نان روزانه

کلام امروز: غلاطیان ۴: ۴ | مطالعهٔ کتاب مقدس: اعمال رسولان ۱۶: ۱-۱۵

زمان مقرر خدا

«اما چون زمان مقرر به کمال فرا رسید، خدا پسر خود را فرستاد.»

غلاطیان ۴: ۴

بیش از ۷ قرن پیش از تولد عیسای مسیح، اشعیای نبی در مورد ظهور مسیحا پیشگویی کرد که او بر تخت پادشاهی داوود تا به ابد تکیه خواهد زد (اشعیا ۹: ۶ و ۷). در حدود ۳ قرن پیش از اشعیا نیز خداوند به داوود پادشاه وعده داد که پادشاهی او را تا به ابد استوار خواهد ساخت (دوم سموئیل ۷: ۱۳). لذا، عیسی نه‌تنها تا به ابد پادشاهی بر قوم راستین خدا را بر عهده گرفته است، بلکه با انتشار مسیحیت، خدا از طریق وی وعده‌ای را که ۱۰۰۰ سال پیش از داوود به ابراهیم داده بود را نیز عملی کرد (پیدایش ۱۵: ۶-۵).

اما به‌راستی چرا خدای قادر مطلق این‌گونه در زمان عمل می‌کند؟ عصر ظهور عیسی چه تفاوتی با اعصار پیش از آن داشت که خدای متعال اراده کرد پسر خود را در آن مقطع خاص به جهان بفرستد؟

در توضیح این مطلب، لازم است به زمینۀ تاریخی، مذهبی و فرهنگی-اجتماعی آغاز مسیحیت توجه شود. در زمان تولد عیسی و به‌خصوص در مکانی که او زندگی می‌کرد، سه جریان عظیم تاریخی به‌طور شگفت‌انگیزی با یکدیگر تلاقی کرده بودند. روایت زندگی عیسی در اناجیل و حتی بعد از آن در سفرهای رسولان مسیح، نشان می‌دهد که خدا با چه دقت بی‌نظیری آن زمان خاص را برای تحقق نقشۀ نهایی خودش برگزیده بود. از یک سو، مذهب و آیین بسیار غنی یهودیان یکتاپرست، نه‌تنها یهودیان را در شناخت خدای حقیقی کاملاً از دیگر مردمان متفاوت ساخته بود، بلکه در برخورد با آیین یهود بسیاری از اقوام بت‌پرست تحت‌تأثیر قرار گرفته، مایل به شناخت این خدای یکتا که از هر جهت خصوصیاتی متفاوت از خدایان آنها داشت، شده بودند.

از سوی دیگر، زبان و فرهنگ غنی یونانیان که در سرتاسر امپراتوری روم گسترش یافته بود، تمام اتباع این امپراتوری، منجمله یهودیان را قادر به ایجاد ارتباطی آسان با یکدیگر کرده بود. سرانجام، نظم، قانون و تسهیلاتی که رومیان برای هرچه آسان‌تر ساختن ارتباطات و سفر فراهم کرده بودند، کمک شایانی به انتشار بسیار سریع خبر خوش انجیل در تمام قسمت‌های امپراتوری کرد.

اما همچنین نباید فراموش کرد مجوسیانی که از شرق (به باور بسیاری از ایران) به دیدار عیسی آمدند، نیمۀ دیگر جهان متمدن آن روز را نمایندگی می‌کردند، همان‌هایی که در تماس با تبعیدیان یهودی با خدای آنها و وعده‌های او آشنا شده، انتظار ظهور نجات‌دهندۀ جهان را می‌کشیدند؛ چنانکه امروز نیز بار دگر فرزندان آنها در این انتظار به‌سر می‌برند.

مطالعهٔ کتاب مقدس

غلاطیان ۴: ۴

«اما چون زمان مقرر به کمال فرا رسید، خدا پسر خود را فرستاد.»

اعمال رسولان ۱۶: ۱-۱۵

پیوستن تیموتائوس به پولس و سیلاس
۱پولس به دِربِه و سپس به لِستْره آمد. در آنجا شاگردی تیموتائوس نام می‌زیست که مادرش یهودی و ایماندار، امّا پدرش یونانی بود. ۲برادران در لِستْره و قونیه از او به نیکی یاد می‌کردند. ۳پولس چون می‌خواست او در سفر همراهی‌اش کند، به سبب یهودیانی که در آن ناحیه می‌زیستند، او را ختنه کرد، چرا که همه می‌دانستند پدر وی یونانی است. ۴آنها چون از شهری به شهر دیگر می‌رفتند، قوانینی را که رسولان و مشایخ در اورشلیم وضع کرده بودند، به مردم می‌سپردند تا آنها را رعایت کنند. ۵پس، کلیساها در ایمان استوار می‌شدند و هر روز بر شمارشان افزوده می‌شد.
رؤیای پولس دربارۀ مرد مقدونی
۶سپس، سرتاسر دیار فْریجیه و غَلاطیه را درنَوَردیدند، زیرا روح‌القدس ایشان را از رسانیدن کلام به ایالت آسیا منع کرده بود. ۷چون به سرحد میسیه رسیدند، سعی کردند به بیطینیه بروند، امّا روحِ عیسی به ایشان اجازه نداد. ۸از این رو، از میسیه گذشتند و به تْروآس رفتند. ۹شب هنگام، پولس در رؤیا دید که مردی مقدونی در برابرش ایستاده، به او التماس می‌کند که «به مقدونیه بیا و ما را مدد کن.» ۱۰چون این رؤیا را دید، بی‌درنگ عازم مقدونیه شدیم، زیرا اطمینان یافتیم که خدا ما را فرا خوانده است تا بدیشان بشارت دهیم.
ایمان آوردن لیدیه در فیلیپی
۱۱پس، از تْروآس با کشتی یکراست به ساموتْراکی رفتیم، و روز بعد به نیاپولیس رسیدیم. ۱۲از آنجا راهی فیلیپی شدیم که یکی از شهرهای عمدۀ آن بخش از مقدونیه و از مهاجرنشینهای روم بود، و چند روز در آن شهر ماندیم.
۱۳روز شَبّات از شهر خارج شدیم و به کنار رودخانه رفتیم، با این انتظار که در آنجا مکانی برای دعا وجود دارد. پس نشستیم و با زنانی که گرد آمده بودند، به گفتگو پرداختیم. ۱۴در میان آنان زنی خداپرست از شهر تیاتیرا بود که به سخنان ما گوش فرا می‌داد. او لیدیه نام داشت و فروشندۀ پارچه‌های ارغوان بود. خداوند قلب او را گشود تا به پیام پولس گوش بسپارد. ۱۵چون او با اهل خانه‌اش تعمید گرفت، با اصرار بسیار به ما گفت: «اگر یقین دارید که به خداوند ایمان آورده‌ام، بیایید و در خانۀ من بمانید.» سرانجام تسلیم درخواست او شدیم.

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.