جلال خدا قاصر میباشند.» (رومیان ۳:۲۳). همۀ انسانها، از جمله انبیا و مردان بزرگ خدا، نیاز به فیض نجاتبخش خدا در عیسی مسیح دارند.
دوم، باید توجه داشت که کتابمقدس داستان قوم اسرائیل است. در نتیجه، تمام انبیایی که ذکر آنان را شنیدهایم و نزد ما معروف میباشند، جزو این قوم میباشند. بنابراین، باید جایگاه آنان را در این چارچوب و بر اساس کتابمقدس تشخیص داد. البته همهٔ افراد نامبردهشده در کتابمقدس پیامبر نیستند. برای مثال، لوط در کتابمقدس، پیامبر نیست. او صرفاً برادرزادۀ حضرت ابراهیم بود که از قضا سکونت در شهری فاسد را به زندگی مشترک با عموی خود ترجیح داد. اگر ذکری از او در کتابمقدس آمده، به این دلیل است که از او دو نسل بهوجود آمد که هر دو دشمنان قسمخوردۀ قوم اسرائیل بودند. یا مثلاً هارون شخصاً نبی نبود. او برادر موسی و معاون او بود. داوود و سلیمان در وهلۀ اول، پادشاهان اسرائیل بودند و نه پیامبر قومی خاص. کتابمقدس بهصراحت به فراز و نشیبهای روحانی زندگی ایشان اشاره میکند.
سوم آنکه کتابمقدس هیچ انسانی را با عینک آرمانگرایانه نگاه نمیکند. همۀ انسانها صرف نظر از مقام روحانی خود، بشر هستند و جایزالخطا. هیچ انسانی بهجز عیسی مسیح (آن هم بنا به دلیلی که در بالا به آن اشاره شد)، معصوم نیست، حتی انبیای کتابمقدس. کتابمقدس دیدی واقعبینانه به انسان دارد، نه دیدی کمالگرایانه. لذا جای تعجب نیست که میبینیم کتابمقدس هم به نقاط قوت اینان اشاره میکند و هم به نقاط ضعفشان. همۀ ما نیاز داریم فیض خدا را در خداوندگار ما عیسی مسیح دریافت کنیم و رستگار گردیم.