نان روزانه

کلام امروز: مرقس ۱: ۱۴ - ۱۵ | مطالعهٔ کتاب مقدس: اشعیا ۱۱: ۱ - ۵

بشارت پادشاهی خدا

عیسی پس از گرفتار شدنِ یحیی به جلیل رفت. او بشارت خدا را اعلام می‌کرد و می‌گفت: “زمان به کمال رسیده و پادشاهی خدا نزدیک شده است. توبه کنید و به این بشارت ایمان آورید.” مرقس ۱: ۱۴ – ۱۵

پس از دستگیری یحیی، عیسی دریافت که ماموریت هموار شدن راه او به پایان رسیده است، و اکنون زمان اعلام نزدیک شدن پادشاهی خداست. انجیل مرقس پس از مقدمه‌ای کوتاه در مورد یحیی و آماده شدن عیسی برای خدمت، نزدیک شدن پادشاهی خدا را از زبان عیسی اعلام می‌کند. این اعلام سرفصل توضیحات بعدی انجیل مرقس در مورد خصوصیات این پادشاهی است.

یحیی مردم را به توبه و بازگشت از شیوۀ گناه‌آلود زندگی، و سپس تعمید در آب دعوت می‌کرد، اما عیسی ضمن دعوت مردم به توبه، آنان را فرا می‌خواند که به بشارت او مبنی بر نزدیک شدن پادشاهی خدا ایمان آورند. در دعوت عیسی دو شرط اساسی پیش روی مخاطبین قرار داده می‌شد. ابتدا آنان باید از گناهان خود توبه می‌کردند. دعوت به توبه حاکی از این است که زندگی مردم از نظر عیسی در مسیری اشتباه قرار دارد، پس لازم است که همگان از مسیر اشتباه خود بازگشت کنند، طریق زندگی صحیح را بر اساس کلام خدا در پیش گیرند. اما همچنین، عیسی از مردم دعوت می‌کرد که سخنان او را باور کنند و به تمامی دل، ایمان خود را بر او قرار دهند. بدین ترتیب، پادشاهی خدا مانند سیستم‌های سیاسی این جهان از مردمی با باورهای مختلف و متنوع تشکیل نشده است، بلکه همۀ شهروندان آن تنها باید به یک خدا و قوانین کامل و بی نقص او باور داشته باشند. در طول تاریخ، شاهان مقتدر برای حفاظت از سلطنت خود حلقه‌ای از یاران وفادار را گرداگرد خویش  جمع می‌کردند. مهم‌ترین خصوصیتی که پادشاه از این گروه انتظار داشت، وفاداری آنها بود، و چه بسا که پادشاه، چشم بر بسیاری از نقاط ضعف و خصوصیات منفی این افراد می‌بست تا از محافظت آنها به نفع خود بهره بَرَد.

هرچند عیسی نیز طالب وفاداری کامل یاران خویش است، اما همچنین کیفیت زندگی آنها نیز مد نظر اوست، چرا که برای گسترش پادشاهی او بر زمین، تصمیم ما به زندگی بر اساس کمال راستی و عدالت خدا، و وفاداری به او تا پای جان از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

مطالعهٔ کتاب مقدس

مرقس ۱: ۱۴ - ۱۵

عیسی پس از گرفتار شدنِ یحیی به جلیل رفت. او بشارت خدا را اعلام می‌کرد و می‌گفت: "زمان به کمال رسیده و پادشاهی خدا نزدیک شده است. توبه کنید و به این بشارت ایمان آورید."

اشعیا ۱۱: ۱ - ۵

نهالی از کُندۀ یَسا سر بر خواهد آورد،
و شاخه‌ای از ریشه‌هایش میوه خواهد داد.
۲روح خداوند بر او قرار خواهد یافت،
روح حکمت و فهم،
روح مشورت و قوّت،
روح معرفت و ترس خداوند.
۳و لذت او در ترس خداوند خواهد بود.
بر حسب آنچه به چشم بیند، داوری نخواهد کرد
و بر وفق آنچه به گوش شنود، حکم نخواهد داد؛
۴بلکه بینوایان را به عدالت داوری خواهد کرد،
و برای ستمدیدگان زمین به انصاف حکم خواهد داد.
جهان را به عصای دهانش خواهد زد،
و شریران را به نَفَس لبهایش خواهد کشت.
۵کمربند او عدالت خواهد بود
و شال کمرش، امانت.

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.