شما بیش از هر چیز، چه چیزی را وارد ازدواج خود می‌کنید؟ چه مواردی را باید در ازدواج رعایت کنید؟ برای دانستن جواب، قسمت قبل را مطالعه کنید.

چند مورد شخصی

 

علاقه و اکراه: مردم تمایل دارند علاقه‌های خودشان را درست بدانند. مثلاً آقایی که عاشق تاریخ است، وقتی می‌دید خانمش در حال خواندن رمان است، با خود می‌گفت: «یک انسان عاقل چطور می‌تواند چنین آشغالی را بخواند؟» برای آن خانم که در حال استراحت و در کردن خستگی یک پروژه بود، تاریخ موضوعی سنگین به‌نظر می‌رسید. او شوهرش را قانع کرد که یکی از آن کتاب‌ها را بخواند. کمی بعد، شوهر او نیز شیفتۀ داستان و شخصیت‌های آن شد. نویسندۀ کتاب، بیش از ۳۰ جلد از این رمان‌ها را نوشته بود. بعدها شوهر این خانم، در حالی که لبخندی خجالت‌زده بر لب داشت، اعتراف کرد: «من همۀ آنها را خوانده‌ام.» این مسئله در مورد رنگ‌ها، موسیقی، غذا یا برنامه‌های تلویزیونی هم صدق می‌کند. داشتن علایق، هیچ اشکالی ندارد، اما اجازه ندهید اکراه شما علایق همسرتان را به زباله بدل کند. آنها را بشناسید. کسی چه می‌داند؟ شاید حتی شما نیز تغییر کردید!

نقش‌ها و مسئولیت‌ها: هیچ قانون مطلقی در خانه‌های امروزی وجود ندارد و کارهای افراد خانواده، تحت تأثیر شغل، برنامه‌های کاری، فرزندان، پول، سلامتی و همین‌طور، توانایی و ترجیح ایشان انجام می‌گیرند. در بعضی خانه‌ها، ممکن است مردان یا زنان خانه‌دار وجود داشته باشند. همین‌طور، شاید در یک خانه، فرزندان بسیار باشند و در خانه‌ای دیگر، هیچ فرزندی وجود نداشته باشد. شاید هم در خانه‌ای، گربه‌ای چاق، درآمدی حداقلی، بی‌کاری، معلولیت و بیماری وجود داشته باشد. نقش‌ها و مسئولیت‌ها می‌توانند تغییر کنند، اما این نحوۀ برخورد فداکارانۀ شما با آنهاست که ازدواج‌تان را قوی می‌سازد.

خانه:‌ در گذشته، مردان در دنیای غرب، نان‌آور خانه محسوب می‌شدند و خانم‌ها مراقب خانه و فرزندان بودند. با وجود اینکه هنوز هم این ساختار وجود دارد، اما بسیاری از خانم‌ها امروزه بیرون از خانه هم کار می‌کنند. شست‌وشو، اتو‌کردن، تمیزکاری و آشپزی، همان‌قدر مختص ‏«خانم‌ها» است که تعمیرات یا نگهداری از اتومبیل، مختص «آقایان» است.

فرزندان: تعویض پوشک بچه، غذا‌دادن به نورسیده در نیمه‌شب؛ در‌صورتی که مادرش به او شیر بدهد، رساندن بچه‌ها به مدرسه، نظارت بر انجام تکالیف بچه‌ها و انجام خرید منزل، همگی فرصت‌هایی برای مشارکت هستند. اگر برنامه‌های کاری به پدر خانواده اجازۀ مشارکت ۵۰‌درصدی را نمی‌دهد، اجازه دهید تا حدی که می‌تواند در کارها شریک شود. او باید هم در تفریح و هم در انضباط فرزندان شرکت داشته باشد. مادر نیز نباید اجازه دهد که وظایف مادری‌اش آن‌قدر فراگیر باشند که باعث شوند پدر احساس کند حضورش غیرضروری است.

پول: پول و مسائل جنسی، از بزرگ‌ترین مشکلات در ازدواج هستند. کسی به شوخی می‌گفت: «خانم‌ها فکر می‌کنند یکی از این دو را به اندازه کافی ندارند و شوهران هم فکر می‌کنند که آن دیگری را به اندازۀ کافی ندارند!» حال چه این گفته صحت داشته باشد یا نه، می‌توان مطمئن بود که پول، معضل بسیاری از زوج‌هاست.

پرسش: چه کسی باید پول را مدیریت کند؟
پاسخ: آنکه زمان و مهارت بیشتری دارد، اما با اینکه یک نفر، نقش خزانه‌دار را بر عهده گرفته و بیشتر کارها را انجام می‌دهد، هر دو طرف باید از واقعیت‌های وضعیت اقتصادی‌شان مطلع باشند. نباید قرضی وجود داشته باشد که یکی از زوجین از آن بی‌اطلاع باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.