دوستان، خوشحالیم که با ما در سری دروس کلیسا چیست همراه هستید. این مقاله که ادامهٔ مقاله قبلی است، به بخش دوم چالش‌ها در کلیسا می‌پردازد. اگر تا به حال این سری مقالات را دنبال نکرده‌اید، باز هم به شما پیشنهاد می‌کنم با موضوع این مقاله که در رابطه با چالش¬ها است شروع نکنید، بلکه اول به مقالات قبلی در رابطه با مفهوم و نیاز ما به کلیسا رجوع کنید تا درک بهتری از کلیت موضوع داشته باشید.
در مقالهٔ پیشین، به ۳ چالش در رابطه با روابط در کلیسا پرداختیم. مردم، کشیشان یا شبانان و اعضای مخرب و خطرناک.۴در این مقاله به ۴ چالش دیگر دربارهٔ ضوابط و ساختارهای کلیسا می‌پردازیم.

 

چالش چهارم: کلیسایی بی‌هدف
برخی کلیساها با وجود اینکه خیلی با محبت هستند و حتی در حال رشد هم هستند، اما اهداف مشخصی را برای آینده خود تعیین نکرده‌اند. همین موضوع باعث دلسردی و سر در گمی اعضا می‌شود. تجربهٔ اعضا در این کلیساها بیشتر این‌گونه است که دل و قلبشان با کلیسا است، اما از لحاظ منطق و فکرشان نمی‌توانند با آیندهٔ بی‌هدف کلیسا کنار بیایند. این در حالی است که عیسی مسیح یک نقشه و یک هدف مهم و مشخص را برای کلیسا در مأموریت بزرگ تعریف کرده است: «پس بروید و همۀ قوم‌ها را شاگرد سازید و ایشان را به نام پدر و پسر و روح‌القدس تعمید دهید و به آنان تعلیم دهید که هرآنچه به شما فرمان داده‌ام، به جا آورند. اینک من هر روزه تا پایان این عصر با شما هستم!» (متی ۲۸: ۱۹-۲۰)
در این آیه حداقل ۵ فعل و هدف مشخص برای کلیسا وجود دارد.

چالش پنجم: موقعیت‌های خدمتی
در برخی از کلیساها به دلیل بزرگ بودن و فراوانی خادم، شاید موقعیت‌های کم خدمتی برای بقیه ایجاد شود. در چنین کلیسایی شما پیش خود فکر می‌کنید که اگر بخواهید برای کلیسا مفید باشید و خدمت کنید، هیچ‌وقت نوبت خدمت بهتان نمی‌رسد. بر‌عکس این موضوع هم وجود دارد، یعنی کلیساهای کوچکی هستند که بر یک یا چند خادم انگشت‌شمار فشار زیادی می‌آورند و تمام بار مسئولیت بر دوش آنها می‌افتد. در هر دو حالت، ممکن است که چالش باشد و کتاب مقدسی نیست.
«هر کاری را از جان و دل چنان انجام دهید که گویی برای خداوند کار می‌کنید، نه برای انسان، زیرا می‌دانید پاداشتان میراثی است که از خداوند خواهید یافت، چرا که در حقیقت خداوندْ مسیح را خدمت می‌کنید.» (کولسیان ۳: ۲۳-۲۴)

 چالش ششم: انضباط کلیسایی
فکر نمی‌کنم که هیچ کدام از ما حتی اگر تنبیه‌ها و انضباط کلیسایی را قبول داشته باشیم، از این موضوع لذت ببریم. اگر در کلیسایی عضو هستید و کلیسای شما در مسیر درست انضباط روحانی و کلیسایی پیش می‌رود، حتماً در مقطعی تنبیه یا انضباط شبان خود را تجربه کرده‌اید. هر چند این موضوع درست وکتاب‌مقدسی است، اما بسیار تأکید شده که باید با ملایمت و محبت انجام گیرد. ما شبانان ایرانی گاهی در زمان انضباط روحانی شخص را با خاک یکسان می‌کنیم!
«ای برادران، اگر کسی به گناهی گرفتار شود، شما که روحانی هستید او را با ملایمت به راه راست بازگردانید. در عین حال، به هوش باش که خود نیز در وسوسه نیفتی.» غلاطیان ۱:۶ و همچنین ۱قرنتیان ۱۲:۵

 چالش هفتم: هدایا و ده‌یک
نه فقط برای ما ایرانی‌ها، بلکه برای خیلی از کلیساها، هنگامی که صحبت پول و اموال به میان می‌آید، مسئله تبدیل به چالش می‌شود. برای برخی، مسائل مالی کلیسا آن‌قدر موضوع عظیم و پیچیده‌ای می‌شود که نه تنها خودشان به کلیسا (بدن مسیح) هیچ کمکی نمی‌کنند، بلکه دیگران را نیز از کمک‌کردن باز می‌دارند. در صورتی که کتاب‌مقدس دهندهٔ خوش و سخاوتنمند را دست دارد. بیایید به خودمان یادآور شویم که کلیسای خداوند با هدایا و ده‌یک مؤمنین است که می‌تواند به پیش برود و اهداف خدا را برای کلیسا پیاده کند.
«هر کس همان قدر بدهد که در دل قصد کرده است، نه با اکراه و اجبار، زیرا خدا بخشندۀ شادمان را دوست می‌دارد.» ۲قرنتیان ۷:۹ و همچنین ملاکی ۱۰:۳

دوستان،‌در دو مقالهٔ بعدی به ۱۰ نشانهٔ یک کلیسای زنده و پویا خواهیم پرداخت. تشویقتان می‌کنم که با ما همراه باشید. همچنین، اگر علاقه‌مند هستید مطالب این دروس را در ویدیوهایی کوتاه دنبال کنید، تشویقتان می‌کنم به وب‌سایت «سلام مسیحی» یا شبکه‌های اجتماعی آن سری بزنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.