چرا فداکاری بنیاد یک ازدواج خوب است؟ ایمان‌داشتن چه تأثیری در یک ازدواج موفق دارد؟ برای دانستن جواب، قسمت قبل را مطالعه کنید.

چند مورد شخصی

 

«برای به‌دست‌آوردن آنچه می‌خواهی، بردبار باش.»

عادت‌ها: شما بیش از هر چیز، چه چیزی را وارد ازدواج خود می‌کنید؟ بله، عادت‌ها. بعضی عادت‌ها بد هستند و باید تغییر کنند و برخی از آنها نیز خوب هستند و نباید تغییر کنند. عادت‌هایی هم وجود دارند که نه خوب هستند و نه بد. شاید آقا چیزها را بعد از استفاده سر جای خود می‌گذارد و خانم، آنها را جای دیگری رها می‌کند. شاید خانم تلویزیون را روشن می‌کند تا برنامۀ مشخصی را تماشا کند و آقا شبکه‌ها را دائم عوض می‌کند. شاید خانم به هوای تازه نیاز داشته باشد و پنجره‌ها را دائماً باز کند، ولی آقا آنها را همیشه ببندد. عادت‌های شخصی آقا برای خانم آزاردهنده‌اند، نه لزوماً به این دلیل که اشتباه هستند، بلکه چون با عادت‌های شخصیتی خانم در تضادند.
زن و شوهر در یک ازدواج خوب، با یکدیگر هماهنگ می‌شوند. شوهری بود که در زمان ازدواج، بسیار روی وقت‌شناسی حساسیت داشت. وقتی او می‌گفت: «ساعت هشت»، منظورش دقیقاً ساعت هشت بود؛ نه هشت و یک دقیقه. این یک جملۀ دقیق بود، اما وقتی خانم می‌گفت: «ساعت هشت»، حالتی امیدوارانه داشت و می‌توانست هر معنایی داشته باشد. اما چون آنها اصولاً افرادی فداکار بودند و در تلاش برای خشنود‌کردن یکدیگر، در نهایت تغییر کردند. خانم کمی وقت‌شناس‌تر شد و آقا هم کمی در مورد این مسئله، نرمش پیدا کرد.

اعتیادها: یک معتاد در ابتدای اعتیاد، خودخواه و بعد برده است. اعتیاد بهای سنگینی دارد، زمان، پول، سلامتی و حتی سلامت عقلی خود و شریک زندگی. در این مورد صادق باشید. اگر مشکلی دارید، به آن اعتراف کنید و برای برطرف‌کردن آن قدم بردارید. اگر نمی‌توانید بر اعتیاد خود فائق شوید، از دیگران کمک بگیرید. صبر نکنید تا مشکلتان غیر‌قابل‌حل شود. هیچ رابطه‌ای نمی‌تواند با وجود اعتیاد، رشد کند و شکوفا شود.
اگر با کسی ازدواج کرده‌اید که درگیر اعتیاد و به‌شدت بر زندگی‌تان تأثیرگذار است، شما باید هم به‌خاطر خودتان و هم به‌خاطر همسرتان، از دیگران کمک بگیرید. شاید لازم باشد که حریم‌هایی را مشخص و عواقب آن وضعیت را به همسرتان گوشزد کنید، حساب‌های بانکی را جدا و کارت‌های اعتباری را هم باطل نمایید. شما نسبت به یکدیگر مسئولید، نه برای کارهای یکدیگر. شما می‌توانید همسرتان را دوست داشته باشید، اما نمی‌توانید او را تغییر دهید. خود او باید دست‌به‌کار شود. فراموش نکنید که برای به‌دست‌آوردن آنچه که می‌خواهید، بردبار باشید. بنابراین، اگر اعتیاد همسرتان را تحمل می‌کنید، شما نیز بخشی از مشکل هستید.

ظاهر: اگر هر دو طرف در ازدواج، آدم‌های شلخته‌ای باشند، مشکلی نخواهد بود. اما اگر ظاهر شما برای همسرتان اهمیت دارد، آن را جدی بگیرید. اجازه ندهید وقتی به شما نگاه می‌کند با صحنه‌ای ناامیدکننده روبه‌رو شود. به ظاهر خودتان برسید تا همسرتان همچنان مجذوب شما باقی بماند. سعی کنید تا جای ممکن، ظاهر مرتبی داشته باشید تا همسرتان به شما افتخار کند.

ارتباطات: صحبت یکدیگر را قطع نکنید. دیل کارنِگی با خنده می‌گفت: «اگر کسی در حال صحبت است و فکری به ذهن‌تان رسید، صبر نکنید تا صحبت او تمام شود. او به اندازۀ شما باهوش نیست. چرا باید وقتتان را با شنیدن حرف‌های بیهودۀ او هدر بدهید؟ وسط جملۀ او، حرفش را قطع کنید.» اما باید بگوییم: «آقای کارنگی، دیگر کافی است!»

کنترل: همسرتان یک شخص است، نه یک عروسک. کنترل‌گر‌بودن نه تنها نشانۀ خودخواهی است، بلکه حتی می‌تواند نشانۀ ضعف نیز باشد. یک شخصیت سالم نیازی به کنترل دیگران ندارد، بلکه دوست دارد تا در مسئولیت‌ها و تصمیمات با دیگران شریک باشد. پس، به یک اندازه با یکدیگر شریک باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.