چرا همهٔ انسان‌‌ها نیاز به تشویق دارند؟ چرا تعریف از ظاهر همسرتان مهم است؟ برای دانستن جواب، قسمت قبل را مطالعه کنید.

تشویق به‌عنوان…

«به تو افتخار می‌کنم، معجزه می‌کند.»

به‌عنوان شریک زندگی: خانمی از همسرش شکایت می‌کرد و می‌گفت: «او همیشه فهرست بلند‌بالایی از شکست‌هایم را آماده دارد.» اگر چنین لیستی از همسرتان دارید، آن را از بین ببرید. ویژگی‌هایی که در خانم‌تان می‌پسندید و دلایلی که به‌خاطر آنها از ازدواج با او خوشحالید را به او بگویید. به شوهرتان بگویید که چقدر از زندگی با او لذت می‌برید و چرا. گفتن «به تو افتخار می‌کنم»، معجزه می‌کند.

به‌عنوان محبوب: هیچ حیطه‌ای، حساس‌تر از حیطۀ روابط جنسی نیست. اگر مردی احساس کند که در رختخواب شکست خورده، احساس بازنده‌بودن می‌کند. البته کسی نیست که همیشه بتواند در این کار موفق شود. هیچ چیز نمی‌تواند بیشتر از لذت‌دادن به همسر هنگام معاشقه، احساس فوق‌العاده‌ای در مرد ایجاد کند. این را به مرد خود بگویید. زنی که همسرش فکر می‌کند او در رختخواب عالی است و این را به زبان می‌آورد، به احتمال زیاد در رختخواب عالی خواهد بود.

به‌عنوان والدین: «اوضاع خیلی سختی بود. ولی تو به‌خوبی مدیریتش کردی.» «ممنون که در کارهای بچه‌ها کمک کردی: من نمی‌توانستم دست تنها از پَس آنها بربیایم.» «بچه‌ها به تو خیلی افتخار می‌کنند.» بیشتر والدین، بهترین‌ها را برای فرزندان خود می‌خواهند و در عین‌حال، از اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند نیز آگاه هستند. تشویق به آنها کمک می‌کند تلاش‌هایشان، ثمری دو چندان داشته باشد.

به‌عنوان خانم خانه‌دار: اگر هنگام خوردن غذایی خوشمزه آشپز را تحسین کنید، او یا بیشتر از آن غذا درست خواهد کرد، یا کیفیت آن را بالاتر خواهد برد. اگر بچه دارید، در مورد وضعیت خانه واقع‌گرا باشید. اگر وقتی خانه از تمیزی برق می‌زند، به آن توجه کنید، نه وقتی که نامرتب و به هم ریخته است، به احتمال بیشتر آن را تمیز خواهید یافت.

به‌عنوان تأمین‌کننده: برخی شغل‌ها طاقت‌فرسا و برخی دیگر آسان‌ترند. عده‌ای از مردم کار خود را دوست دارند و عده‌ای نیز از شغل خود راضی نیستند، اما در هر صورت، آنها در تلاش برای تأمین خانوادۀ خود هستند. قدر این تلاش‌ها را بدانید.

به‌عنوان یک شخص: اگر ویژگی‌هایی مانند راستی، امانت‌داری، وابستگی، سخاوتمندی و فداکاری در مورد همسرتان صدق می‌کند، به او نشان دهید که از آن آگاه هستید. اگر او عمل فداکارانۀ به‌خصوصی انجام داد، او را تشویق کنید. تشویق‌ها شخصیت انسان را نمی‌سازند، اما مطمئناً به رشد آن کمک می‌کنند.

آن را بنویسید: شما ممکن است قلمی مانند شکسپیر نداشته باشید، اما قلم خودتان را دارید و بهتر از دیگران می‌دانید که چگونه می‌توانید همسرتان را تشویق کنید. شوهری که به سفر رفته بود، چمدان خود را باز کرد و کاغذ مرموزی در آن یافت که روی آن نوشته شده بود: «جمعه شب یادت هست؟» خانمی نیز یک روز شیشۀ قهوه را باز کرد و کاغذ مچاله شده‌ای را در آن دید. آن را باز کرد و دید که روی آن نوشته شده: «تو یک ستاره‌ای.» یک یادداشت، یک کارت یا نامه می‌تواند برای سال‌ها، گنجینه‌ای باارزش باشد.

رودررو تشویق کنید: دوستان زوجی که تازه ازدواج کرده بودند، از آنها در مورد حال و احوالشان پرسیدند. شوهر دستی به شکمش زد و با خنده گفت: «من فقط یک مشکل دارم. خانمم زیادی آشپز خوبی است.» چهرۀ آن خانم از فرط شادی می‌درخشید. در یک مورد دیگر، شوهری بود که بعد از بازنشستگی، دوباره آموختن را از سر گرفت و دوره‌هایی را در زمینۀ کار با کامپیوتر گذراند. او برای اولین بار در ۴۵ سال گذشته، دوباره در جلسات آزمون مربوط به آن شرکت کرد. هنگامی که همسرش این ماجرا را در حضور او به دوستانشان می‌گفت، می‌شد افتخار را در چهرۀ او دید.

در غیاب او نیز اینها را بگویید: یکی از دوستان خانمی به او گفت: «چند وقت پیش داشتم با شوهرتان صحبت می‌کردم و ایشان می‌گفتند که چقدر عالی کار کرده‌اید.» وجود او هنگامی که شنید شوهرش چه چیزهایی در موردش گفته، از گرمایی مطبوع آکنده شد.

پرسش: چرا برخی در پذیرش تحسین مشکل دارند؟

پاسخ: زیرا معمولاً به آن عادت ندارند، یا فکر می‌کنند سزاوار آن نیستند. این دو کاملاً به هم ارتباط دارند. اگر کودکی در سال‌های اولیۀ زندگی خود، دائماً نظرات منفی‌ای مثل «تو به درد نخوری…»، «چرا هیچ کاری را درست انجام نمی‌دهی؟»، «تو به هر چیزی که دست می‌زنی، خرابش می‌کنی!» را بشنود، در بزرگسالی خود را به‌عنوان فردی بد یا احمق می‌بیند و به‌طور غریزی احساس می‌کند تمام تحسین‌ها و تشویق‌ها دروغ هستند و احتمالاً برای سوءاستفاده از او بیان می‌شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.