(بخش دوم)

راه‌حل‌هایی مفید برای غلبه بر اضطراب جدایی

۱. در ابتدا برای مدت زمان کوتاهی از کودکتان جدا شوید. 

برای شروع، کودک را برای مدت کوتاهی به کسی که او را به‌خوبی می شناسد بسپارید تا در غیاب شما احساس امنیت و راحتی کند. مثلاً برای مدتی به اندازهٔ خریدی خیلی کوتاه از یک مغازهٔ نزدیک. 

۲. دربارهٔ اینکه پس از بازگشت چه کار خواهید کرد، صحبت کنید. 

برای کودک توضیح دهید که بعد از بازگشت ، چه کارهایی انجام خواهید داد. بنابراین، او مشتاقانه منتظر بازگشت شما خواهد بود. مثلاً بگویید:«وقتی برگشتم، با هم به پارک می‌رویم.» یا «با هم به خرید می‌رویم.» 

 ٣. به کودک وسیله‌ای بدهید که می‌دانید در غیابتان به او آرامش می‌دهد.

 این وسیله می‌تواند اسباب‌بازی محبوبش باشد یا یک پتوی نرم یا روسریتان که بوی شما را می‌دهد. چنین وسیله‌ای می‌تواند در غیاب شما به کودک احساس امنیت دهد.

۴. لحظهٔ خداحافظی را به یک لحظهٔ شاد تبدیل کنید.

هنگامی‌که کودک خود را ترک می‌کنید، ممکن است نگران یا غمگین باشید. حتی در چنین وضعیتی سعی کنید لبخند بزنید و با اعتماد به نفس و خوشحالی با کودک خداحافظی کنید. در غیر این صورت، کودک متوجه اضطراب شما شده و خود نیز دچارش می‌شود. هنگامی‌که با خوشحالی از کودک جدا می‌شوید و پس از مدتی دوباره با خوشحالی پیش او باز می‌گردید، درس بزرگی به آنها یاد می‌دهید. 

همچنین، سعی کنید مدت زمان خداحافظی بسیار کوتاه باشد هر چه بیشتر زمان بگذارید جدایی برای کودک سخت‌تر می‌شود. او را ببوسید، خداحافظی کنید و به‌خاطر گریه‌های او باز نگردید. محکم و مصر باشید.

۵. هنگامی‌که از کودک جدا می‌شوید، تمام توجه‌تان به او باشد. مثلاً در حال چک‌کردن موبایل از او جدا نشوید. 

۶. سعی کنید قول‌تان را حفظ کنید. وقتی کودک به خودش اطمینان می‌یابد که می‌تواند بدون شما باشد، در حقیقت به شما اعتماد کرده است و تا حدودی به استقلال رسیده است. بنابراین بیار ضروری است که به قول خود وفا کنید. مثلاً اگر قول داده‌اید بعد از ۱ ساعت برمی‌گردید، حتماً، بعد از یک ساعت برگردید. 

۷. برای کودک به زبان خودش توضیح دهید. 

هنگامی‌که دربارهٔ بازگشتتان صحبت می‌کنید، طوری توضیح دهید که متوجه شود. مثلاً بعد از خواب بعدازظهر و قبل از عصرانه برمی‌گردم. زمان را طوری توضیح دهید که متوجه شود. مثلاً اگر برای مأموریت می‌روید، به جای سه شب بگویید: «بعد از این که سه بار بخوابی و بلند شوی، برمی‌گردم.»

چه زمانی باید از متخصصین در زمینهٔ اضطراب جدایی کمک گرفت؟ 

این کاملاً طبیعی است که کودکان در هنگام جدایی از والدین گریه کنند. با بالا‌رفتن سن، کودکان به این مسئله آگاهی می‌یابند که گرچه والدین حضور ندارند، اما وجود دارند و باز می‌گردند. ‌تا زمانی که کودکان به این درک برسند، بسیار حائز اهمیت است که بتوانند به مهدکودک بروند و در آنجا مهارت‌های مختلف بیاموزند. اگر اضطراب کودک بسیار بالاست و تا مدتی طولانی پس از رفتن شما ادامه می یابد و هفته‌ها طول کشیده است، بهتر است که به متخصص کودکان مراجعه کنید.

امیدواریم که این مطالب مفید بوده و به شما کمک کند راه‌حل‌هایی بیابید که این مرحله از رشد کودکتان را تسهیل کنند. در ادامه اگر سؤالی در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

در مقالهٔ بعدی، دربارهٔ مشکلات غذا‌خوردن، علل و راه‌حل‌های موجود صحبت خواهد شد.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.