مقدمه

آرزوی زندگی‌کردن مطابق خواست و انتظار خالق در قلب هر انسانی وجود دارد. چه چیزی می‌تواند مهمتر از شناخت خدا و تجربه‌کردن سلامتی، شادی و آرامشی که در رابطهٔ شخصی با او وجود دارد باشد؟ چه چیزی می‌تواند اطمینان‌بخش‌تر از این باشد که می‌توانیم روشنگری و حکمت الهی را در هر تصمیمی که می‌گیریم و در هر قدمی که برمی‌داریم طلب کنیم؟  

 قلب‌های خود را باز کنید. تردید نداشته باشید که خدا همیشه آماده است تا قلوب نوجوانانی را که در جستجوی «حقیقت» هستند حفاظت و هدایت کند. به لحن دلنشین و تشویق‌آمیز و در عین حال آمرانهٔ خدا در این قسمت توجه کنید: «مگذار هیچ کس تو را به سبب جوانی حقیر شمارد، بلکه در گفتار و کردار و محبت و ایمان و پاکی، همه مؤمنان را سرمشق باش» (اول تیموتائوس ۱۲:۴). همان‌طور که همهٔ شما به‌خوبی می‌دانید، رسیدن به مراتب بالا همیشه آسان نیست. ما با نوجوانان مختلفی در سرتاسر جهان کار می‌کنیم و از آنها می‌شنویم، بنابراین می‌دانیم که شما در تلاش برای زندگی‌کردن بر طبق ارزش‌ها و باورهایتان با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید – با وجود این در بین هم سن و سالان خود هنوز هم به‌عنوان «یکی از ما» به‌حساب می‌آیید.  

ما می‌دانیم زمانی که شما آماده می‌شوید تا به مرحلهٔ بزرگسالی قدم بگذارید، بیشتر به دنبال استقلال فکری هستید و دوست دارید بر طبق تفکر خود تصمیم بگیرید و اشتیاق دارید که خدا را به زبان خودتان بشناسید. شاید حرف‌های« براندون لانگ» این موضوع را بهتر توضیح دهد: «در خانهٔ ما، ایمان یک امر خانوادگی بود. همه با هم در کلیسا حاضر می‌شدیم و هنگام صرف غذا با هم دعا می‌کردیم. من خدا را طبق الگوی خانواده‌ام پذیرفته بودم، اما اکنون در سن ۱۷ سالگی از خودم می‌پرسم: ”به چه چیزی اعتقاد دارم و چرا؟ رابطه من با خدا چگونه است؟ خدا در زندگی‌ام چه جایگاهی دارد؟“ همان‌طور که این پرسش‌ها را با خود مطرح می‌کنم متوجه می‌شوم که من یک قلمرو جدید هستم. می‌خواهم شخصاً بفهمم که خدا از من چه انتظاری دارد حتی اگر به این معنا باشد که من با آنچه که الان هستم تفاوت خواهم کرد.»  

بسیاری از نوجوانان با انبوهی از سؤالات مشابه در ذهن خود روبه‌رو هستند. دراین‌باره فکر کنید: آیا تفاوتی بین زندگی مسیحی با زندگی غیرمسیحی وجود دارد؟ وقتی از پایین نگاه می‌کنید همهٔ ما انسان هستیم و نیازهای مشترک، آرزوها، ترس‌ها و رؤیاهای مشابه‌ای داریم. این انتخاب ماست که ما را از دیگران متمایز می‌کند.  بنابراین، چطور بدانیم که از ما (به‌عنوان مسیحیان) چه انتظاری می‌رود؟

در این مورد می‌توانیم به کتاب تعلیمی خدا، یعنی کتاب مقدس مراجعه کنیم و قواعد و مثال‌های آن را بررسی نماییم. در واقع هیچ مرجع دیگری به‌غیر از کتاب مقدس؛ برای زندگی مسیحی وجود ندارد. شاید شما هرگز کتاب مقدس را مطالعه نکرده و یا تا حدی با آن آشنا باشید، شاید تابه‌حال کسی به شما نگفته است که باید آن را مطالعه کنید. 

به‌رغم وجود اختلاف نظرها و بحث‌های فراوان درمورد نقش و تأثیر مفاهیم کتاب مقدس در تاریخ جهان، دولت‌ها و سایر نهادها، باید به این واقعیت توجه داشت که ارزش‌ها و حقایقی وجود دارند که مورد قبول جهانیان هستند و دنیا را از افتادن به دام هرج‌و‌مرج و آشوب حفظ می‌کنند. آنها از این عقیدهٔ رایج سرچشمه گرفته‌اند که قدرتی برتر از هر انسان در زمین وجود دارد. 

