آبستن شدن باکره
«روحالقدس بر تو خواهد آمد و قدرت خدای متعال بر تو سایه خواهد افکند. ازاینرو، آن مولودْ مقدس و پسر خدا خوانده خواهد شد.»
لوقا ۱: ۳۵
آبستن شدن مریم هنگامی که هنوز باکره بود و با هیچ مردی رابطهای برقرار نکرده بود، همواره موضوع بحث فراوان در تاریخ مسیحیت بوده است. بسیاری از نظرات و باورهایی که دراینباره مطرح شدهاند، حاکی از درک اشتباه طیف بزرگی از مردم در مورد این واقعۀ عظیم است. گروهی که برداشتی تحتاللفظی از این رویداد دارند، حتی آن را تولید پسری جسمانی از خدا قلمداد میکنند. عدهای دیگر هم بهکلی خود را با چنین واقعۀ عظیمی غریبه میبینند، چراکه اساساً با عملکرد خدا در طول تاریخ برای نجات بشر بیگانهاند.
اما اندک توجهی به آیات آغازین انجیل یوحنا، ما را در درک مفهوم حقیقی آبستن شدن مریم باکره بسیار یاری میدهد. یوحنا اعلام میکند که عیسی مسیح همان کلام خداست که جهان بهواسطۀ او پدید آمد (۱: ۱۰). وی در ادامه میافزاید که این کلام انسان شد و در میان ما مسکن گزید (۱: ۱۴). این توضیحات یوحنا، بهشکل واضح و روشنی از راز ملاقات فرشتۀ خدا با مریم و بهدنبال آن سایه افکندن قدرت خدای متعال از طریق روحالقدس بر او پرده بر میدارد. خدا دختری مقدس، سرسپرده و مطیع را که تاکنون با هیچ مردی رابطه نداشته است بر میگزیند تا از این طریق، به طبیعت الهی پسر ازلی خود طبیعت بشری را نیز بیفزاید. در نتیجه، موجودی که از این عمل روح خدا در رحم مریم بهوجود میآید از یک سو، پسر خداست و تمامی پری الوهیت را در خود دارد و از سوی دیگر، انسانی کامل است که از خصوصیت انسانی تهی نیست. بدین ترتیب، در وجود این موجود الهی-انسانی، طبیعت الهی و طبیعت انسانی اتحادی جداییناپذیر پیدا میکنند. از یک سو، در این اتحاد طبیعت انسانی عیسی مانند انسانهای دیگر است، بدون آنکه بهخاطر حضور طبیعت الهی ذرهای از این انسانیت کاسته شود. از سوی دیگر، او دارای تمامیتی الهی است و بهخاطر اتحاد با طبیعت انسانی، کوچکترین خدشهای به این الوهیت وارد نشده است. جالب اینجاست که حتی مریم با تمام سرسپردگی و تسلیمش به خدا، در زمان آبستن شدن از عمق و کنه این رویداد عظیم بیاطلاع بود. قرنها طول کشید تا کلیسا بتواند از این راز الهی پرده برداشته، موجودیت خود را بر اساس درک وجود و ماهیت این شخص الهی-انسانی تعریف کند.
مطالعهٔ کتاب مقدس
لوقا ۱: ۳۵
«روحالقدس بر تو خواهد آمد و قدرت خدای متعال بر تو سایه خواهد افکند. ازاینرو، آن مولودْ مقدس و پسر خدا خوانده خواهد شد.»