چه رابطه‌ای میان احترام و کلمات وجود دارد؟ برای دانستن جواب، قسمت قبل را مطالعه کنید.

احترام را با ظاهر خود نشان می‌دهند

 

«چیزهایی که برای همسرتان مهم هستند، مهم هستند؛ چه آنها را درک کنید، چه نکنید.»

وضع ظاهری: آیا به‌خاطر احترام به همسرتان، به وضع ظاهری خود می‌رسید؟ یعنی به صورت، اندام، مو و لباس؟ آیا خودتان را برای همسرتان به بهترین وضع ممکن درمی‌آورید؟ این مسئله در ازدواج، اهمیت زیادی دارد.

تمیزی: بوسه‌های کسی که دهان بدبویی دارد، آن‌قدرها هم خوشایند نیستند؛ همین‌طور در‌آغوش‌گرفتن کسی که بوی عرق می‌دهد. عرق خشک‌شده روی لباس، چیز ناخوشایندی است.

 

به تفاوت‌های دو جنس، احترام بگذارید


این تفاوت‌ها، ویژگی‌های جنسیتی مطلق نیستند، اما آن‌قدر عمومیت دارند که خانم‌ها و آقایان باید از آنها اطلاع داشته باشند و به آنها احترام بگذارند. درک خودتان و شریک زندگی‌تان در طولانی‌مدت از مشکلات زیادی پیشگیری خواهد کرد.

مرد زن
– باید احساس اهمیت کند؛ یعنی اینکه وجودش کافی است و محترم شمرده می‌شود.
– هنگام ناراحتی، در سکوت، فکر می‌کند.
سکوت می‌کند تا در مورد آنچه واقعاً می‌خواهد بگوید، فکر کند.
– ارتباطاتش اغلب مستقیم است: یعنی منظورش همان چیزی است که می‌گوید.
– احتیاج دارد که احساس امنیت کند؛ اینکه دوستش می‌دارند، درک می‌شود و اهمیت دارد.
– تمایل دارد هنگام ناراحتی، در مورد آنچه اذیتش می‌کند، باز باشد.
– برای رسیدن به آنچه واقعاً می‌خواهد بگوید، شروع به حرف‌زدن می‌کند.
گفت‌وگوهایش می‌توانند غیرمستقیم باشند: آن هم با گوشه و کنایه.

 

اختلاف بین دو جنس، باعث می‌شود که طرفین خواه‌ناخواه، در مورد یکدیگر دچار سوءتفاهم شوند، البته در ۲۵ سال اول ازدواج‌شان! به چند مثال در این مورد توجه کنید:

مرد زن
– خانمش می‌پرسد: «چطور بود‏؟» او می‌گوید: «خوب بود.» منظور او این است: «ممنون که پرسیدی. همه چیز روبه‌راه بود. من هیچ مشکلی نداشتم، اما خسته‌ام. چقدر خوب است که در خانه هستم.» – احساس می‌کند که رانده شده است و فکر می‌کند: «شوهرم نمی‌خواهد چیزی به من بگوید. این یعنی اینکه او اهمیتی برای من قائل نیست. اگر من برای او مهم نیستم، آیا واقعاً دوستم دارد؟»

 

البته آقا درست می‌گفت. همه چیز «خوب بود»، اما سؤال خانم دعوتی به یک مکالمه بود و مرد به آن دعوت، پاسخی نداده بود. خانمش به چیزی ملموس‌تر نیاز داشت.

 

زن مرد
– خانم می‌گوید: «ما همیشه عجله داریم.» اما منظور او این است: «من امروز حسابی تحت فشارم، چون باید به کلی کار برسم. ای کاش وقت داشتیم تا فقط با هم باشیم. می‌خواهم با تو بیرون بروم. حسابی دلم گرفته و به آغوشت نیاز دارم.» – آقا فکر می‌کند: «منظورش این است که اگر من بیشتر کار می‌کردم، این‌قدر اضطراب پیدا نمی‌کرد. انگار اصلاً درک نمی‌کند که من چه کارهایی برای او می‌کنم. تازه، این حقیقت ندارد! ما که همیشه عجله نمی‌کنیم.»

 

منظور آن خانم، چیزی نبود که گفت. بنابراین، آقا از گفتۀ او برداشتی تحت‌الفظی کرد و این باعث سوءتفاهم شد.

 

اشتباه‌های آقایان


بدترین اشتباه یک آقا، هنگام کمک یا تسلی‌دادن به خانمش این است که:

راه‌حل ارائه دهد (البته مگر آنکه از او خواسته شده باشد): خانم‌ها بیش از هر چیز، می‌خواهند که شوهرشان احساس آنها را درک کند و به «همدردی» بیشتر از «راه‌حل» نیاز دارند.

احساساتش را نادیده بگیرد: گفتن چیزهایی مثل «این که خیلی مهم نیست» یا «این که اصلاً ارزش صحبت‌کردن ندارد»، به هیچ عنوان حال خانم را بهتر نخواهد کرد. آقا ممکن است فکر کند که خانم بی‌خود پیازداغ ماجرا را زیاد کرده، اما جملۀ «چرا برای چنین مسئله‌ای خودت را ناراحت می‌کنی؟» اوضاع را بسیار بدتر خواهد کرد. اگر این مسئله برای او مهم است، پس مسئله‌ای مهم است.

 

اشتباه‌های خانم‌ها


بدترین اشتباه یک خانم، هنگام کمک یا تسلی‌دادن به شوهرش این است که:

از شوهرش بخواهد با او صحبت کند: خانمی با نگرانی جلوی شوهر خود نشست و گفت: «حالا حرف بزن!» ذهن مرد بی‌نوا ناگهان بسته شد! برای این مسئله می‌توان درخواستی را مطرح کرد، اما هرگز نباید آن را مطالبه کرد.

به او بگوید باید چه‌ کند: جملۀ «تو باید …» باعث می‌شود شوهرتان احساس کند پسربچه‌ای است که مادرش به او دستوری داده. «فکر می‌کنی…؟» بسیار بهتر از «تو باید …» است. سؤال‌پرسیدن بهتر از دستور‌دادن پذیرفته می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.