نان روزانه

کلام امروز: لوقا ۴: ۱۸ | مطالعهٔ کتاب مقدس: *لوقا ۴: ۱۴ - ۲۱*متی ۵: ۳ - ۱۰

عیسی و محرومان

روح خداوند بر من است، زیرا مرا مسح کرده تا فقیران را بشارت دهم. لوقا ۴: ۱۸

عیسی، در کنیسه‌ای از شهر ناصره با قرائت قسمتی از نبوت اشعیای نبی، به حاضرین اعلام کرد که او شخص مورد اشارۀ این نبوت است. در این نبوت چهار گروه از پایین‌ترین اقشار جامعه مورد توجه قرار گرفته‌اند. فقیران، اسیران، نابینایان و ستمدیدگان. هیچ تردیدی نیست که عیسی توجه خاصی به محرومین جامعه نشان می‌داد. از سوی دیگر، او در تعالیمش بُعدی روحانی نیز برای این کلمات قائل بود.

درخواست او از شخصی ثروتمند مبنی بر بخشیدن تمام ثروتش به فقیران (لوقا ۱۸: ۲۲) حاکی از این است که او تا چه اندازه برای فقیران دل می‌سوزانید. در عین حال پادشاهی خدا را متعلق به کسانی می‌د‌انست که بر فقر روحانی خویشتن واقفند (متی ۵: ۳).

بسیاری از قوم بنی اسرائیل  سالهای زیادی را در اسارت اقوام دیگر سپری کردند. لذا، آنها با مفهوم اسارت بخوبی آشنا بودند، و خدا نیز در کلام خود بارها آزادی از دست دشمنان را به آنها وعده داده بود. اما عیسی آزادی به مراتب عالی‌تری را به آنها وعده می‌دهد، آزادی از گناه و اسارت شیطان.

نابینایان بسیاری توسط عیسی بینایی خود را باز یافتند، ضمن آنکه او نابینایی روحانی را مشکل به مراتب عمیق‌تری از نابینایی جسمانی می‌دید (یوحنا ۹: ۴۱). جالب اینجاست که بسیاری از مدعیان مذاهب و داعیه‌داران حقیقت جزو این گروه اخیرند، که عیسی نیز اغلب نوک تیز حملات خود را به سوی این گروه نشانه می‌گرفت.

سرانجام ستمدیدگان مورد محبت عیسی قرار می‌گیرند، گروهی که به دلایل مختلف فردی و اجتماعی از عدالت و برابری خدا محروم مانده‌اند. چقدر تاسف‌بار است که بسیاری از آدمیان، افراد و گروههای غیر از خود را شایستۀ استفاده از حقوقی که خالق عالم برای آنها نیز در نظر گرفته است، نمی‌دانند. دردناک ترین طرز تفکر زمانی است که بعضی به اسم خدا بی عدالتی را رواج می‌دهند و خود را نیز مجریان قوانین الهی قلمداد می‌کنند.

لذا، از همان آغاز ماموریت عیسی در می‌یابیم که خدمت به محرومان فقط قسمتی از ماموریت عیسی نبود، بلکه مرکز و هدف ماموریت او بود.

آیا چشمان ما قادر به دیدن محرومان بیشمار اطرافمان هست؟ پس لازم است که بنام مسیح و با قدرت روح او دست بکار شویم و در حد توان خود خدمت عیسی به محرومان را ادامه دهیم.

مطالعهٔ کتاب مقدس

لوقا ۴: ۱۸

روح خداوند بر من است،
زیرا مرا مسح کرده
تا فقیران را بشارت دهم
و مرا فرستاده تا رهایی را به اسیران
و بینایی را به نابینایان اعلام کنم،
و ستمدیدگان را رهایی بخشم.

*لوقا ۴: ۱۴ - ۲۱

۱۴عیسی به نیروی روح به جلیل بازگشت و خبر او در سرتاسر آن نواحی پیچید. ۱۵او در کنیسه‌های ایشان تعلیم می‌داد، و همه وی را می‌ستودند.
۱۶پس به شهر ناصره که در آن پرورش یافته بود، رفت و در روز شَبّات، طبق معمول به کنیسه درآمد. و برخاست تا تلاوت کند. ۱۷طومار اِشعیای نبی را به او دادند. چون آن را گشود، قسمتی را یافت که می‌فرماید:
۱۸«روح خداوند بر من است،
زیرا مرا مسح کرده
تا فقیران را بشارت دهم
و مرا فرستاده تا رهایی را به اسیران
و بینایی را به نابینایان اعلام کنم،
و ستمدیدگان را رهایی بخشم،
۱۹و سال لطف خداوند را اعلام نمایم.»
۲۰سپس طومار را فرو پیچید و به خادم کنیسه سپرد و بنشست. همه در کنیسه به او چشم دوخته بودند. ۲۱آنگاه چنین سخن آغاز کرد: «امروز این نوشته، هنگامی که بدان گوش فرا می‌دادید، جامۀ عمل پوشید.»

*متی ۵: ۳ - ۱۰

۳«خوشا به حال فقیرانِ در روح،
زیرا پادشاهی آسمان
از آن ایشان است.
۴خوشا به حال ماتمیان،
زیرا آنان تسلی خواهند یافت.
۵خوشا به حال حلیمان،
زیرا آنان زمین را به میراث
خواهند برد.
۶خوشا به حال گرسنگان
و تشنگان عدالت،
زیرا آنان سیر خواهند شد.
۷خوشا به حال رحیمان،
زیرا بر آنان رحم خواهد شد.
۸خوشا به حال پاکدلان،
زیرا آنان خدا را خواهند دید.
۹خوشا به حال صلح‌جویان،
زیرا آنان فرزندان خدا
خوانده خواهند شد.
۱۰خوشا به حال آنان که در راه پارسایی آزار می‌بینند،
زیرا پادشاهی آسمان از آنِ ایشان است.

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.