تعالیم مورمون‌ها دربارهٔ آفرینش انسان چه می‌گوید؟ رستگاری از دید آنان چگونه امکان‌پذیر است؟ برای دانستن جواب، قسمت پیشین را مطالعه کنید.

اعتقادات مورمون‌ها (۵)

اعتقاد مورمون‌ها در مورد آخرت‌

مورمون‌ها به بهشت و جهنم‌، آن‌گونه که در مسیحیت آمده‌، اعتقاد ندارند. به باور آنان‌، مردم به یکی از این چهار مکان خواهند رفت‌:‌ ۱) ملکوت آسمانی‌، ۲) ملکوت زمینی‌، ۳) ملکوت تِلِستی‌ و ۴) تاریکی بیرونی‌. این چهار مکان به‌طور خلاصه به شرح زیر آمده‌:‌
۱) ملکوت آسمانی محل مورمون‌هایی است که مطابق احکام زندگی کرده‌اند و شایسته شمرده می‌شوند که به الوهیت برسند. آن دسته از مورمون‌ها که ازدواج نکرده‌اند، جزو خادمان این ملکوت نخواهند شد و به الوهیت نخواهند رسید.
۲) ملکوت زمینی محل زندگی مردمان نیکی خواهد بود که مورمون نبوده‌اند، ولی از نظر اخلاقی زندگی پاکی داشته‌اند.
۳) ملکوت تِلِستی محل زندگی اکثر مردمان این جهان خواهد بود، مردمانی که در پی خواسته‌های جسم رفته‌اند. اینان پس از عبور از یک مرحله مجازات‌، قادر خواهند شد وارد این ملکوت شوند.
۴) تاریکی بیرونی مکانی است مشابه جهنم و فرزندان هلاکت‌ نظیر مرتدان‌، یعنی کسانی که از مرام مورمون برگشته‌اند، به آن خواهند رفت‌. اما این مکان نیز موقتی خواهد بود و سرانجام به پایان خواهد رسید و ساکنان آن به مکانی که شایستگی‌اش را دارند فرستاده خواهند شد.

اعتقاد مورمون‌ها در مورد ازدواج و تعدد زوجات‌

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، مورمون‌ها معتقدند که خدای پدر در اثر ازدواج با مادر آسمانی‌، صاحب فرزندانی شد که عیسی نخست‌زادهٔ آنان بود و لوسیفر (شیطان‌) دومین آنان‌. خودِ خدای پدر نیز از پدری دیگر به‌وجود آمده است‌. خدایان متعدد دارای خانواده‌های متعددی هستند که در عالم‌های گوناگون بسر می‌برند. جسم بشری عیسی مسیح نیز در اثر ارتباط جسمی خدای پدر با مریم باکره به‌وجود آمده است‌. چنین آموزه‌ای منجر به این شده که ازدواج در مرام مورمون‌ها امری مقدس به‌حساب آید که حتی بر سرنوشت ابدی آدمی نیز اثر ‌گذارد.
همین امر موجب شد که در مقطعی از زمان‌، موضوع تعدد زوجات نیز برای مورمون‌ها مجاز گردد. این نکته در بخش‌های مختلف کتاب‌های ایشان امر شده است‌. اما این موضوع با مخالفت‌های شدید و روزافزون مردم آمریکا مواجه شد، به‌طوری‌که کار به مقامات قضایی ایالات متحده رسید. از‌این‌رو، رئیس وقت کلیسای مورمون در ماه آوریل ۱۹۰۴ با صدور اعلامیه‌ای این عمل را رسماً تکذیب و ممنوع اعلام کرد. اما واقعیت این است که بسیاری از مورمون‌ها، خصوصاً رهبرانشان دست به چنین عملی زده بودند.

اعتقاد مورمون‌ها دربارهٔ «صهیون نوین‌»

یکی از اصول مورمون‌ها آماده‌سازی مردم جهت بازگشت مسیح می‌باشد. ایشان باید صهیون نوین‌ یا اورشلیم جدید را بنا کنند و در آنجا منتظر بازگشت او بمانند. مورمون‌ها در حال حاضر مشغول کارهای مقدماتی برای گرد آمدن قوم اسرائیل می‌باشند، اما نه در خودِ صهیون نوین که در استان جَکسون در ایالت میسوری است‌، بلکه در حوزه‌های صهیون‌ که اکثراً در ایالت یوتا قرار دارند. هر حوزه شامل منطقه‌ای است که تعدادی از مورمون‌ها در آن زندگی می‌کنند و امور مذهبی‌شان از سوی حوزه اداره و رهبری می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.