نان روزانه

کلام امروز: یوحنا ۱: ۶ | مطالعهٔ کتاب مقدس: *اشعیا ۴۰: ۱ – ۵، ۱۱*متی ۱۱: ۲۸ - ۳۰

شهادت یحیی

مردی آمد که از جانب خدا فرستاده شده بود؛ نامش یحیی بود. او برای شهادت دادن آمد، شهادت بر آن نور، تا همۀ به واسطۀ او ایمان آورند. یوحنا ۱: ۶

اندکی کمتر از ۶ قرن پیش از میلاد مسیح، رژیم پادشاهی در اسرائیل توسط حملۀ بابلیان به این سرزمین برچیده شد. آخرین پادشاه اسرائیل که خود بدست بابلیان به پادشاهی گمارده شده بود، بر علیه آنان شورید و در نهایت دستگیر شد، چشمانش توسط دشمن کور شد، و به همراه گروهی عظیم به تبعید در سرزمین بابل فرستاده شد. کمتر از دو قرن بعد از پایان پادشاهی در اسرائیل، ملاکی، آخرین نبی پیش از ظهور یحیای تعمید دهنده، ضمن ارائۀ چکیده‌ای از عمده‌ترین گناهان اسرائیل و بی وفایی و خیانت این قوم به خدایشان یهوه، به پیام آوری اشاره می‌کند که راه را پیش روی ورود خداوند به میان قوم خویش می‌گشاید. بدین ترتیب، پس از پایان یافتن پادشاهی، نبوت انبیا نیز برای حدود ۴ قرن در اسرائیل متوقف می‌شود. این دورۀ ۴۰۰ ساله فرصت مناسبی برای قوم اسرائیل بود تا بر گناهان و خطاهای متعدد خود به خداوند تأمل کنند. به همین دلیل، با وجود آنکه یحیی خودش آمرزندۀ گناهان قوم اسرائیل نبود، اما پیام او با وضعیت روحانی مردم در این دوران ارتباط خوبی برقرار کرد. آنها پس از چهار قرن خود را با یک نبی واقعی روبرو می‌دیدند.

توجه و احترام عامۀ مردم، یکی از نکات بسیار جالب در زندگی یحیی است. او در نظر مردم، مقام و احترامی چون ایلیای نبی را برای خود کسب کرده بود، چرا که از یک سو چون ایلیا، زندگی در بیابان و ساده زیستی کامل را برای خود اختیار کرده بود، و از سوی دیگر اقتدار و قدرتی که در کلام او نهفته بود، یادآور اقتدار و قدرتی بود که در زندگی و کلام نبوت ایلیا نهفته بود. اسرائیل با فرصتی طلایی روبرو شده بود. ایام تفقدی را که خداوند از طریق بسیاری از انبیا وعده داده بود توسط یحیی به عموم مردم اعلام می‌شد. کلام یحیی پایان انتظار طولانی قوم یهود برای نجات خداوند را بشارت می‌داد. اما جالب اینجاست که متفاوت از کلام و روش کوبنده و گاه تند یحیی، آنکه در راه مهیا شده توسط یحیی قدم نهاد، صاحب کلام و روحی ملایم بود، زیرا او برای داوری نیامده بود، بلکه آمده بود تا همه به واسطۀ او نجات یابند.   

مطالعهٔ کتاب مقدس

یوحنا ۱: ۶

مردی آمد که از جانب خدا فرستاده شده بود؛ نامش یحیی بود. او برای شهادت دادن آمد، شهادت بر آن نور، تا همۀ به واسطۀ او ایمان آورند.

*اشعیا ۴۰: ۱ – ۵، ۱۱

۱تسلی دهید! قوم مرا تسلی دهید!
خدای شما می‌گوید.
۲به اورشلیم سخنان دلگرم‌کننده بگویید
و او را ندا در دهید
که دوران زحمت طاقت‌فرسایش به پایان رسیده،
و تاوان گناهش پرداخت شده است،
زیرا که به جهت تمامی گناهانش
از دست خداوند دوچندان دریافت کرده است.
۳صدایی ندا می‌کند:
«راه خداوند را در بیابان مهیا سازید
و طریقی برای خدای ما در صحرا هموار کنید؛
۴هر درّه‌ای برافراشته شود
و هر کوه و تَلی پست گردد.
زمینِ ناصافْ صاف،
و ناهمواری‌ها هموار گردد.
۵آنگاه جلال خداوند آشکار خواهد شد،
و تمامی بشر با هم آن را خواهند دید،
زیرا که دهان خداوند سخن گفته است.» ...
۱۱او همچون شبانْ گوسفندان خود را خواهد چرانید،
و بره‌ها را میان بازوانش گرد خواهد آورد؛
آنها را در آغوش خود حمل خواهد کرد،
و شیردهندگان را با ملایمت رهبری خواهد نمود.

*متی ۱۱: ۲۸ - ۳۰

۲۸«بیایید نزد من، ای تمامی زحمتکشان و گرانباران، که من به شما آسایش خواهم بخشید. ۲۹یوغ مرا بر دوش گیرید و از من تعلیم یابید، زیرا حلیم و افتاده‌دل هستم، و در جانهای خویش آسایش خواهید یافت. ۳۰چرا که یوغ من راحت است و بار من سبک.»

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.