کمک! من یکی از والدین هستم!

درک نقش شما به‌عنوان پدر و مادر

به‌عنوان والدین، اغلب این احساس را می‌کنیم که باید دکمهٔ «کمک» را فشار دهیم. من معتقد هستم که همهٔ ما از اهمیت نقش خود در زندگی کودکانمان به خوبی آگاهیم. بنابراین گاهی مسئولیت‌هایمان می‌توانند خسته کننده باشند، به همین دلیل است که احتیاج به کمک گرفتن پیدا می‌کنیم. همهٔ پدر و مادرها تمایل دارند که والدین کاملی باشند. ولی این همیشه امکان‌پذیر نیست. هیچ پدر و مادر کاملی وجود ندارد؛ زیرا همه‌ انسان هستیم و شکست‌ها و موفقیت‌ها حتی در زندگی والدین، امری طبیعی هستند. کودکتان نیازمند این است تا شما والدینی مراقب باشید، تا کامل. 

در واقع توسط اشتباهات است که می‌آموزید چه چیزهایی را باید تغییر دهید. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی مغز، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان یادگیری ما از اشتباهاتمان، بیشتر است از زمانی که کاری را به‌طور درست و کامل انجام می‌دهیم.در اینجاست که گاهی ممکن است این احساس را پیدا کنید که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید و خسارات جبران‌ناپذیری را به بار آورده‌اید. اما دلگرم باشید و ناامید نشوید، زیرا برای ایجاد تغییرات مثبتی که به سود فرزندتان باشد، هرگز دیر نیست.

آیا می‌دانستید، روشی که شما در مورد تربیت فرزندانتان به کار می‌برید، از نوع ارتباط روزانهٔ خود شما با والدین‌تان سرچشمه می‌گیرد؟ صدها تجربه از دوران کودکی‌تان -که بین شما و والدین‌تان رخ داده- روشی مؤثر برای تربیت فرزندتان است. روش‌هایی که در آن شما را حمایت کرده‌اند، دلداری داده‌اند و یا تأدیب نموده‌اند.


برای اینکه بدانید به کدام سمت می‌روید، لازم است به گذشته‌ای که در آن بوده‌اید فکر کنید. به خانوادهٔ دوران کودکی خود بنگرید. درک این مسئله بسیار مهم است؛ چرا که شما به‌عنوان والدین گاهی کارهایی را انجام و یا واکنش‌هایی را نشان می‌دهید که ریشه در تجربیات دوران کودکی شما دارند و غالباً رفتار کودک شما می‌تواند محرک این واکنش از سمت شما باشد.

هر خانواده تحت تأثیر یک شیوهٔ تربیتی قرار دارد. بیایید با بررسی چهار روش اساسی تربیتی و ویژگی‌های آنها، آغاز کنیم: 

به‌طور کلی والدین از نظر شیوهٔ تربیت فرزندان به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند: 

  1. والدین مستبد یا سخت‌گیر؛
  2. والدین آسان‌گیر یا سهل‌انگار؛
  3. والدین منفعل یا غایب؛
  4. والدین توانا و مقتدر.
تعمق و تفکر

موافق یا مخالف؟ بیشتر آنچه که شما در مورد فرزند پروری به دست می آورید، از روشی بدست می‌آید که شما مورد تربیت والدینتان قرار گرفته بودید. اگر به رفتار خود با کودکانتان فکر کنید، خود را جزوکدام دسته از والدین قرار می‌دهید؟

در قسمت بعدی این درس به شرح و توضیح مشخصات والدین از نظر شیوهٔ تربیت فرزندان خواهیم پرداخت.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.