نان روزانه

کلام امروز: مرقس ۸: ۳۱ | مطالعهٔ کتاب مقدس: *مرقس ۹: ۱*دانیال ۷: ۱۳ – ۱۴*اشعیا ۵۳: ۱ - ۱۲

پادشاه رنجبر

آنگاه عیسی به تعلیم دادن آنها آغاز کرد که لازم است پسر انسان زحمتِ بسیار بیند و از سوی مشایخ و سران کاهنان و علمای دین رد شده، کشته شود و پس از سه روز برخیزد. مرقس ۸: ۳۱

در نتیجۀ مشارکتی شبانه روزی و پس از زمانی طولانی، سرانجام شاگردان عیسی دریافتند که او حقیقتاً همان مسیح موعود یهود است. طبیعتاً در اثر این شناخت، آنها آمادگی بیشتری برای همکاری با عیسی در انجام مقاصد خدا پیدا کردند. اما، از نگاه عیسی هرچند این شناخت شرطی لازم بود، لیکن برای انجام مقاصد خدا به هیچ وجه شرطی کافی نبود. عیسی می‌دانست که شاگردانش هنوز از ضرورت رنجها و مرگ او غافلند، تا آنجا که پس از اشارۀ او به این حقایق، پطرس او را مورد سرزنش قرار می‌دهد. به روشنی، شاگردان هنوز آمادۀ شنیدن چنین سخنانی نبودند و شاید کلام عیسی را به حساب ضعف او گذاشتند. آرزوی پیروزی بر دشمنان و احیا شکوه و جلال پادشاهی گذشتۀ اسرائیل، سبب شده بود که آنان نیز درکی ناقص و نادرست از نبوتهای انبیا داشته باشند. مانند مابقی قوم یهود، چشمان آنان نیز بر ضرورت زحمات مسیح بسته بود.

پس از درک حقیقت مسیح بودن عیسی توسط شاگردان، او فرصت می‌یابد که جزئیات بیشتری از اهداف ماموریت خود را با آنها در میان گذارد. لذا، با اشاره به پیشگویی‌های کلام خدا، عیسی به آنها توضیح می‌دهد که پیش از برقراری کامل پادشاهی خدا، لازم است که او توسط مخالفینش تسلیم مرگ شود، و با رستاخیز خود از مردگان، مقصود خدا در زندگی کنونی خود بر زمین را به انجام رساند. بدین ترتیب، عیسی توجه شاگردان از جلال و شکوه پسر انسان در کتاب دانیال را به خادم رنجدیدۀ کتاب اشعیا جلب کرده، برای آنان روشن می‌سازد که برای رسیدن به آن جلال و شکوه، ابتدا او باید از رنج و درد صلیب عبور کند، تا با کفارۀ گناهان بشر، راه را برای ورود بسیاری به شکوه پادشاهی خودش باز کند.

براستی که قربانی مسیح، مسیر انحصار طلبان، چه یهود، و چه هر گروه دیگری را برای همیشه مسدود ساخت، و راه برای دوستداران خدا از هر قوم و نژاد و قبیله در گسترۀ تاریخ بشر باز شد.

مطالعهٔ کتاب مقدس

مرقس ۸: ۳۱

آنگاه عیسی به تعلیم دادن آنها آغاز کرد که لازم است پسر انسان زحمتِ بسیار بیند و از سوی مشایخ و سران کاهنان و علمای دین رد شده، کشته شود و پس از سه روز برخیزد.

*مرقس ۹: ۱

ایشان را فرمود: «آمین، به شما می‌گویم، برخی اینجا ایستاده‌اند که تا آمدن نیرومندانۀ پادشاهی خدا را نبینند، طعم مرگ را نخواهند چشید.»

*دانیال ۷: ۱۳ – ۱۴

۱۳«چون در رؤیاهای شب می‌نگریستم،
دیدم که به ناگاه کسی مانند پسر انسان
با ابرهای آسمان می‌آمد.
او نزد قدیم‌الایام رسید،
و او را به حضور وی آوردند.
۱۴حکومت و جلال و پادشاهی به او داده شد،
تا تمامی قومها و ملتها و زبانها او را خدمت کنند.
حکومت او حکومتی است جاودانه و بی‌زوال،
و پادشاهی او زایل نخواهد شد.

*اشعیا ۵۳: ۱ - ۱۲

۱چه کسی پیام ما را باور کرده،
و بازوی خداوند بر کِه مکشوف گشته است؟
۲زیرا در حضور وی چون نهال،
و همچون ریشه‌ای در زمینِ خشک خواهد رویید.
او را نه شکل و شمایلی است که بر او بنگریم،
و نه ظاهری که مشتاق او باشیم.
۳خوار و مردود نزد آدمیان،
مرد دردآشنا و رنجدیده.
چون کسی که روی از او بگردانند،
خوار گشت و به حسابش نیاوردیم.
۴حال آنکه رنجهای ما بود که او بر خود گرفت
و دردهای ما بود که او حمل کرد،
اما ما او را از جانب خدا مضروب،
و از دست او مصدوم و مبتلا پنداشتیم.
۵حال آنکه به سبب نافرمانیهای ما بدنش سوراخ شد،
و به جهت تقصیرهای ما لِه گشت؛
تأدیبی که ما را سلامتی بخشید بر او آمد،
و به زخمهای او ما شفا می‌یابیم.
۶همۀ ما چون گوسفندان، گمراه شده بودیم،
و هر یک از ما به راه خود رفته بود،
اما خداوند تقصیر جمیع ما را بر وی نهاد.
۷آزار و ستم دید،
اما دهان نگشود؛
همچون بره‌ای که برای ذبح می‌برند،
و چون گوسفندی که نزد پشم‌برنده‌اش خاموش است،
همچنان دهان نگشود.
۸با محاکمه‌ای ظالمانه برده شد؛
چه کسی از نسل او سخن تواند گفت،
زیرا او از زمین زندگان منقطع شد،
و به سبب نافرمانی قوم من مضروب گردید؟
۹گرچه هیچ خشونت نورزید،
و فریبی در دهانش نبود،
قبرش را با شریران تعیین کردند،
و پس از مرگش، با دولتمندان.
۱۰اما خواست خداوند این بود
که او را لِه کرده، به دردها مبتلا سازد.
 «چون جان او را قربانی گناه ساختی».
نسل خود را خواهد دید و عمرش دراز خواهد شد،
و ارادۀ خداوند به دست وی به انجام خواهد رسید.
۱۱ثمرۀ مشقت جان خویش را خواهد دید
و سیر خواهد شد.
خادم پارسای من به معرفت خود سببِ بسیاری را پارسا خواهد گردانید،
زیرا گناهان ایشان را بر خویشتن حمل خواهد کرد.
۱۲بنابراین من نیز او را در میان بزرگان نصیب خواهم داد،
و غنیمت را با زورآوران تقسیم خواهد کرد.
زیرا جان خویش را به کام مرگ ریخت،
و از خطاکاران شمرده شد؛
او گناهان بسیاری را بر دوش کشید،
و برای خطاکاران شفاعت می‌کند.

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.