آیا در یک گفت‌و‌گو شنوندۀ خوبی هستید؟ پشت کلماتی که بر زبان می‌آورید، چه چیزهایی وجود دارند؟ برای دانستن جواب، قسمت قبل را مطالعه کنید.

مسائل دیگر

 

«عذرخواهی را با بهانه‌تراشی خراب نکنید.»

رابطۀ جنسی: کیفیت مکالمه و رابطۀ جنسی، با هم ارتباط مستقیم دارند. شوهری که در منزل حرف نمی‌زند، در نهایت همسری بی‌علاقه و بی‌احساس خواهد داشت. البته، رابطۀ جنسی کمتر، منجر به صحبت کمتر نیز خواهد شد. اما عکس این نیز صادق است. رابطۀ جنسی خوب، تمام جنبه‌های رابطه را گرما می‌بخشد و هرچه خانم از نظر جنسی فعال‌تر باشد، به احتمال بیشتر، شوهر نیز با او بیشتر گفت‌وگو خواهد کرد.

درک کردن: اگر احساس کنید که طرف مقابل درکتان می‌کند، به آسانی پذیرایش هستید. شریک زندگی‌تان را بشناسید. دیدگاه خانم‌تان را بررسی کنید. نقاط قوت و ضعف شوهرتان را بررسی کنید. از علاقه‌ها و بیزاری‌های خانم‌تان مطلع باشید. ببینید که شوهرتان چگونه با فشارهای مختلف روبه‌رو می‌شود. دورۀ ماهیانۀ خانم‌تان را بشناسید. بدانید که خانم‌تان چه چیزی از شما می‌خواهد. چه چیزی باعث می‌شود همسرتان احساس خاص‌بودن کند. هدف نخست شما باید درک دیگری و هدف دومتان، باید درک‌شدن توسط دیگری باشد. درک‌کردن درهای ارتباطی را باز کرده و ارتباط بهتر نیز درهای عشق را به روی شما می‌گشاید.

ریشه‌های خود را درک کنید. یک‌بار شوهری از اتاق کناری شنید که همسرش گفت: «جو آماده‌ای؟» او هم با عصبانیت گفت: «زن، دست از سرم بردار!»، اما کمی فکر کرد و از خود پرسید: «آخر چرا این‌طور جواب دادم؟ او فقط می‌خواست بداند آمده شده‌ام یا نه.» او ناگهان کودکی خود به یاد آورد، یعنی زمانی که ماردش هیچ وقت دست از سرش برنمی‌داشت. مادرش از صبح تا شب یکسره به او غُر می‌زد. وقتی او صدای همسرش را شنید، در اعماق وجودش، صدای مادرش را می‌شنید. دردهای گذشته بر ارتباطات کنونی او تأثیر گذاشته بودند.

ارزش‌ها: اگر شخصی برای حقیقت اشتیاق دارد ولی همسرش با دروغ سروکار دارد، مشکلات اساسی و کشمکش‌های دائمی بروز پیدا خواهند کرد. علایق طرفین در ازدواج ممکن است با هم تفاوت داشته باشند، اما ارزش‌ها، مخصوصاً صداقت و وفاداری، باید در هر دو طرف وجود داشته باشند. برای دستیابی به ارزش‌های مشترک و نیکو، تلاش کنید.

مثبت‌بودن: رفتار و کلمات منفی، گوش‌ها، قلب‌ها و لب‌ها را خواهند بست، اما تحسین‌کردن؛ آنها را به روی دیگری خواهد گشود. انتقاد سازنده زمانی تأثیرگذار خواهد بود که شما در تشویق و تحسین سخاوتمند باشید. «کارت عالی بود»، «خیلی کمک کردی»، «چقدر خوشگل شدی»، «تصمیم خوبی گرفتی!» به‌راستی که زندگی‌کردن با تحسین‌ها، بسیار آسان‌تر از ناله و شکایت‌هاست.

برخی روان‌شناسان می‌گویند که انسان‌ها به ازای دریافت هر نظر منفی، به چهار نظر مثبت نیاز دارند. البته برخی هم به ده نظر مثبت نیاز دارند! مثبت‌بودن برای کسانی که مدت‏ی طولانی، مخصوصاً در کودکی، با نظرات منفی زندگی کرده‌اند، شاید آن‌قدرها هم کار آسانی نباشد. اما این یک انتخاب است و می‌تواند تبدیل به عادتی خوب شود.

دعا: این مَثَل قدیمی در حالت کلی، حقیقت دارد که می‌گوید: «کسانی که با هم دعا می‌کنند، با هم می‌مانند.» این جای تعجب ندارد، زیرا اگر بتوانید در کنار هم با خدا صحبت کنید، این کار به صحبت‌کردن شما با یکدیگر نیز کمک به‌سزایی خواهد کرد. مشاوران باتجربه می‌گویند که به‌ندرت با زوج‌هایی روبه‌رو می‌شوند که مشکلات جدی با هم دارند و در عین‌حال، با هم دعا می‌کنند.

تمدد اعصاب: اگر برای مدت طولانی و بیش از حد کار می‌کنید، هم سلامتی و هم زندگی عاشقانه‌تان می‌توانند آسیب ببینند. معتادان به کار نمی‌توانند آن‌طور که باید به همسر خود برسند. اگر ذهن بسته باشد، کلمات به احتمال بیشتر، زخم‌زننده خواهند بود تا جذب‌کننده. در زندگی خود، فضایی خارج از دنیای کار ایجاد کنید. با پرداختن به یک عادت سازنده، ذهن خود را استراحت دهید. آگاهانه تمدد اعصاب را انتخاب کنید.

عذرخواهی: عذرخواهی را با بهانه‌تراشی خراب نکنید. جایی که کلمات زننده به زبان آورده شده، یا سکوتی سنگین بین طرفین حکمفرما شده، شاید یک «متأسفم» ساده و صادقانه بتواند دری به روی ارتباط دوباره، باز کند.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.