هزاران سال است که انسان، خدا را به‌عنوان خالق هستی و قوانین حاکم بر آن شناخته است. حال سؤال اینجاست که آیا ما می‌خواهیم مطابق آنچه خدا از ما انتظار دارد زندگی کنیم؟ هر یک از ما باید به خودش پاسخ بدهد.  

ما معتقدیم که شما در زندگی کسانی که مطابق این حقیقت رفتار می‌کنند شادی و آرامش بیشتری را شاهد خواهید بود تا زندگی کسانی که طبق قوانین خودشان رفتار می‌کنند.  

وقتی از خدا بخواهیم حقیقت را بر ما آشکار کند، او یک بینش بی‌نظیر و فوق‌العاده از کلام خودش را به ما می‌دهد. البته این حقیقت بر کسی که کتاب مقدس را بدون توجه و دقت مطالعه کند آشکار نخواهد شد، حتی اگر بسیار هم دانا و خردمند باشد. اما این حقیقت بر کسی که کتاب مقدس را در هر سطحی که باشد با علاقه و اشتیاق مطالعه کند آشکار می‌شود. ما تا زمانی که خدای واقعی را نشناسیم، حقیقت با قلب‌هایمان صحبت نخواهد کرد.  

چنانچه برای اولین بار است که می‌خواهید با حقیقت خدا و اصول زندگی مسیحی روبه‌رو شوید، این مجموعه می‌تواند چشم دل شما را باز کند و حتی زندگی شما را تغییر بدهد. اگر هم به دنبال حقایق عمیق تر ایمان مسیحی بوده‌اید باز هم این مجموعه می‌تواند شما را در این مسیر هدایت کند. با تمام وجود از شما می‌خواهیم که راجع به این سؤالات با دوستان خود و یا در گروه جوانان بحث و تبادل نظر کنید. حتی شما را تشویق می‌کنیم که این مطالب را هنگام صرف غذا با اعضای خانواده خود در میان بگذارید.  

راهنمای زندگی مسیحی برای نوجوانان به شما کمک می‌کند تا ایمان مسیحی را بهتر بشناسید و بدانید که خدا کیست. بدون شک شما باقی عمر خود را در مسیر شناخت شخصی از خدا صرف خواهید کرد و این مجموعه نقطهٔ شروع آن است و به شما کمک می‌کند تا در قبال پرسش‌هایی شبیه آنچه در اینجا می‌بینید بینش و آگاهی داشته باشید:  

  • خدا کیست و چرا باید به او ایمان داشته باشم؟ 
  • خدا از من چه انتظاری دارد و چطور می‌توانم آن را بفهمم؟ 
  • تا چه اندازه خدا مرا می‌شناسد، آیا مرا دوست دارد، آیا مهم نیست که در گذشته چه کارهایی کرده و چه حرف‌هایی زده‌ام؟ 
  • آیا خدا برای من نقشه و هدفی دارد؟ آیا خدا اهمیت می‌دهد که دوستان من چه کسانی هستند و یا اینکه من چه کار می‌کنم؟ آیا خدا کسی را در نظر گرفته که من عاشق او باشم؟ 
  • آیا چیزی به‌نام «بهترین روش دعا» وجود دارد؟ چطور ممکن است دعا چیزی را تغییر بدهد؟ 
  • آیا خدا مراقب خانوادهٔ من است، حتی اگر بعضی از آنها به او ایمان نداشته باشند؟ 
  • چون خدا محبت است آیا من می‌توانم در هر جشن و پارتی‌ای شرکت کنم، کسی را ببوسم و یا به شخصی ابراز عشق کنم؟ 
  • آیا «خدا محبت است» این معنا را دارد که من فقط باید با هم‌کیشان خودم معاشرت کنم؟ 
  • چطور می‌توانم خدا را پیروی و خدمت کنم و در عین حال یک نوجوان عادی با دوستانی عادی و یک زندگی عادی باشم؟ 

این مجموعه – که از قلب ما برآمده– کمک خواهد کرد تا درمورد خدا و اینکه چطور او را در «گفتار و کردار و محبت» (اول تیموتائوس ۱۲:۴) خدمت کنید بیشتر و بیشتر بدانید.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.