درودی دوباره به شما که در مسیر و هدف پی‌بردن به مفهوم، اهداف و جنبه­‌های کاربردی کلیسا برای دنیای امروز همراه ما هستید. اگر تا به‌حال‌این سری مقالات را دنبال نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم با موضوع این مقاله که در رابطه با چالش‌­ها است شروع نکنید؛ چون برای درک بهتری از کلیت موضوع، نیاز دارید به مقالات قبلی در رابطه با «مفهوم و نیاز ما به کلیسا» رجوع کنید.

شاید پیش خودتان فکر کنید چرا داریم دربارهٔ چالش‌­ها در کلیسا صحبت می‌کنیم؟ مگر کلیسا چالش هم دارد؟ بعد از این همه حقایق و مفاهیم خوب کلیسا در ۱۰ مقالهٔ قبلی، چرا به چالش رسیدیم؟

هر چند که هدف اصلی این دوره این است که مفهوم کلیسا بیشتر برای شما باز شده و تشویق شوید که در آن شرکت کنید (حتی فراتر از تشویق ما فرمان عیسی مسیح و کتاب مقدس است تا ما با جمع مؤمنین و کلیسا گرد هم جمع شویم)، اما واقعیت این است که شرکت در هر کلیسایی (کوچک و بزرگ، ساختمانی یا خانگی) چالش‌های خودش را خواهد داشت.

از ۷ چالشی که می‌خواهیم در موردشان صحبت کنیم، ۳ مورد به روابط و افراد اختصاص دارد. ۴ چالش دیگر را که در مقالهٔ بعدی توضیح خواهیم داد، به ضوابط و ساختارها اختصاص دارد.

چالش اول: مردم
دوستان، این امر بسیار رایج است که در هر جایی که مردم جمع هستند، دیر یا زود چالش‌هایی به‌وجود می‌آیند. کلیسا نیز از این امر مستثنی نیست، یعنی اگر به خودم جرأت دهم و این را بیان کنم، همان خانوادهٔ الهی که می‌تواند باعث بنا و تشویق من شود، گاهی تبدیل به چالش هم می‌شود. به همین دلیل، شاید عده­ای با خود بگویند: «من به تنهایی خودم با خدای خودم عبادت می‌کنم و از حضور در جمع مردم، حرف و حدیث­‌ها، قضاوت‌­ها یا هر مسئله و چالش دیگری که در جمع پیش آید دوری می‌کنم!» جالب است که بیشتر ایمانداران آیهٔ یوحنا ۱۶:۳ که در رابطه با محبت بی حد خدا نسبت به ما است را حفظ هستند، اما خیلی توجهی به تعلیم اول یوحنا ۱۶:۳ نمی‌کنند: «ما نیز باید در پیروی از کار مسیح آنقدر برادر و خواهر خودمان محبت کنیم که حاضر باشیم جان خودمان را در راه آنها بنهیم!» پس دوستان، هر چند که با جمع مردم بودن گاهی چالش‌هایی دارد، اما یادمان باشد که ما خوانده شدیم در محبت و رفاقت زیاد در کنار هم خدا را پرستش کنیم.

چالش دوم: کشیشان یا شبانان
داستان دارد سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود! پذیرفتن تعالیم شبانان، اطلاعت از آنها و پیروی از نحوهٔ هدایت آنها برای کلیسا نیز گاهی تبدیل به چالش می‌شود. اگر شما کمی طولانی‌­تر عضو کلیسایی بوده باشید، به یقین زمان‌هایی بوده که در تصمیم، تعلیم یا اطاعت با شبانتان اختلافِ‌نظر داشته‌اید. در این مواقع چه‌کار باید کرد؟ شاید فکر فوری من این است که من باید کلیسای دیگری پیدا کنم!

اما کلام خدا در عبرانیان ۱۷:۱۳ ما را تشویق به تسلیم‌شدن و اطاعت‌کردن از رهبران می‌کند؛ چون آنها بر جان‌های ما دیدبانی می‌کنند و باید حساب پس دهند. در نتیجه، ما هم باید اجازه دهیم آنها این کار را با شادی انجام دهند، نه با آه و ناله و اکراه.

چالش سوم: اعضای مخرب و خطرناک
همهٔ کلیساها دارای اعضایی هستند که خود را ایماندار می‌دانند و شاید قدیمی هم هستند، اما نه تنها باعث بنای کلیسا نمی‌شوند، بلکه پی‌در‌پی به کلیسا هم ضربه زده و به‌جای بنا، بیشتر تخریب می‌کنند!

کتاب‌مقدس در ۱قرنتیان ‍۱۵: ۳۳-۳۴ به ما هشدار می‌دهد که معاشِر بد، اخلاق خوب را فاسد می‌سازد و به ما خاطر نشان می‌شود که هستند بعضی که خدا را نمی‌شناسند و به دلایل بسیار اشتباه در کلیسا هستند.

به‌صورت یک اصل: شما در همهٔ روابطتان در کلیسا یا باید باعث برکت شخصی شوید؛ یا شخص دیگری باید باعث بنای شما بشود یا هر دو! هرگونه رابطه‌ای غیر از این، طبق پیشنهاد کلام خدا باید قطع شود؛ چون معاشِر بد محسوب می‌شود.

دوستان، در مقالهٔ بعدی به بخش دوم موضوع چالش­‌ها و ۴ چالش دیگر خواهیم خواهیم پرداخت. همچنین، اگر علاقه‌مند هستید مطالب این دروس را در ویدیوهایی کوتاه دنبال کنید، تشویقتان می‌کنم به وب‌سایت «سلام مسیحی» یا شبکه‌های اجتماعی آن سری بزنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.