دیدگاه کتاب‌مقدس در مورد احترام بین زن و شوهر چیست؟ چرا دیدن خوبی‌ها در یکدیگر مهم است؟ برای دانستن جواب، قسمت قبل را مطالعه کنید.

 

احترام را با کلمات نشان دهید

 

از شوخی‌های نیشدار بپرهیزید: شاید فکر کنید بامزه است که هر از گاهی همسرتان را مسخره کنید، اما اگر او واقعاً ناراحت شود، آیا شوخی شما هنوز خنده‌دار است؟ تمسخر، بیشتر نشان‌دهندۀ شخصیت گوینده است تا کسی که مورد تمسخر واقع شده.

از زبان نیشدار بپرهیزید: چرا باید از کلماتی استفاده کنیم که همسرمان را ناراحت می‌کند؟ حذف‌کردن چند کلمه از دایرۀ لغات، نشانۀ قدرت است، نه ضعف.

در مورد علایق همسرتان مثبت باشید، حتی اگر جزو علایق شما نیستند: از او در این مورد سؤال بپرسید. به اندازۀ کافی در مورد علایق او بدانید تا دوست داشته باشد در مورد آنها با شما صحبت کند.

عیب‌های کوچک همسرتان را تحمل کنید؛ هرچه باشد، شما هم چند تا از آنها را دارید: اگر دائماً به همسرتان در مورد چیزهای کوچک تذکر بدهید، به احتمال زیاد پیشنهادهای شما را در مورد مسائل مهم‌تر و بزرگ‌تر رد خواهد کرد.

 هرگز همسرتان را با همسر یا رابطه‌های قبلی خود مقایسه نکنید.

مؤدب باشید: کلماتی مانند «لطفاً» و «ممنون» همیشه مورد پذیرش واقع می‌شوند.

دست از سر خانوادۀ همسرتان بردارید: اگر به خانوادۀ همسرتان انتقادی تند داشته باشید، همسر شما ممکن است احساس کند که به او حمله می‌کنید. البته اگر او هم با شما هم‌نظر باشد، داستان فرق خواهد کرد!

 

احترام را با نحوۀ شنیدن نشان می‌دهند

هنگام صحبت با شوهرتان، توجه کامل خود را به او بدهید: همسر شما با دیدن چشمانتان بیشتر تشویق به صحبت می‌شود تا پشت سرتان. اگر او بداند که با چشمانتان به او توجه می‌کنید، می‌تواند مطمئن باشد که با گوش‌های خود نیز به او توجه دارید.

احساسات خانم‌تان را بپذیرید، حتی اگر آنها را درک نمی‌کنید: احساسات او همآن‌قدر واقعی هستند که احساسات شما.

به نظرات شوهرتان احترام بگذارید؛ حتی اگر با آنها موافق نیستید: اگر نظرات او را بی‌ارزش بدانید، او حس می‌کند که شما او را بی‌ارزش می‌پندارید. تصور نکنید که نحوۀ نگرش شما، تنها راه برای نگاه به یک مسئله است.

بپذیرید هنگامی که خانم‌تان در مورد مشکلی صحبت می‌کند، به احساساتش گوش دهید، نه [لزوماً] به شکایتش: شوهری می‌گفت: «قبلاً وقتی خانمم در مورد مشکلاتش با من حرف می‌زد، احساس درماندگی می‌کردم و وارد حالت تدافعی می‌شدم. بعد، متوجه شدم که او فقط می‌خواهد احساساتش را با من در میان بگذارد. آن موقع بود که حس کردم مرد خوش‌شانسی هستم، البته بیشتر اوقات!»

 

 

احترام را با اعمال نشان می‌دهند

ادب: انسان‌ها به شکل‌های مختلف ادب را نشان می‌دهند، اما در کل، همه خواستار آن هستند.

در صورت تأخیر و دیررسیدن، حتماً با او تماس بگیرید: با این کار، از سوختن شام جلوگیری می‌کنید و مجبور نخواهید بود به دلیل باز نشدن در منزل از دیوار بالا بروید.

نظم و ترتیب: اگر دوست دارید با شلختگی برای دیگران کار درست کنید، سعی کنید خودتان آن را مرتب کنید.

ملایمت: خشونت، احترام را سریع‌تر از هر چیز دیگری از بین می‌برد. یک زن می‌تواند حتی برای سال‌ها در خانه‌اش زندانی باشد و زندگی کند. او اغلب آن‌قدر خجالت‌زده یا وحشت‌زده است که نمی‌تواند با هیچ کس در این مورد صحبت کند. اما انفعال او باعث می‌شود همسرش رفتار خشن خود را ادامه دهد. قوانینی وجود دارند که از چنین افرادی حفاظت کنند و هیچ‌کس نباید در استفاده از این قوانین، تردید کند.
اگر شما به عنوان یک شوهر متوجه شدید که کنترل خودتان را از دست می‌دهید و به خشونت روی می‌آورید، بهتر است در همان لحظه توقف کنید. اگر قادر به این کار نیستید، باید هرچه سریع‌تر از یک متخصص کمک بگیرید. اگر همسرتان به این دلیل دیگر احترامی برای شما قائل نیست، با ادامه‌دادن ممکن است او و حتی شاید آزادی‌تان را از دست بدهید. (و البته فراموش نکنید که خانم‌ها نیز می‌توانند به همین میزان خشن و غیر قابل کنترل باشند.)

 

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.