یک سلام پایانی به همهٔ شما همراهان مقالات «کلیسا چیست». بسیار خرسندیم که در این مسیر با ما همراه بودید. سعی این مقالات برای این بوده که به هدف، مأموریت و کاربرد کلیسا در زندگی روزمره به‌صورت کاربردی نگرشی داشته باشد. بنابراین، اگر مقالات قبلی را هنوز مطالعه نکرده‌­اید، تشویقتان می‌کنم که این کار را انجام دهید. این مقاله به جمع‌بندی کلی از این دروس و دعای پولس رسول برای کلیسای افسس اختصاص دارد.

برخی از موضوعاتی که در این سری دروس به آنها پرداختیم:

– کلیسا چه چیزهایی نیست. (مقالهٔ ۲)

– ۷ مفهوم کتاب مقدسی کلیسا (مقاله‌های ۳ و ۴)

– تأسیس کلیسا و مؤسس آن (مقالهٔ ۵)

– ۱۲ دلیل در رابطه با کلیسا نرفتن برخی از ایمانداران (مقالهٔ ۶)

– ۸ دلیل در رابطه با اینکه چرا من به کلیسا نیاز دارم. (مقاله‌های ۷ و ۸)

– ۵ دلیل در رابطه با اینکه چرا داشتن خانواده الهی در رشد من مفید است. (مقاله‌های ۹ و ۱۰)

– ۷ چالش در کلیسا (مقاله‌های ۱۱و ۱۲)

– ۱۰ نشانهٔ کلیسای پویا و زنده (مقاله‌های ۱۳ و ۱۴)

در ادامهٔ موارد بالا که امید داریم برای شما مفید بوده باشد، پولس رسول در رسالهٔ افسسیان برای به تصویر کشیدن مفهوم اتحاد یهود و غیر‌یهود در بدن مسیح و کلیسای واحد، از ۳ تصویر و مفهوم زیر استفاده می‌کند.
کلیسا را به بدنی تشبیه می‌کند که مسیح سر آن است: «… و مقرر فرمود که او برای کلیسا سَر همه چیز باشد…» افسسیان (۱: ۲۲-۲۳)
کلیسا را به عمارتی که مسیح سنگ اصلی آن (سنگ زاویه) است: «… که عیسی مسیح خودْ سنگ اصلی بناست.» (افسسیان ۲۰:۲)
کلیسا را به زوجه (عروس) مسیح تشبیه می‌کند. نمادی از محبت فراوان عیسی مسیح برای عروس خود که حاضر شد جان خودش را برای او بدهد. (افسسیان ۵: ۲۴-۲۷)

دوستان، در این ۱۵ مقاله نگاهی اجمالی به یک سری اصول اولیه و اساسی کلیسا انداختیم، اما حرف و سخن در رابطه با کلیسا فراوان است و کاش فرصت و کلمات این اجازه را می‌دادند تا عمیق‌تر و مفصل‌تر به این مبحث مهم بپردازیم.به‌عنوان تکلیف، دوست دارم تشویقتان کنم در کلام خود هر جا به آیه­ای بر می‌خورید که به مفهوم، هدف یا عملکرد کلیسا اشاره می‌کند، با خودکار یا مارکر آن را نشانه‌گذاری کرده، روی آن تأمل کنید. همچنین، اگر در ایران هستید و عضو کلیسای خانگی نیستند و دوست دارید به یک جمع وصل شوید، بیشتر از هر چیز برای این امر دعا کنید تا خدای مهیا کننده برای شما شرایطی را فراهم کند. مایلم که با این دعای پایانی پولس رسول در افسسیان ۳: ۱۶-۲۱، این سری مقالات را به پایان برسانم.


«و دعا می‌کنم که بر حسب غنای جلال خود به شما عطا فرماید که در انسانِ باطنیِ خویش به مدد روح او قوی و نیرومند شوید، تا مسیح به واسطۀ ایمان در دلهای شما ساکن شود، و در محبت ریشه دوانیده، استوار گردید، تا توان آن بیابید که با همۀ مقدسین، به درازا و پهنا و ژرفا و بلندای محبت مسیح پی ببرید و آن محبت را که فراتر از معرفت بشری است، بشناسید تا از همۀ کمالات خدا آکنده شوید. جلال باد بر او که می‌تواند به وسیلۀ آن نیرو که در ما فعال است، بی‌نهایت فزون تر از هرآنچه بخواهیم یا تصور کنیم، عمل کند. بر او در کلیسا و در مسیحْ عیسی، در تمامی نسل‌ها، تا ابد جلال باد! آمین.»
دوستان، اگر علاقه‌مند هستید مطالب این دروس را در ویدیوهایی کوتاه دنبال کنید، تشویقتان می‌کنم به وب‌سایت «سلام مسیحی» یا شبکه‌های

 

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.