نان روزانه

کلام امروز: مرقس ۶: ۲ – ۳ | مطالعهٔ کتاب مقدس: یوحنا ۱۴: ۸ - ۱۴

آن نجّار

این مرد همۀ اینها را از کجا کسب کرده است؟ … مگر او آن نجّار نیست؟ مرقس ۶: ۲ – ۳

همانطور که در مطلب روز گذشته اشاره شد، بغیر از شرح تولد و اشاراتی به دوران نوزادی و نوجوانی عیسی تا پیش از تعمید، اشارۀ دیگری به زندگی او در اناجیل موجود نیست. حتی اینطور بنظر می‌رسد که عیسی از روی عمد زندگی بی سر‌و‌صدا و پیشه‌ای کاملاً معمولی را برای خود اختیار کرده بود. نجاری و یا هر حرفۀ دیگری که او به آن مشغول بود، توجه چندانی را به او جلب نمی‌کرد. تا جایی که با وجود تعلیم بی‌نظیر و کلام پر از حکمت او، مردم دیارش شغل و موقعیت خانوادگی او را تحقیر کردند، از پذیرش تعالیم او سر باز زدند. شاید چشمان ظاهر‌‌بین آنها سبب شده بود که اعتبار روحانی را فقط در ظاهر غلط انداز علما و بزرگان مذهبی یهود جستجو کنند. جالب اینجاست که سادگی زندگی و روش خدمت عیسی، برادران او را نیز دچار سوء تفاهم کرده بود که در نتیجۀ آن، شیوۀ کار او را مورد انتقاد قرار می‌دادند (یوحنا ۷: ۳ – ۴). بسیار شگفت آور است، آنانیکه بر سر یک سفره با عیسی بزرگ شده بودند، در شناخت شخصیت حقیقی او قاصر بودند.

لذا، با توجه به اینگونه برخورد مردم با عیسی، مخفی ماندن هویت او تا پیش از آغاز خدمتش امر چندان غریبی نیست. آشکار شدن هویت حقیقی عیسی، می‌توانست مانع خدمت و چه بسا مرگ زود هنگام او شود؛ فرار یوسف و مریم به همراه عیسی به مصر و دستور قتل عام کودکان بیت لحم توسط هیرودیس، گواهی بر این ادعاست. یک زندگی ساده و به‌دور از شهرت مقصود خدا در زندگی عیسی را بهتر به انجام می‌رسانید. عیسی نیازی به بودن در طبقۀ علما و رهبران یهود نداشت، چرا که شخصیت و حکمت الهی‌اش برای شناساندن او به همگان در زمان مقرر خدا کافی بود. به علاوه، عیسی مایل بود که از طریق برقراری یک رابطۀ صمیمی و نزدیک، خود را به یاران نزدیکش بشناساند، تا بدنبال یک چنین مکاشفه‌ای، این شاگردان او باشند که تحت نفوذ و قدرت روح‌القدس ادامۀ ماموریت عیسی و شناساندن او به جهانیان را پیگیری کنند. وظیفه‌ای که امروز نیز بر عهدۀ کسانی که خدا در عیسای مسیح بر آنان آشکار شده است، قرار داده شده است.

 

مطالعهٔ کتاب مقدس

مرقس ۶: ۲ – ۳

۲چون روز شَبّات فرا رسید، به تعلیم دادن در کنیسه پرداخت. بسیاری با شنیدن سخنان او در شگفت شدند. آنها می‌گفتند: «این مرد همۀ اینها را از کجا کسب کرده است؟ این چه حکمتی است که به او عطا شده؟ و این چه معجزاتی است که به دست او انجام می‌شود؟ ۳مگر او آن نجّار نیست؟ مگر پسر مریم و برادرِ یعقوب، یوشا، یهودا و شَمعون نیست؟ مگر خواهران او اینجا، در میان ما زندگی نمی‌کنند؟» پس در نظرشان ناپسند آمد. 

یوحنا ۱۴: ۸ - ۱۴

۸فیلیپُس به او گفت: «سرور ما، پدر را به ما بنما، که همین ما را کافی است.» ۹عیسی به او گفت: «فیلیپُس، دیری است با شما هستم و هنوز مرا نشناخته‌ای؟ کسی که مرا دیده، پدر را دیده است؛ پس چگونه است که می‌گویی ”پدر را به ما بنما“؟ ۱۰آیا باور نداری که من در پدرم و پدر در من است؟ سخنانی که من به شما می‌گویم از خودم نیست، بلکه پدری که در من ساکن است، اوست که کارهای خود را به انجام می‌رساند. ۱۱این سخن مرا باور کنید که من در پدرم و پدر در من است؛ وگرنه به سبب آن کارها این را باور کنید.
۱۲«آمین، آمین، به شما می‌گویم، آن که به من ایمان داشته باشد، او نیز کارهایی را که من می‌کنم، خواهد کرد، و حتی کارهایی بزرگتر از آن خواهد کرد، زیرا که من نزد پدر می‌روم. ۱۳و هرآنچه به نام من درخواست کنید، من آن را انجام خواهم داد، تا پدر در پسر جلال یابد. ۱۴اگر چیزی به نام من از من بخواهید، آن را انجام خواهم داد.

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.