زبان عشق چیست؟ چرا مهم است که زبان عشق یگدیگر را درک کنیم؟ برای دانستن جواب، قسمت قبل را مطالعه کنید.

سخاوت در تشویق

 

«فهرست شکست‌ها را دور بیندازید! سخاوتمندانه تحسین کنید!»

تشویق، چیزی است که همه می‌خواهند آن را دریافت کنند و باید به دیگران بدهند. مشاوری بسیار زبده را می‌شناسم که می‌گفت هرگز ندیده ازدواجی که در آن زوجین مشوق جدی یکدیگرند، از هم بپاشد. چنین ازدواج‌هایی نه تنها همیشه پابرجا می‌مانند، بلکه بسیار موفقیت‌آمیز نیز خواهند بود.

 

تشویق با گفتار

ما معمولاً در مورد چیزهایی صحبت می‌کنیم که در موردشان فکر می‌کنیم. کتاب‌مقدس به‌طور واضح به ما می‌گوید: «هر آنچه راست است، هر آنچه والاست، هر آنچه درست است، هر آنچه پاک است، هر آنچه دوست‌داشتنی و هر آنچه ستودنی است، بدان بیندیشید.» (فیلیپیان ۴‏:‏۸) اگر تمام زن و شوهرها بر اساس این الگو فکر می‌کردند، سخن‌گفتنشان نیز به همین صورت درمی‌آمد.
اگر در تحسین‌کردن، سخاوتمند باشید، به احتمال زیاد انتقادهای سازندۀ شما نیز به‌خوبی پذیرفته خواهند شد. این رویکرد نه تنها برای ایجاد تغییر بسیار تأثیرگذارتر از غر‌زدن است، بلکه بهترین راه برای نهادینه‌کردن تغییرات به شکل عادت‌های جدید نیز می‌باشد. کسانی که احساس می‌کنند تشویق شده‌اند، می‌خواهند بهتر شوند و حس می‌کنند می‌توانند چنین باشند. پس نسبت به همسرتان مثبت باشید و او را تحسین کنید. در این کار تملق نکنید و چیزهایی که حقیقت ندارند را نیز به زبان نیاورید، بلکه تمرکز خود را بر خوبی‌هایی که می‌بینید، بگذارید. در صورت امکان، صریح و دقیق باشید. به‌عنوان نمونه می‌توانید بگویید: «از آن لباست خوشم می‌آید…»، «چه فکر بکری…»، «کارت عالی بود.»

 

تشویق در مورد ظاهر

آیا چیزی در صورت، بدن، مو یا لباس شریک زندگی یا همسرتان وجود دارد که دوست داشته باشید؟ اگر چنین چیزی را دیدید، به او بگویید. اگر این کار را نکنید، شاید فرد دیگری آن را به او بگوید. بنابراین، اولین کسی باشید که از او تعریف می‌کنید. اگر همسرتان مشکل اضافه وزن دارد، او را تشویق به بهتر‌شدن کنید. گفتن: «مثل بشکه شده‌ای!» بی‌ادبانه و سنگدلانه است و باعث می‌شود او به پرخوری برای رسیدن به آرامش رو بیاورد. اما کلمات تشویق‌آمیز در مورد ظاهر او، می‌توانند برای غلبه بر این مشکل انگیزۀ لازم را ایجاد کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاه شما در مورد این مطلب:
این دیدگاه به‌طور خصوصی برای ما فرستاده می‌شود. بنابراین، مشخصات شما «کاملاً» محفوظ است.