سلامی گرم به همهٔ شما دوستان و همراهان. در این مقاله، می‌پردازیم به ۵ مورد باقی‌مانده از ۱۰ نشانهٔ کلیسای زنده و پویا. از آنجایی که به پایان این دوره نزدیک هستیم، تشویقتان می‌کنم که به مقالات و دروس قبل را مطالعه کنید. شاید خوب باشد در اینجا یادآوری کنیم که این اصول و نشانه‌ها شخصی نیستند و بر پایهٔ اعمال باب ۲ که الگویی خوب از کلیسای اولیه به ما ارائه می‌دهد، تهیه شده است. پس اگر شما امکان انتخاب کلیسایی مناسب برای خود را دارید، حتماً به این نکات دقت کنید.

بیایید دوباره به‌سراغ کتاب اعمال رسولان ۲: ۴۲-۴۷ برویم:

«آنان خود را وقف تعلیم‌یافتن از رسولان و رفاقت و پاره‌کردن نان و دعا کردند. امّا بهت و حیرت بر همه مستولی شده بود، و عجایب و آیات بسیار به دست رسولان به ظهور می‌رسید. مؤمنان همه با هم به سر می‌بردند و در همه چیز شریک بودند. املاک و اموال خود را می‌فروختند و بهای آن را بر حسب نیاز هر کس بین همه تقسیم می‌کردند. ایشان هر روز، یکدل در معبد گرد می‌آمدند و در خانه‌های خود نیز نان را پاره می‌کردند و با خوشی و صفای دل با هم خوراک می‌خوردند و خدا را حمد می‌گفتند. تمامی خلقْ ایشان را عزیز می‌داشتند؛ و خداوند هر روزه نجات‌یافتگان را به جمعشان می‌افزود.»

مروری بر ۵ نشانهٔ مقالهٔ گذشته:
نشانهٔ اول: تعلیم و الهیات درست (اعمال ۴۲:۲)
نشانهٔ دوم: رفاقت و مشارکت (اعمال ۴۲:۲)
نشانهٔ سوم: دعای مستمر (اعمال ۴۲:۲)
نشانهٔ چهارم: قدرت خدا در معجزات (اعمال ۴۳:۲)
نشانهٔ پنجم: سخاوتمندی و شراکت (اعمال ۴۴:۲)

نشانهٔ ششم: پرستش در روح (اعمال ۴۷:۲)
پرستش زنده، پُرروح و قوی از دیگر نشانه‌های یک کلیسای پویا است. کلیسای اولیه هم خدا را پرستش می‌کردند و هم در برابر مردمان عزیز و محبوب بودند (یعنی شهادت خوبی از خود به جای داشتند). آیا کلیسای شما هم پرستشی در روح و پویا دارد؟

نشانهٔ هفتم: نجات و تولد تازه (اعمال ۴۷:۲)
کلیسایی زنده و پویا است که در کنار رشد کیفی خود، رشد کمی (تعداد) را هم تجربه کند، هر چند گاهی کلیساهای خانگی ایران به دلیل مسائل امنیتی، مجبور هستند تعداد شرکت کنندگان را کنترل کنند. به‌صورت کلی، در کلیسای زنده و پویا افراد جدید مرتباً به کلیسا اضافه می‌شوند و نجات می‌یابند. آیا در کلیسای شما افراد با پیام انجیل ایمان می‌آورند؟ آیا کلیسای شما در بشارت‌دادن فعال است؟

نشانهٔ هشتم: شاگردی و شاگردسازی (۲تیموتاوس ۲:۲)
طبق فرمان و مأموریت بزرگ مسیح، کلیسای او باید در امر شاگردسازی نیز فعال باشد. آیا کلیسای شما در امر شاگردسازی فعال است؟ به آیهٔ زیر در باب انتقال تعالیم عیسی‌مسیح توجه کنید:
«و آنچه را که در حضور گواهان بسیار از من شنیدی، به مردمان امینی بسپار که از عهدۀ آموزش دیگران نیز برآیند.» (۲تیموتائوس ۲:۲)

نشانهٔ نهم: تعمید و عضویت در کلیسا (متی ۱۹:۲۸)
زمانی که شخصی دعوت و تعلیم عیسی مسیح را شنیده، به آن جواب مثبت داده و اصول اساسی ایمان مسیحی را می‌داند، آمادگی تعمید و تعهد و عضو‌شدن در کلیسا را دارد. البته می‌دانم که گاهی شرایط تعمید برای مسیحیان در ایران مهیا نیست، اما اگر این محدودیت را ندارید و توبه و نجات را دارید، حاضر هستید که از این فرمان مسیح نیز اطاعت کنید؟ آیا کلیسای شما هم موضوع تعمید و عضویت را جدی می‌گیرد؟

نشانهٔ دهم: هیئت رهبری و شبانی کتاب‌مقدسی (عبرانیان ۷:۱۳)
«رهبران خود را که کلام خدا را برای شما بیان کردند، به‌یاد داشته باشید. به ثمرۀ شیوۀ زندگی آنها توجه کنید و از ایمانشان سرمشق گیرید.»
شبانان و رهبران کلیسا نمایندگان خدا هستند برای ادارهٔ کلیسا و تا جای امکان شما باید مطیع و سر سپردهٔ آنها باشید. آیا کلیسای شما هیئت رهبری و شبانی کتاب مقدسی دارد؟ آیا آنها الگو و نمونهٔ خوبی برای کلیسا و اعضا هستند؟

دوستان، در مقالهٔ بعدی که آخرین مقاله است، به جمع‌بندی سری دروس «کلیسا چیست» خواهیم پرداخت. همچنین، اگر علاقه‌مند هستید مطالب این دروس را در ویدیوهایی کوتاه دنبال کنید، تشویقتان می‌کنم به وب‌سایت «سلام مسیحی» یا شبکه‌های اجتماعی آن سری بزنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.