“شخصیت یوسف رامهای باعث شیفتگی افراد است، خصوصاً در بریتانیا که در آن، افسانههای مربوط به او دوام داشته است. علتش شاید این باشد که او چنین دیر در ماجرای زندگی عیسی ظاهر شده است، و مردم دوست دارند آنچه را که نمیدانند، ابداع کنند. با این حال، سه نکته هست که دربارۀ او میدانیم.
اقدامات او حاکی از شهامت بود. او عضو شورای عالی یهود بود که عیسی را به آن کشیده بودند. لوقا که میدانست او مشتاق فرارسیدن پادشاهی خدا بوده، اظهار میدارد که وی با فرستادن عیسی به حضور پیلاتس مخالف بود (لوقا ۲۳:۵۱). شکی نیست که او با رفتن به نزد پیلاتس و درخواست تحویل پیکر عیسی، اعتبار خود را به خطر انداخت و همچنین با اختصاص دادن مقبرهای برای پیکر عیسی. ساعتها پس از ظلمات جلجتا، او نخستین روزنۀ نور را ارائه داد.
او قطعاً میدانست که اقداماتش بیفایده هستند. اما بهناگاه احساس کرد که باید تعهد خود را بروز دهد، گرچه برای نجات دادن عیسی خیلی دیر بود. تا آنجا که میدانست، عیسی دیگر به مراقبت و توجهی که در حق او انجام میداد، نیازی نداشت. اما متوجه بود که طبق شریعت یهود، لازم بود بهسرعت عمل کند، زیرا شبّات نزدیک میشد (نیز ر.ک. تثنیه ۲۱:۲۲-۲۳).
با تمام این اوصاف، کار او زیبا بود، کاری مبتنی بر محبت بدون انتظار هیچگونه پاداش، همانطور که تقدیم گل به قبرهای قدیمی هیچ پاداشی در پی ندارد. یوسف بدون اینکه متوجه باشد، عیسی را برای رستاخیز آماده میکرد.”
دعای امروز
"ای خدا، ای داور و نجاتدهندۀ ما،
ما را بیاموز تا دلمان به روی حقایق تو باز باشد
و به محبتت اعتماد کنیم،
تا هر روز، با اطمینان به نجاتی که عطا شده، زندگی کنیم،
بهواسطۀ عیسای مسیح، خداوندگار ما."
مطالعهٔ کتاب مقدس
مرقس ۱۵:۴۲ تا آخر
آن روز، روز ’تهیه‘، یعنی روز پیش از شَبّات بود. پس هنگام غروب یوسف نامی از مردم رامَه، که عضوی محترم از شورای یهود بود و انتظار پادشاهی خدا را میکشید، شجاعانه نزد پیلاتُس رفت و جسد عیسی را طلب کرد. پیلاتُس که باور نمیکرد عیسی بدین زودی درگذشته باشد، فرماندۀ سربازان را فرا خواند تا ببیند عیسی جان سپرده است یا نه. چون از او دریافت که چنین است، جسد عیسی را به یوسف سپرد. یوسف نیز پارچهای کتانی خرید و جسد را از صلیب پایین آورده، در کتان پیچید و در مقبرهای که در صخره تراشیده شده بود، نهاد. سپس سنگی جلوی دهانۀ مقبره غلتانید. مریم مَجدَلیّه و مریم، مادر یوشا، دیدند که عیسی کجا گذاشته شد.'
