آیا بروز احساسات در زنان و مردان به یک صورت است؟ چرا مهم است به حالت‌ها و احساسات یکدیگر احترام بگذاریم؟ برای دانستن جواب، قسمت قبل را مطالعه کنید.

به تفاوت‌های «زبان عشق» یکدیگر احترام بگذارید

 

«احترام، کرامت را وارد زندگی می‌کند و تشویق، امید را وارد ازدواج‌تان می‌کند.»

 

«گری چَپمَن» در کتاب «۵ زبان عشق» به این نکته پرداخته که مردم عشق و محبت خود را بیشتر به این پنج شکل ابراز می‌کنند: زمان، لمس، کلمات، هدایا و اعمال. اگر دو نفر زبان عشق یکدیگر را درک نکنند، با هم به مشکلاتی برمی‌خورند. بنابراین، مهم است که زبان عشق خود را تشخیص داده، همین‌طور، زبان عشق همسرتان را نیز درک کنید.

زمان: یعنی گوش‌فرا‌دادن و نگاه‌کردن به یکدیگر، و انجام کارها با یکدیگر، حتی اگر کاری برای انجام‌دادن وجود نداشته باشد! این فعالیت‌ها هرچه باشند، در هر صورت، شامل توجه کامل طرفین و لذت‌بردن از همنشینی و همراهی آنها خواهد بود. شعار این افراد: با هم وقت می‌گذرانیم.

لمس: لمس برای برخی از افراد، بیش از هر چیز دیگری احساس لذت و امنیت ایجاد می‌کند. لمس [که می‌تواند شامل لمس‌های جنسی نیز باشد، اما بسیار گسترده‌تر از آن است] عمیق‌ترین بخش‌های وجودی این افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شعار این افراد: با لمس من، قلبم را لمس می‌کنی.

کلمات: برخی افراد آنچه را که در مورد همسرشان دوست می‌دارند، به او می‌گویند. آنها با تأیید خود، دل او را گرم می‌کنند و اعتمادبه‌نَفْس و عزت‌نَفْس را با کلماتی که بر زبان می‌آورند، در او ایجاد می‌کنند. شعار این افراد: کلمات، دلگرم‌کننده‌اند.

هدایا: برخی افراد ممکن است صرفاً به دلیل وظیفه یا رسوم به دیگران هدیه بدهند، اما برخی دیگر می‌خواهند با هدیه‌دادن بگویند: «تو برای من مهم هستی و دوستت دارم.» طرف مقابل نیز این پیام را از او دریافت می‌کند. شعار این افراد: بخشی از وجود هدیه‌دهنده در هدیه است.

اعمال: کارهایی مانند آشپزی، شست‌و‌شو، تمیز‌کردن، تعمیر، تعویض پوشک بچه و رساندن بچه‌ها به مدرسه –که همگی، نیازمند برنامه‌ریزی، نیرو و زمانند– اعمالی هستند که برای برخی از انسان‌ها بلندتر از هر صدایی و با قطعیت می‌گویند: «دوستت دارم.» حتی ماندن در یک شغل و ساعت‌های طولانی کار‌کردن برای تأمین نیازهای خانواده نیز همین‌طور هستند. شعار این افراد: کار یعنی محبت.

جدول زیر را زوجی پر کرده‌اند که تنها یک زبان عشق مشترک داشتند، اما با درک تفاوت‌هایشان؛ به احترام و نزدیکی عمیق‌تری دست پیدا کرده‌اند.

 

شوهر زبان عشق زن
۳ زمان ۱
۲ لمس ۲
۱ کلمات ۵
۵ هدیه ۴
۴ اعمال ۳

پیشنهاد: این جدول را در نظر بگیرید. به هر یک از زبان‌های عشق، به ترتیب اهمیتی که برای‌تان دارد، یک نمره بین ۱ (کمترین) تا ۵ (بیشترین) بدهید. این کار را برای خودتان انجام بدهید و بعد، نتیجه را با همسرتان مقایسه کنید. این کار می‌تواند بیش از آنچه تصور می‌کنید، به درک شما از یکدیگر کمک کند.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.