اعتماد‌کردن یا اعتماد‌نکردن؟ ماندن یا رفتن؟ برای دانستن جواب، قسمت قبل را مطالعه کنید.

 

«تنها کسی را که می‌توانید تغییر دهید، خودتان هستید.»
«بگذارید «ما» بر «من» الویت داشته باشد.»

چه احساسی می‌خواهید داشته باشید: تمام چیزهایی که گفته شد، شامل انتخاب‌های مختلف می‌شوند. ‏آنها کارهایی هستند که باید انجام شوند. کسی نمی‌تواند واقعاً احساس محبت یا هر احساس دیگری را در خود ایجاد کند. اما امکان کنترل مستقیم افکار، کلمات و اعمال وجود دارد. اینها چیزهایی هستند که احساسات مثبت یا منفی را در فرد برمی‌انگیزند. آنچه می‌اندیشیم، می‌گوییم و انجام می‌دهیم، بر احساس ما تأثیر می‌گذارد. هفت جنبه‌ای که در این کتاب با هم بررسی کردیم، بستری هستند که محبت در آن رشد می‌کند. آنها شالوده‌ای هستند که ازدواج بر آن بنا می‌شود.

در محبت رشد کنید: اشتباه کسانی که می‌گویند: «من دیگر او را دوست ندارم»، اغلب در این است که وضع حاضر خود را با احساس «عاشقانۀ» اولیهٔ هنگام ازدواج یا پیش از آن مقایسه می‌کنند. اما این احساس داغ، ماندگار نیست. شوهری آن را چنین توضیح داد: «وقتی برای اولین‌بار دستانش را گرفتم، تقریباً یک هفته طول کشید تا دستانم از هیجان آن لحظه آرام بگیرند. حالا که چند هزار بار دستانش را گرفته‌ام، دیگر آن هیجان را ندارم. البته می‌توان در احساس شادی و سرزندگی باقی ماند. ما اکنون به‌جای آن احساس شعف داغ، صمیمیت و اتحادی فوق‌العاده داریم. ما سریع عاشق هم شدیم، اما رشد‌کردن در عشق، برای‌مان بسیار رضایت‌بخش‌تر بوده است.»

دست از آموختن برندارید: یک زوج بسیار خوشبخت برای من چنین نوشتند: «ما از اشتباهاتمان درس گرفتیم و سعی کردیم آنها را تکرار نکنیم. ما از دیدن دیگر زوج‌ها و دقت در اینکه چه چیزهایی آنها را قوی یا ضیف می‌کنند، بسیار آموختیم. ما از گنجینۀ عظیم کتاب‌ها در زمینۀ روابط چیزهای زیادی یاد گرفتیم. ما از ازدواج و همین‌طور از یکدیگر بسیار آموختیم. اما مهم‌تر از همه، این بود که از چیزهایی که برای ما مؤثر بودند، آموختیم و ازدواجمان را روی آنها بنا کردیم.»

مسئولیت‌پذیر باشید: همیشه قدر ازدواج و یکدیگر را بدانید. فراموش نکنید تنها کسی که می‌توانید تغییر دهید، خودتان هستید. روی آن کار کنید. مسئولیت خوشبختی خودتان را بر عهده بگیرید. انسان جالبی باقی بمانید. مقداری شباهت بین طرفین در ازدواج امری طبیعی است، اما شباهت به معنای کهنگی نیست. چیزهای جدیدی را امتحان کنید، ذهن و بدن خود را تمرین بدهید، به‌عنوان یک شخص نمو کنید، هدف خود را بر ترک عادت‌های ناپسند بگذارید، مثبت باشید و به درجۀ خوبی از یک مهارت یا توانایی برسید. حتی اگر همسرتان به آن میزان که می‌خواهید تغییر نکرد، شما با آنچه هستید، راحت خواهید بود و این بر ازدواجتان تأثیر خواهد گذاشت.

روحیۀ تیمی ایجاد کنید: ازدواج خود را فعالیتی تیمی در نظر بگیرید و منفعت این تیم را در الویت قرار دهید. مشکل خانم، مشکل شوهر نیز است. وقتی شوهر خوب عمل می‌کند، خانم خوشحال خواهد بود. بگذارید «ما» بر «من» الویت داشته باشد. اگر برخوردی بین علایق تیم و یکی از اعضا وجود داشته باشد، الویت باید با تیم باشد. آنچه برای تیم خوب است، برای هر یک از دو عضو تیم نیز خوب خواهد بود.

تحمل و ایستادگی کنید: وقتی دو رود به هم می‌رسند، معمولاً تلاطمی در آب‌ها به‌وجود می‌آید و تا جایی ادامه پیدا می‌کند که هر دو رود، با هم یکی شوند و عمیق‌تر، آرام‌تر و قوی‌تر جریان یابند. به همین ترتیب، هنگامی که دو نفر به هم می‌پیوندند، معمولاً تلاطم‌هایی در زندگی‌شان به‌وجود می‌آید، تا آنکه در اتحادی عمیق‌تر و قدرتمندتر در یکدیگر ادغام شوند. اما این کار به زمان، تحمل و ایستادگی نیاز دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.