مزمورهای ۹۰ و ۹۲
خداوندگارا، مسکن ما تو بودهای، نسل اندر نسل. پیش از آنکه کوهها زاده شوند، یا تو زمین و جهان را به وجود آوری، از ازل تا به ابد تو خدایی. انسان را به خاک بازمیگردانی و میگویی: «ای بنی آدم، بازگردید!» زیرا هزار سال در نظر تو همچون روزی است که گذشت یا چون پاسی از شب. ایشان را همچون سیلاب میروبی؛ همچون خوابند، همچون علفی که بامدادان تازه میشود: بامدادان میشکفد و میروید و شامگاهان پژمرده و خشک میشود. زیرا به خشم تو پایان میپذیریم، و به غضبت پریشان میگردیم. تقصیرهایمان را فرا رویت نهادهای، و گناهان پنهانمان را در پرتو حضورت. زیرا روزهایمان به تمامی در خشمت کاهیده میشود، و سالهایمان را چون آهی به سر میرسانیم؛ روزهای عمر ما هفتاد سال است و اگر قوی باشیم، هشتاد سال. اما مایۀ فخری در آنها جز محنت و اندوه نیست؛ زیرا بهسرعت میگذرند و پرواز میکنیم. کیست که از قدرت خشم تو آگاه باشد؟ زیرا خشم تو به عظمت ترسی است که باید از تو داشت. پس ما را بیاموز تا روزهای خود را بشماریم، تا دلی خردمند حاصل کنیم. خداوندا، برگرد! تا چند؟ بر بندگانت شفقت فرما. صبحگاهان ما را از محبت خود سیر کن تا تمامی عمرمان شادمانه بسراییم و شادی کنیم. شادمانمان گردان در عوض روزهایی که مبتلایمان ساختی، و سالهایی که بلا دیدیم. اعمال تو بر بندگانت نمایان شود و کبریایی تو بر فرزندان ایشان. لطف خداوندگارْ خدای ما بر ما باد! عمل دستهای ما را برایمان استوار گردان؛ آری، عمل دستهای ما را استوار گردان.'<hr>'چه نیکوست خداوند را ستودن، و در وصف نام تو، ای متعال، سراییدن؛ بامدادان محبت تو را اعلام کردن، و شامگاهان وفاداری تو را، با نوای بربطِ دهتار و نغمۀ چنگ. زیرا که تو ای خداوند، مرا به کارهایت شادمان ساختهای؛ پس در وصف اعمال دستهای تو شادمانه میسرایم. اعمال تو ای خداوند چه عظیم است، و اندیشههایت چه ژرف! مرد وحشی نمیداند و نادان این را درنمییابد که هرچند شریران چون علف برویند و بدکاران جملگی بشکفند، برای این است که تا به ابد هلاک گردند؛ اما تو ای خداوند، تا به ابد متعال هستی! زیرا که دشمنانت، ای خداوند، آری دشمنانت، بهیقین نابود خواهند شد، و بدکاران جملگی پراکنده خواهند گشت. اما تو شاخ مرا همچون شاخ گاو وحشی برافراشتهای، و روغن تازه بر من فرو ریختهای. دیدگانم شکست دشمنانم را دیده است، و گوشهایم خبر سقوط مخالفانِ شریرم را شنیده است. پارسا چون درخت خرما خواهد شکفت، و همچون سرو آزاد لبنان نمو خواهد کرد؛ آنان که در خانۀ خداوند غرس شدهاند، در صحنهای خدای ما خواهند شکفت. در پیری نیز میوه خواهند آورد و تر و تازه و سبز خواهند بود، تا اعلام کنند که خداوند راست است؛ او صخرۀ من است و در او ذرهای بیانصافی نیست.
