بخش اول

زمانی که سارا دختر کوچکى بود، توسط یکى از دوستان خانوادگى مورد سوءاستفاده جنسى قرار گرفت و این مسئله تا سال‌ها ادامه پیدا کرد. با وجود اینکه او مقصر نبود اما همیشه خودش را تقصیرکار مى‌دانست. از خودش بدش می‌آمد و احساس گناه و ناپاکى مى‌کرد. دردناک‌تر این‌که وقتى قضیه را با خانواده‌اش مطرح کرد، حرفش را باور نکردند و به او برچسب دروغگویی زدند. وقتى بزرگتر شد از افسردگى رنج مى‌برد، مدام الکل می‌نوشید و سیگار می‌کشید. او بارها دست به خودکشى زد، دائماً بدنش را زخمى مى‌کرد، اما هیچ‌کدام از این کارها درد عمیق ناشى از سوء‌استفاده از او را تسکین نمی‌داد.

گاهى با خودم فکر مى‌کنم که شاید اگر والدین سارا حرف‌هاى او را باور مى‌کردند و از همان ابتدا محیط پرمحبتى را براى کمک و بهبود شرایط او فراهم مى‌کردند، وضعیت این دختر چنین وخیم نمى‌شد.

قرار‌گرفتن در چنین موقعیتى براى هر کودکی دردناک‌ترین، و براى هر مادر و پدرى نگران‌کننده‌ترین اتفاق دنیاست.

داستان سارا، داستان بسیارى از دختر و پسرهاى دوروبَر ماست. یکى از مهمترین وظایف ما والدین، محافظت از فرزندانمان می‌باشد. شاید نتوانیم همیشه و همه‌جا در کنارشان باشیم، اما با آموزش‌هاى لازم مى‌توانیم تا حد زیادى بچه‌هایمان را آگاه کرده، از آزارهاى جنسى محافظتشان کنیم.

چند حقیقت تلخ در مورد آزارهاى جنسى کودکان:

  • آزار جنسى جزء رایج‌ترین انواع خشونت‌ها علیه کودکان است؛
  • حدود ٩٠درصد از آزارهاى جنسى توسط افرادی انجام مى‌شود که کودکان آنها را به نوعی می‌شناسند. ۴٠درصد از این آشنایان، نزدیکان قابل اعتماد کودکان هستند. تنها ١٠درصد از آزاردهندگان غریبه هستند؛
  • چه دخترها و چه پسرها، هر دو در معرض خطر آزارهاى جنسى هستند. والدین در بیشتر مواقع در صدد محافظت بیشتر از دختران هستند درحالی‌که پسرها نیز مستثنى نیستند. مانند آزار جنسى‌اى که چندى پیش در کشورمان در مدرسه پسرانه، توسط معلم آنها انجام گرفت؛
  • آزار جنسى لزوماً تماس جنسى نیست بلکه مجبور‌کردن کودک به تماشاى اعمال جنسى یا تصاویرى با محتواى جنسى هم آزار جنسى محسوب مى‌شود؛
  • تأثیرات سوءاستفاده جنسى ریشه بسیارى از مشکلات اجتماعى است. به‌طورى‌که بیشتر این افراد به سمت اعتیاد به الکل و مواد مخدر کشیده مى‌شوند. حدود نیمى از آنها به خودکشى فکر مى‌کنند و حدود ٢٠درصد دست به خودکشى مى‌زنند. احتمال بیشترى وجود دارد که دخترها و پسرهایی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند، به خودفروشى کشیده شوند.

دانستن این واقعیت‌هاى تلخ به ما به‌عنوان والدین کمک مى‌کند تا با آگاهى بیشترى در جهت تجهیز فرزندانمان تلاش کنیم.

در بخش دوم این مقاله، به راه‌هاى پیشگیرى از آزار جنسى و آموزش جنسى به فرزندانمان صحبت خواهیم کرد، درضمن دوست داریم از تجربه‌های شما عزیزان هم بشنویم. 

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.