حزقیال ۲۰:۱-۲۰
در روز دهمِ ماه پنجم از سال هفتم، برخی از مشایخ اسرائیل آمدند تا از خداوند مشورت بخواهند، و در برابر من نشستند. کلام خداوند بر من نازل شده، گفت: «ای پسر انسان، مشایخ اسرائیل را خطاب کرده، بدیشان بگو، خداوندگارْ یهوه چنین میفرماید: آیا آمدهاید تا از من مشورت بخواهید؟ به حیات خودم قسم که به شما اجازۀ مشورتخواهی از خود نخواهم داد؛ این است فرمودۀ خداوندگارْ یهوه. «ای پسر انسان، آیا ایشان را داوری خواهی کرد؟ آیا ایشان را داوری خواهی کرد؟ ایشان را از اعمال کراهتآور پدرانشان آگاه ساز، و بدیشان بگو، خداوندگارْ یهوه چنین میفرماید: آن روز که اسرائیل را برگزیدم، با دست افراشته برای فرزندان خاندان یعقوب سوگند خوردم و خود را در سرزمین مصر به آنان شناسانیدم. با دست افراشته، برایشان سوگند خورده، گفتم، من یهوه، خدای شما هستم. آن روز برای ایشان سوگند خوردم که ایشان را از سرزمین مصر بیرون آورده، به سرزمینی خواهم برد که برایشان جستجو کرده بودم؛ سرزمینی که شیر و شهد در آن جاری است، و پرشکوهترینِ همۀ سرزمینهاست. بدیشان گفتم: هر یک از شما چیزهای قبیحی را که چشم بدانها دارید از خود دور کنید و خویشتن را به بتهای بیارزش مصر نجس مسازید؛ زیرا من یهوه خدای شما هستم. اما ایشان بر من عِصیان ورزیده، نخواستند به من گوش فرا دهند. هیچیک از آنان چیزهای قبیحی را که چشم بدانها داشتند، از خود دور نکردند و بتهای مصر را ترک نگفتند. «پس گفتم غضب خود را بر ایشان فرو خواهم ریخت و خشم خویش را در میان سرزمین مصر به کمال بر آنان جاری خواهم ساخت. اما به پاس نام خود عمل کردم تا نامم در نظر قومهایی که ایشان در میان آنها بودند بیحرمت نشود، قومهایی که در نظر ایشان با بیرون آوردن بنیاسرائیل از سرزمین مصر، خود را به قوم خویش شناسانیده بودم. فرایض خود را بدیشان دادم و قوانین خویش را بدیشان آموختم، که هر که بدانها عمل کند، خواهد زیست. پس ایشان را از سرزمین مصر به در آورده، به بیابان رهنمون شدم. نیز شَبّاتهای خود را بدیشان دادم تا نشانی میان من و آنان باشد، تا بدانند که من یهوه هستم که آنان را تقدیس میکنم. اما خاندان اسرائیل در بیابان بر من عِصیان ورزیده، در فرایضم سلوک نکردند و قوانین مرا خوار شمردند، فرایض و قوانینی را که هر که بدانها عمل کند، خواهد زیست. آنان همچنین شَبّاتهای مرا بس بیحرمت کردند. «آنگاه گفتم غضب خود را در بیابان بر ایشان فرو خواهم ریخت تا بهکلی نابودشان کنم. اما به پاس نام خود عمل کردم تا نامم در نظر قومهایی که ایشان را در نظر آنها بیرون آورده بودم، بیحرمت نشود. همچنین در بیابان با دست افراشته برای آنان سوگند خوردم که ایشان را به سرزمینی که بدیشان داده بودم، درنخواهم آوَرد، سرزمینی که شیر و شهد در آن جاری است، و پرشکوهترینِ همۀ سرزمینهاست. زیرا ایشان قوانین مرا خوار شمرده، در فرایض من سلوک نکردند و شَبّاتهای مرا بیحرمت ساختند، چراکه دل ایشان پیوسته از پی بتهایشان میرفت. با این حال، چشمانم بر ایشان ترحم کرد به گونهای که هلاکشان نساختم و در بیابان بهکلی نابودشان نکردم. «در بیابان به فرزندانشان گفتم: در فرایض پدرانتان سلوک مکنید و قوانین ایشان را نگاه مدارید و خویشتن را به بتهای آنان نجس مسازید. من یهوه خدای شما هستم. در فرایض من سلوک کنید و قوانین مرا نگاه داشته، آنها را به جا آورید. شَبّاتهای مرا مقدس بدارید تا در میان من و شما نشانی باشد، تا بدانید که من یهوه خدای شما هستم.